Nedbrud, imac og leopard
Fra : jagge

Dato : 19-04-08 21:14

Hej

Jeg har netop fået en macbook med tilhørende leopard. Jeg sidder
selvfølgelig og leger med den og fræser rundt i styresystemet.

Nu har jeg flere gange været ude for at styresystemet staller
fuldstændigt ved forsøg på at gennemse en mappe via coverflow. Og det
vel og mærke en ret tyndbenet en af slagsen. Den eneste måde jeg kunne
afhjælpe den mærkelig grafikfejl/fastlåsning var ved at vælge et andet
view og så aktivere coverflow igen.

Derudover har jeg været ude for at både bluetooth instillinger og
openoffice er gået ned. Dvs lige pludselig er holdt helt op med at
reagere og nægtet at lukke ned. Jeg har så revet dem ned.

Hvaa dælen er den af ?? En ting er at et program kan gå ned men
grafikfejl og en maskine der staller, er det alm for en mac ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 19-04-08 22:32

On 2008-04-19 22:13:58 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Hej
>
> Jeg har netop fået en macbook med tilhørende leopard. Jeg sidder
> selvfølgelig og leger med den og fræser rundt i styresystemet.

Tillykke med det. Og gid det var mig ;)

> [...]
> vel og mærke en ret tyndbenet en af slagsen. Den eneste måde jeg kunne
> afhjælpe den mærkelig grafikfejl/fastlåsning var ved at vælge et andet

Så er Finder i det mindste ikke gået helt ned, åbenbart noget med
håndteringen af det grafiske element.

> [...]
>
> Hvaa dælen er den af ?? En ting er at et program kan gå ned men
> grafikfejl og en maskine der staller, er det alm for en mac ??

Overordnet lyder det som et grafikkort som meget nemt får stress, hvis
jeg var dig - ville jeg omgående kontakte forhandleren. Der må være en
defekt. Især hvis dette er en sprit-ny maskine.

Dette er en hurtig konklusion, da du ikke 100% har fortalt om
situationen. Om du har testet hardware, eller om hvor gammel maskinen
er. Og om det er en iMac (som i subject), eller en macbook som du
omtaler her i teksten.
--

// Søren
munki at munki dot dk

Fra : jagge

Dato : 20-04-08 00:46

> Overordnet lyder det som et grafikkort som meget nemt får stress, hvis
> jeg var dig - ville jeg omgående kontakte forhandleren. Der må være en
> defekt. Især hvis dette er en sprit-ny maskine.

Den er absolut spritny har brugt den et par dage.

> [...]
> situationen. Om du har testet hardware, eller om hvor gammel maskinen
> er. Og om det er en iMac (som i subject), eller en macbook som du

Sorry jeg kan ikke vænne mig til at de ikke hedder ibooks mere og imac
er en typo. Det er en MacBook 2.4 med 2 gb ram af nyeste aftapning.

De underlige fænomener er opstået mens jeg bare har leget med
forskellige mappevisninger og rodet lidt rundt på maskinen. Det er som
om den bare har hængt og så har jeg ikke kunne lukke det aktuelle
program/vindue jeg var igang med.

Nu kører det fint igen. Jeg prøver at stresse den og ser hvad der sker.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 03:55

jagge wrote:

> [...]
> program/vindue jeg var igang med.
>
> Nu kører det fint igen. Jeg prøver at stresse den og ser hvad der sker.

Det kunne tyde på, du har stresset den så meget ved at have alt for
mange programmer åbne samtidig...

Hvis du fx. har haft både Safari og Mail åbne og samtidig 'leger' med
både Spaces, FrontRaw og CoverFlow - og evt. har TimeMachine kørende i
baggrund, - så vil det gå galt...

Du kan afbryde et enkelt program ved at holde COM+ALT nede og så trykke
på ESCAPE, - så dukker der et vindue op, hvor du kan afbryde de åbne
programmer enkeltvis.

I de go'e gamle klassiske dage var der et program, der hed 'Quit All
Applications' til at afslutte alle åbne programmer undtagen Finder. Der
findes et tilsvarende til OS X, der hedder 'QaLL'. Det er et genialt
lille stykke værktøj, som afslutter alle åbne programmer i ét hug
undtagen 'Finder'. Fungerer fint med Leopard 10.5.2.

QaLL 2.0.1 (freeware) quit every app at once
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32340
Læg den i mappen 'Hjælpeprogrammer' og træk ikonet ned i dock'en, så er
den altid ved hånden...

Og nu du 'fræser' så meget rundt i systemet, kunne det måske også være
en god idé at hente 'Mac OS 10.5.2ComboUpdate'. - Den kan godt
'restaurere' en hel del, hvis der kommer alt for meget uorden i
systemet. - det er godt nok en download på 343mb, men den er god at
have... http://www.apple.com/support/downloads/macosx1052comboupdate.html

mvh. Erik Richard

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-04-08 08:43

On 2008-04-20 04:55:03 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hvis du fx. har haft både Safari og Mail åbne og samtidig 'leger' med
> både Spaces, FrontRaw og CoverFlow - og evt. har TimeMachine kørende i
> baggrund, - så vil det gå galt...

Synes jeg ellers ikke lyder som voldsomt?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-08 09:28

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Synes jeg ellers ikke lyder som voldsomt?

Det er det heller ikke - Jeg har Illustrator, Photoshop, InDesign,
Acrobat, Safari, Pages, Mail, MacSOUP, Numbers, Findervinduer,
BluePhoneElite og AmadeusPro åbne, når der skal produceres, og det sker
der ikke en millimeter ved. Mac´en kan sagtens klare det.

M.

Fra : jagge

Dato : 20-04-08 09:49

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

Nej jeg havde bestemt ikke mange ting åbne. Der er trods alt 2 GB ram og
jeg har meget få dokumenter på den nu. Den er jo helt ny.

Jeg drønede bare rundt og kiggede i alle mulige mapper med forskellige
views. Men som sagt så har det ikke været tilstede side. Jeg oplevede en
anden MEGET sær ting.

Når jeg skrev i openoffice 2.4 writer så kunne jeg pludselig ikke se
mellemrum forstået på den måde at hvis jeg lavede 10 mellemrum efter et
ord blev cursuren bare stående. Når jeg så skrev det næste bogstav blev
de alle efektueret på en gang og der kom et stor indryk... Der var også
noget underligt når jeg slettede. Og jeg kunne pludselig ikke rezise
vinduet...

Det kan selvfølgelig være en fejl i openoffice.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-04-08 10:03

jagge wrote:
> Jeg drønede bare rundt og kiggede i alle mulige mapper med forskellige
> views. Men som sagt så har det ikke været tilstede side. Jeg oplevede en
> anden MEGET sær ting.

Det kan meget vel være Spotlight der har kokset lidt, fordi du har bedt
den om oplysninger, der ikke var i dens katalog endnu. Hvis du har haft
CowerFlow slået til, er der os' noget med, at der skal laves thumbnails
af alle videoer og billeder.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 20-04-08 17:24

> [...]
> den om oplysninger, der ikke var i dens katalog endnu. Hvis du har haft
> CowerFlow slået til, er der os' noget med, at der skal laves thumbnails

Ok :0)

tak for dit input

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 19:34

jagge wrote:

> Nej jeg havde bestemt ikke mange ting åbne. Der er trods alt 2 GB ram og
> jeg har meget få dokumenter på den nu. Den er jo helt ny.

Men alene det, du 'ræser rundt' og bruger de forskellige måder, vil RAM
forbrug øges og sænkes meget, - og så en ting, jeg glemte at nævne, er,
at når du sådan farer rundt, vil log- og cachefiler forøges drastisk i
strørrelserne. - Efter en koldstart, nedlukning med genstart vil log- og
cachefiler normalt blive tømt igen, og der startes forfra.

> [...]
> vinduet...
>
> Det kan selvfølgelig være en fejl i openoffice.

OpenOffice 2.4? - Mener du ikke 2.3.x? - eller bruger du Windows med
Openoffice? - Jeg har haft samme fejl i både ver. 2.2.0 og 2.3.0 men
ikke i 2.2.1 hhv. 2.3.1. Og den nye OpenOffice 3.0 Aqua har endnu ikke
vist noget ala det. - Derimod sker det jævnligt i Neooffice 2.2.3p1,
hvis jeg importerer RTF filer, der indeholder Unicode UTF-16 og
ikke-latinsk tekst.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 20-04-08 20:15

> OpenOffice 2.4? - Mener du ikke 2.3.x? -

Nææ jeg mener sandelig 2.4. Den er skam til download til mac.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 21:12

jagge wrote:

> Nææ jeg mener sandelig 2.4. Den er skam til download til mac.

OK, tak! - den har jeg slet ikke set komme, så den er ved at være nede
nu til både PPC og Intel.

Jeg kan også se, der er kommet 2 nye aqua biilds til både PPC og Intel
Macs af ver. 3.0, så de er også ved at være hentet.

Du skulle prøve den nye Aqua 3.0. Den er temmelig meget hurtigere end
X11 versionerne, - og selv om det kun er en alpha version endnu, så er
den faktisk allerede næsten lige så stabil som 2.3.1, som jeg hidtil har
kørt med... - du kan godt have dem installeret side om side uden
konflikter...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 20-04-08 21:47

> [...]
> den faktisk allerede næsten lige så stabil som 2.3.1, som jeg hidtil har
> kørt med... - du kan godt have dem installeret side om side uden

jamen så henter jeg da den :0). Kunne ikke lige finde den første gang.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 22:20

jagge wrote:

> jamen så henter jeg da den :0). Kunne ikke lige finde den første gang.

- hvis du ikke allerede har fundet den, så er linket her...
http://porting.openoffice.org/mac/download/aqua.html

- Alene det, man ikke skal konvertere og importere skrifter til OO, men
kan bruge sin skriftmanager til at styre det hele, er en kæmpefordel.

...Apropos skriftstyring, så hent Linotype Fontexplorer 1.2.3. - Det er
ellers sjælden, man får noget gratis fra Linotype, men den her er _helt_
gratis og fungerer perfekt på både Tiger og Leopard. - Og så er man fri
for at skulle installere skrifter i div. skriftbiblioteker i systemet.
LF laver sit eget bibliotek, hvor skrifterne placeres alfabetisk i hver
sin mappe. - Jeg har ellers hidtil brugt Fontreserve, men er nu gået
helt over til Fontexplorer - undtagen på min OS 9.x maskiner, hvor jeg
stadig bruger FR, - og minsandten om ikke LF kan finde og styre
skriftbankerne fra FR på Os 9.x og bruge dem på både Tiger og Leopard,
hvis de er i netværk sammen med en Os 9.x maskiine!

Linotype FontExplorer X 1.2.3, professional font management utility
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27903

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 19:12

Palle Jensen wrote:

> Synes jeg ellers ikke lyder som voldsomt?

Næ, måske ikke, men jeg har bemærket, at hvis Safari er åbent samtidig
med flere andre programmer, så ikke bare 'suger' den RAM til sig, men
den belaster CPU enormt meget. - Lige nu bruger jeg mellem 1% og 2% CPU
kraft med SeaMonkey, men åbner jeg Safari, ryger den op på 28-30% CPU
forbrug og ca. 2,1-2,3gb (lidt afh. af antal af tabs) i total RAM
forbrug mod normal omk. 1,1-1,3gb - afhængig af, hvilke tunge websider,
der er fremme i browserdelen af SeaMonkey - og det er altså på en MacPro
QuadCore med 5gb RAM...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-08 19:19

Erik Richard Sørensen skrev den 20-04-2008 20:12:

> med flere andre programmer, så ikke bare 'suger' den RAM til sig, men
> den belaster CPU enormt meget. - Lige nu bruger jeg mellem 1% og 2% CPU
> kraft med SeaMonkey, men åbner jeg Safari, ryger den op på 28-30% CPU

Nogen flashting trækker seriøst tænder ud.

Det er de samme sider du kigger på?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-08 19:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nogen flashting trækker seriøst tænder ud.

- Og det er endda uden bedøvelse.

> Det er de samme sider du kigger på?

Jep. - Pga. den måde, jeg har konfigureret SeaMonkey vil nogle af
farverne forsvinde på visse knapper på nogle hjemmesider, så knapper og
baggrund er ens. - så er det jo ikke nemt at se, vhilken knap, der evt.
skal trykkes på.

Så til visse ting bruger jeg safari. - Jeg har prøvet at bruge Opera
istedet for, men dens downloadhåndering er ikke optimal. - Her er Safari
bedre...

mvh. Erik Richard