Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop: Banner 5 x 5 meter?
Fra : he

Dato : 20-04-08 15:18

Jeg skal i InDesign lave et stort banner til tryk på 5 x 5 meter.

Det skal bestå af billeder som skal bearbejdes i Photoshop. Kan en eller
anden give en kort vejledning til hvordan jeg nemmest griber det an?

Jeg har forsøgt at oprette et dokument i Photoshop på 500 x 500 cm og 300
dpi, men allerede her står pc'en i stampe...

Nogen der kan hjælpe?

Vh.
Jesper

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 15:55

he wrote:

> Jeg har forsøgt at oprette et dokument i Photoshop på 500 x 500 cm og
> 300 dpi, men allerede her står pc'en i stampe...

Klart, det er et kæmpestort billede (59.055x59055 pixels).

> Nogen der kan hjælpe?

Overvej om du ikke kan klare dig med mindre end 300 dpi (og dermed et
mindre billede).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : he

Dato : 20-04-08 17:04

Tak for dit svar.

Jeg har forsøgt med 120 dpi, som vist er min. for et godt resultat, men når
jeg fader billeder over i hinanden osv. så ryger størrelsen over 4 GB for
dokumentet og det går meget langsomt.

Kan man lave det i mindre format og skalere det op???

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-08 17:20

he wrote:

> [...]
> over 4 GB for dokumentet og det går meget langsomt.
>
> Kan man lave det i mindre format og skalere det op???

Det kan man, men det er ikke sikkert kvaliteten bliver bedre ved
opskalering.

Når du overvejer hvilken pixeltæthed du kan bruge, bør du tage
reproduktionsmetode og betragtningsafstand med i overvejelserne. En
pixeltæthed på 300 dpi ved 40 cm afstand (almindelig læseafstand) svarer
til 30 dpi ved 4 m afstand.

Et banner på 5x5 m glor man ikke på i 40 cm afstand!

> Tak for dit svar.

Selvtak. Du burde dog overveje kort at citere det du svarer på, og også
gerne kort skrive hvem der har skrevet indlægget. Din nyhedslæser kan
sættes op til at gøre det automatisk, men man bør beskære citatet til
kun det nødvendige.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-04-08 13:22

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> he wrote:

[klippeklip]

> Det kan man, men det er ikke sikkert kvaliteten bliver bedre ved
> opskalering.

Der findes et plugin til Photoshop der kan opskalere billeder - f.eks. til
banner-brug. Jeg ved ikke, hvad det hedder, men det koster kr. 3.000,- og
fungerer efter pålydende upåklageligt. Om det afhjælper problemet med at
PC'en står af, er nok tvivlsomt.

Alternativt kunne man vel lave banneret med livetrace i Illustrator - i en
mindre størrelse selvfølgelig - og så bare skalere op når banneret printes?

Mvh
Trond Hermansen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-04-08 10:34

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fungerer efter pålydende upåklageligt. Om det afhjælper problemet med at

Tjek plugin'et her:

http://www.ononesoftware.com:80/detail.php?prodLine_id=7

- og priser er altså kun $300 (ca. kr. 1.430,-).

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 20-04-08 21:00

"he" <emhedoFJERNDETTE@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at oprette et dokument i Photoshop på 500 x 500 cm og 300
> dpi, men allerede her står pc'en i stampe...

Det bedste du kan gøre, er at tage kontakt til dem der skal trykke/printe
banneret - de ved præcis hvad de skal bruge. Hvis ikke, så skriv igen, så
kan jeg sætte dig i forbindelse med nogle der kan

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : MJ

Dato : 21-04-08 18:13

> [...]
>
> Jeg har forsøgt at oprette et dokument i Photoshop på 500 x 500 cm og 300
> dpi, men allerede her står pc'en i stampe...

Du skal tag fat i dem der skal printe dit banner? det bliver formodenligt
printet i baner så du skal havde fat i deres tilling template i så laver du
en tilet udgave så du laver feks 5 baner på 106 cm x 500 som så sættes
sammen til et banner på 500x500.

Du bør og tage en snak med dem, om hvad de selv anbefaler du bruger som
stokatisk nulpunkt, i forhold til den RIP/printer de bruger. 500 x 500 cm og
300ppi er helt urealistiskt og slet slet ikke nødvendigt.

mvh
mj

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-04-08 06:26

"MJ" <spamthis@kkopi.dk> skrev i meddelelsen
> Du bør og tage en snak med dem, om hvad de selv anbefaler du bruger som
> stokatisk nulpunkt, i forhold til den RIP/printer de bruger. 500 x 500 cm
> og 300ppi er helt urealistiskt og slet slet ikke nødvendigt.

Kan jeg få dig til at forklare stokatisk nulpunkt? Jeg har ingen idé om hvad
det er - har hørt om stokatiske raster, men ved heller ikke hvad det er.

På forhånd tak.

Fra : MJ

Dato : 26-04-08 07:21

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan jeg få dig til at forklare stokatisk nulpunkt? Jeg har ingen idé om
> hvad det er - har hørt om stokatiske raster, men ved heller ikke hvad det

Stokastisk raster er, hvor man ændrer rasterpunkternes afstand i stedet for
størrelse. selv om det, som navnet antyder kan ligne et tilfældigt raster
mønster er det det ikke, systemet i mønsteret er bare ret stort og man ser
derfor ikke helheden, tekniken giver et meget lille rasterpunkt med en
deraf meget høj punktbredning
Det gør at et billede bygget op i stokastiske raster kan skaleres ret
meget og stadig se rimeligskarpt ud, derfor er vælger man typisk denne
raster til store bannere o. lign. Dog har trykkeriets RIP en begrænsning for
hvor meget den kan skalere rasteren op uden at ødelægge billedet
formeget, -stokatisk nulpunkt.

Af samme årsag er det det råd man ofte høre, om at man kan printe en udsnit
på sin egen printer for at vuderer om "DPI"en er god nok til en plakat i
given størrelse. mildt sagt
noget være vrøvl!! . Da man glemmer at den RIP der sidder forand maskinen
har mindst omend ikke mere at sige for kvaliteten, end printeren. og de
færreste har en RIP på deres hjemme printer

mvh
MJ

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 27-04-08 15:50

> [...]
> har mindst omend ikke mere at sige for kvaliteten, end printeren. og de
> færreste har en RIP på deres hjemme printer

Takker for forklaringen - er der forskel på de forskellige RIPs stokatiske
nulpunkt? Den eneste rip til storformat jeg har været inde over er
PosterJet, men ved der findes nogle andre, så hvis nogle af de andre er
bedre kan det jo være interessant at finde en printleverandør som har den
bedste rip.

Fra : MJ

Dato : 28-04-08 19:42

> [...]

> PosterJet, men ved der findes nogle andre, så hvis nogle af de andre er
> bedre kan det jo være interessant at finde en printleverandør som har den

Nulpunktet afhænger af både printer og RIP, også igen passer det ikke helt,
for man "bør" også vuderer det i forhold til det der skal printes. Man har
nogle tommelfinger regler og så vuderer man i forhold til den enkelte
opgave.
Der er Kæmpe forskel på hvilket resultat de forskelige RIP lev. men det er
umuligt at sige at den ene RIP er bedre end den anden, (er en ferrai en
bedre bil end en landrover )
Det af hænger 100 % af hvad man skal bruge den til ( foto, plaketer, bannere
osv. ). PosterJet som du selv nævner er en udemærket allround RIP som
typiskbliver lev med CANON eller HP printere, den er fin nok men uden at
være hverken desideret god eller dårlig. Men som du selv påpeger så er det
bestemt en faktor der bør være afgørende for valget af Printleverandør, det
er dog de færreste der skænker det en tanke, hvilket egentlig er lidt synd,
da det kan betyde rigtig meget for hvilket resultat man ender op med.

mvh
MJ

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-05-08 06:15

> [...]
> egentlig er lidt synd, da det kan betyde rigtig meget for hvilket resultat

Hvor finder man uvildig rådgivning omkring valg af rip? Sælgerens rip er jo
altid den bedste

Fra : MJ

Dato : 14-05-08 21:05

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor finder man uvildig rådgivning omkring valg af rip? Sælgerens rip er
> jo altid den bedste

Det bliver nok svært, jeg har selv arbejdet med så mange forskellige
systemer at jeg specifikt ved hvad jeg går efter og til hvad, og desværre er
det nok den eneste måde rigtigt at komme til bunds i det, men et godt råd,
glem alt om specifikationer, kig på hvordan rippen prefomer, selv om jeg
også tit har set mine kollegere i branchen stå råbe op om fede specs deres
nye rip har, og glemme alt at kigge på hvad den spytter ud,

Som du selv siger "er sælgers altid den bedste" ...måske en idé at finde
en sælger der har at større udvalg ville være en ide... bare en tanke

mvh MJ