Musikernes løn
Fra : Thomas

Dato : 13-04-08 15:21

Hej NG

Nogen her der ved hvad Kim Larsen får pr. nummer, når det fx sendes i giro
413 ? Og er der forskel på hvad de enkelte kunstnere får pr nummer ?

Mvh

Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 13-04-08 17:18

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Nogen her der ved hvad Kim Larsen får pr. nummer, når det fx sendes i giro
> 413 ? Og er der forskel på hvad de enkelte kunstnere får pr nummer ?

Det præcise beløb kan jeg ikke huske. Afregningen sker udfra minutter og
sekunder, og det beløb der afregnes, fordeles mellem komponist og forfatter
efter en nøgle som er opgivet ved indrapporteringen af værket til KODA. Hvis
KL f.eks har skrevet et stykke musik alene, men har været fælles med en
anden om at skrive teksten, så vil fordelingen være 75/25% Hvis han _kun_
har skrevet musikken og en anden har skrevet teksten alene, så vil
fordelingen være 50/50% osv. Det er KODA afregningen. Den udregnes desuden
også efter hvilken station det er der spiller nummeret. Et landsdækkende
program giver mere end et regionalt osv. Sjovt nok er vist netop GIRO 413
(og dansktoppen før i tiden ihvertfald) betragtet som et regionalt program
(måske fordi det er P4?) Derfor afregnes der for 14x regional afspilning,
hvilket giver mere end en enkelt landsdækkende afspilning.
Foruden KODA er der også NCB afgifter, der holder styr på netop de enkelte
medvirkende musikere og andre rettighedshavere, såsom pladeselskaber osv, og
afregner til de enkelte når et musikværk de medvirker på bliver afspillet.
Det er ikke sådan ligetil at sige et bestemt beløb pr. afspilning...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 13-04-08 17:22

> [...]
> (måske fordi det er P4?) Derfor afregnes der for 14x regional afspilning,
> hvilket giver mere end en enkelt landsdækkende afspilning.

Øh.. ikke 14. 7 vist nok. sorry.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 13-04-08 19:00

> [...]
> medvirkende musikere og andre rettighedshavere, såsom pladeselskaber osv,
> og afregner til de enkelte når et musikværk de medvirker på bliver

Og der mener du nok, GRAMEX, ikk?
NCB holder styr på de "mekaniske rettigheder", - f.eks
indspilningrettigheder.
Gramex på f.eks studiemusikere, producere o.s.v.

/ Flying Hotdogs

Fra : Martin Bak

Dato : 15-04-08 05:27

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NCB holder styr på de "mekaniske rettigheder", - f.eks
> indspilningrettigheder.
> Gramex på f.eks studiemusikere, producere o.s.v.

Jo selvfølgelig mener jeg Gramex Beklager forvirringen og beklager at
jeg først svarer nu. CyberCity er nede, derfor måtte jeg først finde et
alternativ.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-08 12:10

Martin Bak wrote:

> [...]
> afregner til de enkelte når et musikværk de medvirker på bliver afspillet.
> Det er ikke sådan ligetil at sige et bestemt beløb pr. afspilning...

Afregner KODA ikke med NCB? jeg var ikke under indtryk af at NCB skulle
føre bog med alle de enkelte stationer.