Hvordan checke RAM
Fra : Tina H.

Dato : 17-07-01 22:13

Hej NG

Jeg har solgt 2 ram klodser, som viser sig at være defekte. Problemet er at
finde ud af om det er begge klodser eller kun den ene der er defekt.

Er der en måde hvor man kan måle rammen. Med et eller andet elektronisk
apparat.

Suk !!!

hilsen

Tina

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-07-01 22:30

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> finde ud af om det er begge klodser eller kun den ene der er defekt.
>
> Er der en måde hvor man kan måle rammen. Med et eller andet elektronisk

Hvad er det for nogle RAM klodser ? Hvor store er de ? Kan du ikke bruge
udelukkelses metoden ?

Jeg har netop haft en del gnøf med 9600, som ikke ville køre med nogle
168 pins klodser, da det ikke var af EDO typen.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Tina H.

Dato : 17-07-01 22:57

in article 1ewpqjz.1hposx0chfoi4N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 17/07/01 23:30:

> Hvad er det for nogle RAM klodser ? Hvor store er de ? Kan du ikke bruge
> udelukkelses metoden ?
Det er 2 x 32 Mb 168pins. De er sat i en 8500. Maskinen kan godt se dem,
men den fryser hele tiden. Jeg havde selv problemer med dem på min
gamle 9600. Men det er først nu gået op for mig nu, at det var rammen der
var problemet, nu hvor de åbenbart heller ikke virker på 8500'eren.
Det er squ surt. Ham jeg købte dem af sagde de duede på en 9600. Det kørte
osse fint en dags tid eller 2. Så begyndte problemerne.

Ham jeg har solgt dem til. Har kigget på dem han har sat i i forvejen og
de hedder det samme, som de defekte. Det er det der er så mærkeligt.
> Jeg har netop haft en del gnøf med 9600, som ikke ville køre med nogle
> 168 pins klodser, da det ikke var af EDO typen.

9600 og 8500 skal vel ikke have EDO ram skal de.

hilsen

Tina

Fra : Lars Pallesen

Dato : 18-07-01 02:40

Rolig nu, Tina!

Der er ihvertfald ikke noget der tyder på at de RAM-klodser du har solgt
til fyren er af den forkerte type. Om de så er behæftede med fejl?
Hmm...det er straks sværere at svare på - og hvis de har virket i din
maskine, er du jo i hvert fald i god tro idet du sælger dem. Efter
sigende kan selv et lille "zap" af statisk elektricitet under
håndteringen af RAM-moduler gi' dem skader de aldrig kommer sig over, de
små pus. Selvfølgelig KAN det være sket da du pillede dem ud, men det
mest sandsynlige er nu at den nye ejer af modulerne ikke har monteret
dem ordentligt i hans maskine.

Som sagt er der tale om 168-pins RAM, og hvis bare én af disse pins ikke
har kontakt med switchen, ja så virker den nye RAM simpelthen ikke. Har
selv lige puttet en 128 MB klods i min iMac den anden dag, og der skulle
faktisk mases og presses en del, før låsen sagde "klik", og forbindelsen
var i orden. Forskellen mellem virker og virker-ikke, kan være på et par
millimeter.
Inden I ophæver handlen, så bed ham lige om at åbne kabinettet én gang
til, og gi' de nye moduler et eftersyn. Sidder de nu også HELT nede i de
der til indrettede rammer?

Noget siger mig at fejlen højst sandsynlig ligger hos modtageren, og
ikke hos dig eller dine RAM-klodser.

MVH Lars Pallesen

Fra : tom dissing

Dato : 18-07-01 09:56

Tag alt ram ud af maskinen ...
Sæt den første klods i !
Siger maskinen ( jeg er ked af det lyd) er rammen defekt ( er der kun tale
om ex 8 MB ram kan maskinen dog heller ikke starte !!)

Prøv det samme med den næste klods !
Så har du .. En af gangen prøvet med begge klodser, og ved hvilken en der er
defekt..

PS
Ram har i mange tilfælde "livsgaranti", så hvis der er tale om noget du har
købt i en mac-butik.. Er der en .. Lille sansynlighed !? For at du kan tage
derhen og få den byttet ( men så må rammen altså heller ikke være alt for
gammel

Tom

Fra : Tina H.

Dato : 18-07-01 15:19

Hej Tom

Tak for dit råd. Der er desværre sket det, at hans ene partition er crashed.
Så han har ikke lyst til at prøve mere. Hvilket jeg godt kan forstå.

Jeg må indrømme, at jeg heller ikke har den største lyst til at checke dem i
min gamle 9600 nu hvor jeg kører med G4.

De har siddet i en gammel 7200. Det vil sige at jeg har købt dem privat af
en fyr i Århus. Jeg går ikke ud fra at en mac butik vil tage dem tilbage når
de ikke er købt hos dem.

Så nu ligger jeg igen inde med 2 klodser til ingen verdens nytte. ØV!!!!!!

hilsen

Tina

Fra : tom dissing

Dato : 18-07-01 22:00

Havde det nu været 64 MB 72 pins ram klodser.. Ville jeg da gerne have
tjekket dem.. Da jeg mangler en 64 MB 72 Pin klods..
Tom