cyke-computer-magnet på fælg
Fra : Jayhawk

Dato : 17-07-01 21:33

Jeg skulle jo også have mig en computer smidt på motorcyklen, så jeg kunne
se hvor hurtigt jeg nu i virkeligheden kører... og så kæresten kan
kontrolere gennemsnitsfarten og se at jeg virkelig kører pænt...

Nå anyway.. har en magnet monteret på fælgkanten nu... og der skal den ikke
sidde.
Mine fælge er støbt aluminium i farven sort og magneten sidder stadig i sit
lille platichus.. men problemet er at jeg brugte superlim.
Før jeg går amok på den (magneten) med mejsel og skærebrænder, ville jeg
lige høre om der eventuelt er nogen her der har prøvet at fjerne superlimede
ting fra en ligende fælg..? Hvor solid er farven?

Og lad værre med at fortælle mig at jeg er en bøv at bruge superlim.. jeg
ved det. Kunne dog ikke finde et andet alternativ som jeg troede på, ville
holde.

Fra : Foo Bar

Dato : 17-07-01 22:47

> Og lad værre med at fortælle mig at jeg er en bøv at bruge superlim.. jeg
> ved det. Kunne dog ikke finde et andet alternativ som jeg troede på, ville
> holde.

Sikkert en ringe trøst - men du er ikke den eneste der har begået dén
ting. Jeg afventer svarene med stor spænding og kan i mellemtiden
underholde med flg. information: Lakken på mine fælge er ikke super
stærk - og inde under den mørkegrå finish er de grundlakedere - med
hvidt... *Suk!*

Dum-Claus m. Zebra-fælge på sin CBR600F2...

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 18-07-01 08:53

de fleste super lim kan varmes op så bliver de til tykt slim og man kan så
løsne hvad man har sat på, en hårtørre kan somme tider klare ærterne...men
en varmepistol er bedst så skal man bare passe på ikke at overophede lakken
ca. 100 grader skulle være nok....når limen bliver kold størkner den igen
med 80% af sin styrke !

dette gælder næsten alle typer loctite(samt de bøtter man kan købe i
supermarkedet) på dem der er varme resistente

Lasse
CBR1000f og magnet på fælgen

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 10:29

> [...]
>
> dette gælder næsten alle typer loctite(samt de bøtter man kan købe i
> supermarkedet) på dem der er varme resistente

aha! Det må jeg prøve.
Nu sidder magneten bare ret tæt på dækket, så hvis jeg ikke skal have det af
først (skal not!) , så måske en gammel lodekolbe ville virke, med lidt
forsigtighed?

> Lasse
> CBR1000f og magnet på fælgen

Det er jo også fint nok, så længe du ikke skal have den af igen :-]

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 11:53

Jayhawk <no@mail.here> skrev i en
> aha! Det må jeg prøve.
> Nu sidder magneten bare ret tæt på dækket,

70° er driftsvarme for dækket, så 100° (forudsat at man kán holde varmen
på 100°!) er ikke kriminelt!

--
Armand.

Fra : habayaba

Dato : 18-07-01 09:39

BØV!

Jeg har selv brugt 2 komponent. Da jeg købte limen, lod jeg mærke til
at farvehandleren havde et produkt (kan ikke huske hvilket), som kunne
fjerne limen.

MVH

Kenneth

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 10:26

> BØV!

HEY! Kan du SÅ lade værre!!!

> Jeg har selv brugt 2 komponent. Da jeg købte limen, lod jeg mærke til
> at farvehandleren havde et produkt (kan ikke huske hvilket), som kunne
> fjerne limen.

Vil kigge efter det i byggemarkedet i dag.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 18-07-01 09:47

Nu ved jeg ikke hvad for en MC, du har, men et godt alternativ til at
ødelægge sine fælge er at sætte den på skivebremsen. På den inderste del af
skiven, dette kan dog kun lade sig gøre hvis man har flydende skiver og
nogle der ligner.....Her vil der også (oftest) være mulighed for at
"stripse" magneten fast.

Thore Jensen

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 10:25

Jeg har en gsf600, og ja skiverne, helt inde ved akslen, egner sig fint til
det.. havde bare ikke lige ekstra ledning ved hånden da jeg skulle montere,
så jeg kunne ikke forlænge de oprindelige ledere, så de kunne nå helt der
ind.
Dadaaa! Frem med superlimen.

Nu har jeg flået en magnet ud af en knivholder og banket den til, så den er
1,5*1,5 cm. Den regner jeg så med at lime fast på bremseskiven.. det er i
det mindste en sliddel (modsat fælgen). Her kan jeg også bedre montere
magnet switchen solidt i nærheden.
Lim først.. stil spørgsmål bagefter :-]

Fra : Kenneth

Dato : 18-07-01 13:32

> Nu har jeg flået en magnet ud af en knivholder og banket den til, så den
er
> 1,5*1,5 cm.

Nu er du vel opmærksom på at man kan fjerne dele af magnetismen fra en
magnet ved at slå på den med en hammer?

--
Venligst
Kenneth

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 14:51

> Nu er du vel opmærksom på at man kan fjerne dele af magnetismen fra en
> magnet ved at slå på den med en hammer?

Ja. Denne magnet virker dog fint stadig. Havde også nogen, som jeg ikke
hakkede til i størelsen, til hvis hamringen ødelagde magnetismen. En
decideret "købemagnet" er nok også en del mere stabil end en simpel
polariseret jernstang.

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 12:06

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en
> Nu ved jeg ikke hvad for en MC, du har, men et godt alternativ til at
> ødelægge sine fælge er at sætte den på skivebremsen. På den inderste
del af
> skiven,

Og jo nærmere akslen, desto bedre!
Der har lige været snak (også Jayhawk) om at periferi-hastigheden ved
fælgen kunne være for høj for pick up'en, og denne sænkes jo
betragteligt jo nærmere man kommer akslen!

En anden her på gruppen skød hul i sin køler med en magnet der blev
slynget af, så vær sikker på at magneten sidder virkelig godt fast når
den på skiven kommer til at sidde på siden i modsætning til inderkransen
(som på fælgen?)!!

--
Armand.

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 14:49

> Og jo nærmere akslen, desto bedre!
> Der har lige været snak (også Jayhawk) om at periferi-hastigheden ved
> fælgen kunne være for høj for pick up'en, og denne sænkes jo
> betragteligt jo nærmere man kommer akslen!

"Også Jayhawk"?
Havde faktisk ikke overvejet at magneten ville pasere forbi switchen med for
høj hastighed/i for kort tid, men det giver en vis mening. Trods alt er
enheden mekanisk i det indre.

> [...]
> slynget af, så vær sikker på at magneten sidder virkelig godt fast når
> den på skiven kommer til at sidde på siden i modsætning til inderkransen

Siden? Inderkransen?
Som den er monteret nu, så sidder magneten i det sidste fælgbuk før dækket,
og ikke i midten af fælgen på indersiden.. er det hvad du mener? For at
kunne aktivere føleren fra den afstand, må jeg bruge en væsentligt
kraftigere magnet.

Når den sidder så tæt på akslen, som den kommer til nu, så vil magneten
udsættes for (hurtig hovedregning) et sted omkring 5G ved 200 km/t, så den
burde nok kunne sidde fast.
Hvis jeg nu alligevel laver hul i køleren, så vil jeg i hvert fald ikke
indrømme det her inde

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 16:38

> "Også Jayhawk"?

Hvorved jeg udleder at det ikke var dig med dét indlæg!

> Siden? Inderkransen?
> Som den er monteret nu, så sidder magneten i det sidste fælgbuk før
> dækket, og ikke i midten af fælgen på indersiden.. er det hvad du
> mener?

Ja, Det var det jeg regnede med.
Men det kan være at det sidste lille buk før dækket kan yde så meget
støtte at den er blevet siddende - Udover at limningen selvfølgelig har
været tilstrækkelig!

> Når den sidder så tæt på akslen, som den kommer til nu, så vil
> magneten udsættes for (hurtig hovedregning) et sted omkring 5G ved 200
> km/t, så den burde nok kunne sidde fast.

Når nu du kan regne så'en på'et - Hvor stor er kraften så på
fælgkanten??

> Hvis jeg nu alligevel laver hul i køleren, så vil jeg i hvert fald
> ikke indrømme det her inde

På 'Zukien er det også en alvorligere sag end på en vandkølet

--
Armand.

Fra : Jayhawk

Dato : 18-07-01 18:17

> Ja, Det var det jeg regnede med.
> Men det kan være at det sidste lille buk før dækket kan yde så meget
> støtte at den er blevet siddende - Udover at limningen selvfølgelig har
> været tilstrækkelig!

Ja det må man jo sige at den er. Superlim er virkelig ret super. Godt at jeg
var forsigtig med ikke at få limet fingeren fast da jeg holdt på magneten.
Så havde det været yderste led på min pegefinger, som havde roteret med
rundt.

> Når nu du kan regne så'en på'et - Hvor stor er kraften så på
> fælgkanten??

Mit hjul har en diameter på ca 0.56 m
det giver en omkreds på 1,76 m
ved 200 km/t skal det rotere med 31,57 rps

Magneten vil sidde 4 cm fra centrum hvis jeg anbringer den det "nye sted".
Den roterer altså 31,57 rps * 0.04m * 2 * PI= 8 m/s
hvilket giver (8 m/s)^2/0.04=1600 m/s^2 = 163G

Føj for en regnefejl jeg lavede før

For kanten, som er 22 cm ude, får jeg...

31,57*0.22m*2*PI=43,64 m/s
(43,64 m/s)^2/0.22=8657 m/s^2=881G

Der ser man så hvor meget min hovedregning var værd... æ møj.
Men stadig.. om man bliver ramt frontalt af en lille sten på køleren eller
af magneten kan komme ud på et. Magneten vil alligevel aldrig ramme helt mod
kørselsretningen, da den jo så vil flyve under cyklen og ikke ind i.

En 10g magnet "vejer" dog 8 kg ved fælgkanten, så den må da gerne være limet
solidt fast.
Iøvrigt så er kraften kun en fjerde del ved den halve hastighed.

Hvis jeg har lavet nogen fejl her (slet ikke utænkeligt), så sig endelig
til... på en venlig måde

> På 'Zukien er det også en alvorligere sag end på en vandkølet

Heh.. ja en gang oliesnask ud på motor og baghjul... måske KAN jeg slet ikke
indrømme det bagefter :-/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-07-01 23:25

Jayhawk wrote:

> [...]
>
> Jeg synes godt nok det lyder lidt voldsomme de der tal du kommer med.
> Formlerne kan jeg sgu ikke huske mere. Men det lyder som om der smutter et

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Jayhawk

Dato : 19-07-01 08:58

centerpetalkraft=v^2/r

ja de lyder voldsomme, men.... passer det ikke?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-07-01 11:48

Jayhawk wrote:

> et
>
> centerpetalkraft=v^2/r
>
> ja de lyder voldsomme, men.... passer det ikke?

Du tænker nok på centripetalACCELERATION. Jeg har lige set lidt på tallene. Jeg
kan ikke se er smuttet noget. Det lyder bare voldsomt. Men omvendt har jeg
prøvet at smide 2.decimal væk ved stempelacceleration. Det skulle jeg ikke have
gjort, for med to decimaler blev tallene i sidste ende meget anderledes.

Fra : Jayhawk

Dato : 22-07-01 18:04

> Du tænker nok på centripetalACCELERATION.

jow det gør jeg da. Sådan kan det gå når man kører for hurtigt

>Jeg har lige set lidt på tallene. Jeg kan ikke se er smuttet noget. Det
lyder bare voldsomt.

Qui. Meget. På den anden side , så er det også rimeligt nok. At bevæge sig
rundt i så lille en cirkel med 200 km/t var ikke noget jeg ville ønske at
opleve.

>Men omvendt har jeg prøvet at smide 2.decimal væk ved stempelacceleration.
Det skulle jeg ikke have
> gjort, for med to decimaler blev tallene i sidste ende meget anderledes.

Ja, men det vil dog ikke gøre det store her. Ikke nogen lang beregningskæde.