Pålæg
Fra : Harry Lund

Dato : 19-04-08 16:56

Goddag NG,
er der nogen der tør gøre forsøget efter.
I Superbrugsen købte jeg tre pakker pålæg til 55,- kr og spiste dem uden
noget til.
Resultat... mavepine...kvalme og opkast.
Hvad er det dog de putter i sådan noget.
Det var et eksperiment for at se hvordan store mængder af tilsætningsstoffer
m.v. virkede.
GO ON !

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-08 17:11

Harry Lund skrev:

> I Superbrugsen købte jeg tre pakker pålæg til 55,- kr og spiste
> dem uden noget til.
> Resultat... mavepine...kvalme og opkast.
> Hvad er det dog de putter i sådan noget.

Nu skriver du ikke hvad det var for noget pålæg, så det er svært
at svare på dit spørgsmål. Kiggede du på varedeklarationen?

Salt og nitrit kunne være relevante bud.

Det kunne osse bare være selvfremkaldt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tina.

Dato : 19-04-08 17:18

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skriver du ikke hvad det var for noget pålæg, så det er svært
> at svare på dit spørgsmål. Kiggede du på varedeklarationen?
>
> Salt og nitrit kunne være relevante bud.
>
> Det kunne osse bare være selvfremkaldt.

Eller helt alm. omgangssyge

Tina

Fra : Harry Lund

Dato : 19-04-08 17:40

Ja det var da nogle bud.
MEN resten af forsøget kommer her.
6 skiver rullepølse, 3 skiver kalkun og fem skiver røget filet.
Gentaget af min kammerat er jeg med een uges mellemrum.
Kald det bare omgangssyge.
Men det er omgang med pålæg.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-08 17:52

Harry Lund skrev:

> Gentaget af min kammerat er jeg med een uges mellemrum.

Hvad betyder det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ralph

Dato : 19-04-08 18:08

> Hvad betyder det?

er=og (går jeg ud fra)

--
Ralph

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-08 19:04

Ralph skrev:

> er=og (går jeg ud fra)

Hvis man så osse skifter 'jeg' ud med 'mig' kan det selvfølgelig
godt give mening.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Harry Lund

Dato : 20-04-08 06:49

"Mig" skulle vist alligevel have læs videre til ph.d. )

Fra : Harry Lund

Dato : 20-04-08 06:55

Ja der var ikke flere t`er.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-04-08 07:21

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Resultat... mavepine...kvalme og opkast.
> Hvad er det dog de putter i sådan noget.
> Det var et eksperiment for at se hvordan store mængder af

En ny Bo W.?

Fra : Harry Lund

Dato : 20-04-08 08:42

Nej bestemt ikke.
Men Benny og jeg kom til at diskutere det og kunne kun afgøre det ved at
lave forsøget.
Iøvrigt har jeg spurgt min kloge kone om ordet .. jeg eller mig.
Hun synes det skal være ... jeg. Hun er pensioneret dansklærer.
Og til slut..
Vi er igang med at undersøge alle de anvendte E_nr., der er i dette pålæg.
Vi har allerde opdaget at der ikke er sat grænser for hvormeget fabrikanten
må bruge kun hvilke.
Det i sig selv er interessant.
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 20-04-08 08:56

Nej bestemt ikke. Ham kan jeg heller ikke lide.
Næh, Benny og jeg kom til at disk. det og der var kun et at gøre.... nemlig
forsøge.
Iøvrigt ... min kloge kone ( pensioeret dansklærer) siger ...korrekt dansk
er ... JEG og ikke MIG.
Venligst
og slut om dette emne, da det ikke interesserer nogen.
Harry

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-04-08 09:21

Harry Lund skrev:

> Iøvrigt ... min kloge kone ( pensioeret dansklærer) siger
> ...korrekt dansk er ... JEG og ikke MIG.

Så er det måske meget godt at hun er gået på pension.

Din sætning lød:

»Gentaget af min kammerat er jeg med een uges mellemrum.«

Prøv at tage 'min kammerat er' ud for at tydeliggøre fejlen:

»Gentaget af jeg med een uges mellemrum.«

Har det været korrekt dansk i nyere tid?

Man kan osse prøve at udskifte 'min kammerat og jeg' med et stedord.
Der er mulighed for 'vi' (svarende til 'jeg') og 'os' (svarende til
'mig'):

»Gentaget af vi med een uges mellemrum.«
»Gentaget af os med een uges mellemrum.«

Jeg har sat fut til dk.kultur.sprog, da grammatik er off-topic her.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Henrik

Dato : 20-04-08 18:04

[...]

Hvordan har du undersøgt dette? Venligste Henrik

Fra : Linde

Dato : 20-04-08 22:00

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> må bruge kun hvilke.
> Det i sig selv er interessant.
>
> Hvordan har du undersøgt dette? Venligste Henrik

Det tænkte jeg også lidt over. E-numre er en indikator for, hvilke
tilsætningsstoffer der er godkendt til tilsætning i levnedsmidler, mens
mange af disse samtidig er omfattet af regler for hvor meget man må anvende.
Dem der ikke er, vil typisk være smagsstoffer eller farve, der i kraft af
sin smag eller affarvning vil afgrænse sin anvendelse. Jeg ville da gerne
høre lidt mere om, hvilke tilsætningsstoffer, og eventuelt i hvilke mængder,
Harry har fundet i sine pålægsprodukter...det lyder i hvert fald som om det
er nogle produkter der er værd at være obs på.

Mvh
Linde

Fra : Harry Lund

Dato : 21-04-08 06:50

Henrik skrev:
> [...]
> må bruge kun hvilke.
> Det i sig selv er interessant.
>
> Hvordan har du undersøgt dette? Venligste Henrik

Hej Henrik,
det kan enhver gøre der interesserer sig for emnet.
Gå ind på Fødevarstyrelsens hjemmeside og søg på E-nr.
Og så skal du til at regne.
Det tager sin tid så lige nu har vi ikke noget nyt at fortælle udover at
det er svært at finde frem til om grænseværdierne er overholdt også
fordi mange steder står der ... efter behov.
mvh
Harry

Fra : Henrik

Dato : 21-04-08 14:27

Ja. hvis du er opmærksom på q.s, så må du ind og undersøge de enkelte
stoffer og inde ud af hvormeget af det enkelte E nr, som skal til før ADT er
overskredet.
Hvis du skal finde produktets indhold af et E. nr kommer du ikke uden om an
analyse fra et laboratorie. De er temmelig dyre. Hvis du så finder et eller
flere E nr, hvis indhold er over den angivne mængde eller ADT, skal du
anmelde producenten til Fødevareregionen samtidig med du som forbruger
skriver til producenten. Jeg tror at foreningen Aktive forbruger har prøvet
noget lignende, men hvor lang de er kommet ved jeg ikke.
Jeg synes det ville være lettere at undgå at spise produkter, hvis
varedeklaration du ikke forstår, dvs. stort set alle produkter med E.nr kan
så udelukkes. Hvis flere forbrugere undgik disse produkter ville producenter
blive tvunget til at ændre på produktionsrecepten, hvilke teknisk set
sagtens kan lade sig gøre. Produkterne ville få kortere holdbarhedstid,
hvilket er en torn i øjet hos indkøbskæderne.
Jeg kan kun bakke om om dit projekt, men jeg tror det bliver svært uanset,
hvilke retning du forsøger.

Henrik

Fra : Simon Johan

Dato : 22-04-08 10:25

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Resultat... mavepine...kvalme og opkast.
> Hvad er det dog de putter i sådan noget.
> Det var et eksperiment for at se hvordan store mængder af

Kom med fabrikanten, så skal jeg gerne gøre dig kunsten efter.