Ny hæk
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 15:27

Kan i hjælpe med følgende problem med valg af hæk, med følgende krav:

Vintergrøn
Ikke giftig
Hurtig voksende
Ingen torne
Skal kunne klippes/trimmes

Mvh

Peter

--

"Always treat your kite like you treat your woman.
Get inside her five times a day and take her to Heaven and back"

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-08 16:42

On Sat, 19 Apr 2008 16:26:35 +0200, "Peter DK"
<popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote:

>Kan i hjælpe med følgende problem med valg af hæk, med følgende krav:
>
>Vintergrøn
>Ikke giftig
>Hurtig voksende
>Ingen torne
>Skal kunne klippes/trimmes

Liguster. Ok, muligvis svagt giftig, lidt efter hvem man spørger. Men
helt ærligt, hvem spiser liguster? (Og hvis det var et reelt problem, så
hørte vi hvert år om det, for der findes godt nok mange km. ligusterhæk
her i landet.)

Thuja. Helt vintergrøn, men efter min mening lidt kedelig hvis den
bliver klippet.

Kirsebærlaurbær. Store stedsegrønne blade, kan sagtens klippes, men ikke
med hæksaks som en almindelig hæk - det vil være synd og skam. Så
hellere en let beskæring hvert år.

Bøg. Ikke stedsegrøn, men beholder alligevel bladene hele vinteren.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : F.hansen

Dato : 19-04-08 16:51

> [...]
> helt ærligt, hvem spiser liguster? (Og hvis det var et reelt problem, så
> hørte vi hvert år om det, for der findes godt nok mange km. ligusterhæk

Det er mig bekendt kun bærrene på ligusteren som er giftige, men de smager
nu heller ikke som nogle man vil have flere af

Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-08 18:21

On Sat, 19 Apr 2008 17:51:05 +0200, "F.hansen"
<jerseycowdkREMOVE@yahoo.dk> wrote:

>Det er mig bekendt kun bærrene på ligusteren som er giftige, men de smager
>nu heller ikke som nogle man vil have flere af

Det tror jeg også - eller, i hvert fald er det dem der er størst risiko
for vil blive smagt på. Og det er meget sjældent at ligusteren sætter
bær. Jeg har set det på hække fra tid til anden, men langt de fleste
ligusterhække sætter ikke bær. Sikkert pga. de(n) årlig(e) klipning(er).

Jeg har aldrig smagt på bærrene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/