Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 400D - støv/skidt på spejlet
Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 19-04-08 09:45

Der sidder et par genstridige støvkorn på spejlet i mit 400D. Hvordan
renser jeg det uden at ridse noget ?

Henrik

Fra : Karsten Madsen

Dato : 19-04-08 21:45

lauridsen@gmail.com skrev:
> Der sidder et par genstridige støvkorn på spejlet i mit 400D. Hvordan
> renser jeg det uden at ridse noget ?

Prøv at læse/søge tilbage i gruppen: Det er blevet behandlet seriøst &
grundigt mange gange før.

Med venlig hilsen
Karsten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-04-08 21:52

<lauridsen@gmail.com> wrote in message
> Der sidder et par genstridige støvkorn på spejlet i mit 400D. Hvordan
> renser jeg det uden at ridse noget ?

Du kan bruge en lille børste.
Vær opmærksom på at støj man kan se i søgeren ofte sidder på matskiven, som
sidder over spejlet, vinkelret på sensor-planet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:SLR_cross_section.svg
er det nummer 5.

--
Venig hilsen

Mogen sHansen

Fra : CanonBonke

Dato : 20-04-08 04:53

<lauridsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Der sidder et par genstridige støvkorn på spejlet i mit 400D.
Hvordan
renser jeg det uden at ridse noget ?

Henrik

Nu er det ikke det værste sted at have lidt skidt, det har ingen
indflydelse på det færdige billede, og minimalt på søgerbilledet.
Ellers er det matskiven eller rummet mellem matskive og
søgerokular det generer mest. Med tiden mister man en masse lys i
søgeren.
På matskiven kan du bruge en mårhårsbørste (fra Matas) eller/og
en blæsebold (øresprøjte, Matas), i det andet tilfælde kan du
rense tilsvarende, hvis dit kamera lader dig udskifte matskiven,
ellers ville jeg sende det på værksted.
Jeg har ikke økonomiske interesser i Matas, men lige så snart der
står FOTO på et produkt, stiger prisen uforholdsmæssigt
mvh Knud

Fra : Poul R

Dato : 20-04-08 11:48

En blæsebold fra Matas tog livet af min søger.
Den er fyldt med talkum og støberester - disse ting sidder nu i mit kamera.
Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.
Jeg lod mig råde på samme måde - desværre husker jeg ikke af hvem

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Virus Database (VPS): 080419-0, 19-04-2008
> Tested on: 20-04-2008 12:46:43
> avast! - copyright (c) 1988-2008 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080419-0, 19-04-2008
Tested on: 20-04-2008 12:48:30

Fra : CanonBonke

Dato : 20-04-08 16:11

"Poul R" <kalenderen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mit kamera.
| Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.
| Jeg lod mig råde på samme måde - desværre husker jeg ikke af

Synes du ikke at den lyder lidt søgt? At en blæsebold til at
rense ører på spædbørn, skulle være fyldt med noget som helst?
Det er et alment anbefalet råd, selv i instruktionsbogen til mine
3 dslr kameraer står fremgangsmåden beskrevet.
mvh Knud

Fra : Poul R

Dato : 23-04-08 13:48

"Søgt" - ?
Muligt, men det er baseret på egen oplevelse - og på baggrund af den vil jeg
gerne gentage mit råd: Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.

Vh Poul

> [...]

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080423-0, 23-04-2008
Tested on: 23-04-2008 14:48:00

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 14:14

On Wed, 23 Apr 2008 14:47:58 +0200, "Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote:

>"Søgt" - ?
>Muligt, men det er baseret på egen oplevelse - og på baggrund af den vil jeg
>gerne gentage mit råd: Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.

HVad skal man så gøre?

Hvad gør den professionelle?

Og hvorfor står det beskrevet præcist i min manual at jeg netop skal
blæse ind i det?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-08 14:17

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> HVad skal man så gøre?
>
> Hvad gør den professionelle?
>
> Og hvorfor står det beskrevet præcist i min manual at jeg netop skal
> blæse ind i det?

man bruger en ordenlitg blæsebold .. og ikke noget til 5 kr. fra matas

/thomas

Fra : Poul R

Dato : 23-04-08 15:00

Jeg bruger denne metode http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=155127 den
er imø genial og skånsom.
Er der fastsiddende snavs laver jeg en vådrensning med Eclipse vædske og
tilhørende udstyr

Vh Poul

Tested on: 23-04-2008 16:00:15

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 15:07

On Wed, 23 Apr 2008 16:00:12 +0200, "Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote:

>Jeg bruger denne metode http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=155127 den
>er imø genial og skånsom.

Men absolut også et no-go ifølge manualen til mit kamera.. der står at
man under ingen omstændigheder må bruge en børste dertil og at man
slet slet overhovedet ikke må røre ved sensoren whatsoever.

Fra : Poul R

Dato : 23-04-08 16:24

Jamen så synes jeg du skal gøre som der står i din manual.
Der står sikkert også at du skal sende kamerahuset til rensning på værksted.

Vh Poul

Tested on: 23-04-2008 17:23:50

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 17:12

On Wed, 23 Apr 2008 17:23:47 +0200, "Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote:

>Jamen så synes jeg du skal gøre som der står i din manual.
>Der står sikkert også at du skal sende kamerahuset til rensning på værksted.

Der står hvis jeg ikke kan klare det med en blæsebælg så skal det til
prof.

Du kan nok se udtrykket af hest i mit ansigt (lidt lang i det) hvis
jeg står med en defekt sensor og ingen garanti...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-04-08 17:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men absolut også et no-go ifølge manualen til mit kamera.. der står at
> man under ingen omstændigheder må bruge en børste dertil og at man
> slet slet overhovedet ikke må røre ved sensoren whatsoever.

Vi skal lige være HELT enige om at sensoren er dækket af glas, og foran
dette glas sidder et antialias filter, og det er DET vi renser.

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 18:00

>Vi skal lige være HELT enige om at sensoren er dækket af glas, og foran
>dette glas sidder et antialias filter, og det er DET vi renser.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på.. på mit amatør dslr siger manualen
at jeg med mirror-up har blottet CCD'en og skal passe på med ikke at
røre den da den er dækket af et filter af en slags som er kussehårs
tyndt (nej det ord bruger de ikke)..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 15:06

>man bruger en ordenlitg blæsebold .. og ikke noget til 5 kr. fra matas

Men der fortælles jo netop man ikke skal blæse ind.. men det er måske
underforstået at det er med en fra Matas man ikke skal bruge?

Selv har jeg en fra fotohandleren med afmonterbar børste.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-08 15:08

> Men der fortælles jo netop man ikke skal blæse ind.. men det er måske
> underforstået at det er med en fra Matas man ikke skal bruge?

nemlig

> Selv har jeg en fra fotohandleren med afmonterbar børste.

Det er nok et bedre sted at starte. jeg kender fotografer der uden
skrupler bruger luft på dåse til at rense deres bagstykker ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 15:13

>Det er nok et bedre sted at starte. jeg kender fotografer der uden
>skrupler bruger luft på dåse til at rense deres bagstykker ...

Ved sq ikke om jeg tør..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-08 15:19

> Ved sq ikke om jeg tør..

du skal bare passe på ikke at vippe den for meget så der kommer
drivmiddel ud ;)

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-04-08 17:13

On Wed, 23 Apr 2008 16:18:55 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von

>du skal bare passe på ikke at vippe den for meget så der kommer
>drivmiddel ud ;)

Med mit held vælter det ud med drivmiddel

Fra : KsK@allgslet.dk

Dato : 24-04-08 19:52

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> On Wed, 23 Apr 2008 16:18:55 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von

> Med mit held vælter det ud med drivmiddel

roflol

EFTERLYS en her på nette i dit område der ha prøvet det før ,, er sikke på
der er en her der gerne vil vise dig hvordan man gør IRL,,

KsK

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-04-08 19:56

>EFTERLYS en her på nette i dit område der ha prøvet det før ,, er sikke på
>der er en her der gerne vil vise dig hvordan man gør IRL,,

Jeg er ikke så meget i tvivl om hvordan det skal gøres.. men mere at
jeg med garanti nok skal få ødelagt et eller andet selvom jeg udfører
det efter alle kunstens regler.

Indtil videre har jeg klaret mig med min lille blæsebælg. Håber det
fortsætter

Fra : Brian Lund

Dato : 20-04-08 19:47

> [...]
> kamera.
> Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.
> Jeg lod mig råde på samme måde - desværre husker jeg ikke af hvem

Det kunne have været af mig, jeg husker dog ikke lige hvornår jeg sidst har
anbefalet denne måde at rengøre på til nogen, på nettet..!

Måske hvis du renser bolden grundigt og prøver igen? Også som anbefaling til
andre som kunne finde på at købe sådan en og bruge til kameraet, rens den
først!?

Jeg har sådan en lille bitte blæsebold som var med i et af de der rensesæt
fra Hama man kan købe for under en hund. Hvis man piller børsten af den er
den god - og den er der INGEN rester i!

Brian

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 21-04-08 04:02

> [...]
> Jeg har ikke økonomiske interesser i Matas, men lige så snart der
> står FOTO på et produkt, stiger prisen uforholdsmæssigt

Jeg har aldrig brugt den med øresprøjten ... Men jeg har en "arctic
butterfly"...
http://www.visibledust.com/

Det er en børste hvor hårene er lavet at et eller andet specielt
materiale... Man "tænder" for børsten, der så spinder hårene hurtigt rundt
og de bliver elektrisk ladede.. Man slukker så spindingen og kører børsten
hen over sensoren og den "suger" så alt støvet af. Har renset mine kamera'er
og objektiver mange gange og den fungerer glimrende...

Mvh
Allan