ejerforening vedtægter
Fra : gregers hoff

Dato : 18-04-08 07:23

Hej gruppe
Jeg og min kone er med i en ejerforening,hvor vi lige har haft en stormfuld
generalforsamling.Det er første gang,vi deltager,da det er et sommerhus og
ligger langt væk.problemer.
1) "bestyrelsen" indkaldte,men gjorde det uden om formanden,som heller ikke
havde haft lejlighed til at revidere regnskabet,som hun plejer.
2) da vi købte fik vi vedtægter,men vores ex.var ikke underskrevet.Vi har
haft stedet i 23 år og altid regnet med at det vi havde fået som vedtægter
gjaldt.De starter med ejerforeningens navn etc.
Nu siger de (dog ikke formanden), at når disse vedtægter ikke er tinglyst,er
det standardvedtægterne,der gælder.Det havde vi en lang diskussion om.
Jeg mener: kan man ikke vedtage vedtægter på en gf, og så er det dem,der
gælder?Behøver de være tinglyst for at gælde??
Gregers

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-04-08 14:25

gregers hoff wrote:

> mener: kan man ikke vedtage vedtægter på en gf, og så er det dem,der
> gælder?Behøver de være tinglyst for at gælde?? Gregers

Så vidt jeg husker skal en ejerforenings vedtægter være tinglyste for at
de er gældende *også* inter partes (mellem ejerne).

Men hvis de er gyldigt vedtaget, er tinglysning en simpel ekspeditionssag.

Er du sikker på at det er en ejerforening = ejerlejlighedsforening? Ud
fra dine beskrivelser lyder det mere som en grundejerforening.

--
Jesper Lund

Fra : gregers hoff

Dato : 18-04-08 15:04

Det er en ejerlejlighedforening
Gregers

Fra : Peder Porse

Dato : 18-04-08 19:40

gregers hoff skrev:
> [...]
> Jeg mener: kan man ikke vedtage vedtægter på en gf, og så er det dem,der
> gælder?Behøver de være tinglyst for at gælde??

Det lyder lidt underligt at formanden ikke havde revideret regnskabet
"som hun plejer"...revisorer skal da netop være uden for bestyrelsen..
pp

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-04-08 20:10

Peder Porse wrote:

> Det lyder lidt underligt at formanden ikke havde revideret regnskabet
> "som hun plejer"...revisorer skal da netop være uden for bestyrelsen..

I princippet reguleres det spørgsmål vel af vedtægterne (der er
ejerforeninger med kun to lejligheder), men den typiske situation er
selvfølgelig som du beskriver. I normalvedtægten kan 25% af medlemmerne
kræve at revisor skal være statsautoriseret eller registreret.

--
Jesper Lund