Betingelser for at komme i RKI
Fra : Lars A

Dato : 18-04-08 05:57

Goddag.
Jeg har fået en dårlig oplevelse. Der er kommet 2 breve fra RKI et til mine
hustru og et til mig.
Sidste efterår fik vi lavet vores bil for Kr. 16000,00. Da jeg fik regningen
gik jeg i banken for at de skulle betale den for mig, penge skulle tages fra
min konto. 3 mdr. senere får jeg en rykker, beløbet er ikke betalt. Jeg får
fat i banken og de oplyser " at det har de sandelig glemt, men nu skal de
nok betale den". Jeg høre så ikke noget før nu, og det er fra RKI. Der står
at de ved 3 rykker har gjort os opmærksom på at hvis beløbet ikke er betalt
inden 10 dage vil vi komme i RKI. Jeg har aldrig set hverken 2 elle 3
rykker.
Så er mit spørgsmål, kan man bare "putte" folk og hver mand i RKI sådan uden
videre. For så vil jeg da til at bruge det noget mere i min lille butik.
Mvh Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-04-08 06:36

"Lars A" <lars-arvoe@trut_i_hornet.dk> wrote in

> Så er mit spørgsmål, kan man bare "putte" folk og hver mand i RKI
> sådan uden videre.

http://www.rki.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx?
sc_lang=da

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-04-08 08:09

"Lars A" <lars-arvoe@trut_i_hornet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så er mit spørgsmål, kan man bare "putte" folk og hver mand i RKI sådan
> uden videre. For så vil jeg da til at bruge det noget mere i min lille

Det må da være et problem, at du ikke har styr på 16.000 kr. i 3 md.
Du får vel kontoudtog. Eller brug netbank. At skylde skylden på banken får
du nok ikke noget ud af.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 18-04-08 08:20

Ole Christiansen skrev:

> Det må da være et problem, at du ikke har styr på 16.000 kr. i 3 md.
> Du får vel kontoudtog. Eller brug netbank. At skylde skylden på banken får
> du nok ikke noget ud af.

Gør han vel heller ikke?, han spørger omkring RKI problematik.

Derfor er det for let for banken at sige "det har vi glemt". Mindes
aldrig de har glemt at trække renter/gebyrer hos mig. :)

---

Carsten

Fra : Hauge

Dato : 18-04-08 08:21

Ole Christiansen wrote:
> At skylde skylden på
> banken får du nok ikke noget ud af.

Har han skrevet noget om det?

/Hauge

Fra : Lars A

Dato : 18-04-08 10:33

">> Goddag.

> Det må da være et problem, at du ikke har styr på 16.000 kr. i 3 md.
> Du får vel kontoudtog. Eller brug netbank. At skylde skylden på banken får
> du nok ikke noget ud af.
Nu er det ikke et spørgsmål om styr på pengene, men da jeg ikke vil betale
for kontoudtog hver måned, har jeg ikke opdaget det. Jeg bruger ikke
netbank.
Mvh Lars

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-08 13:02

> [...]
> Nu er det ikke et spørgsmål om styr på pengene, men da jeg ikke vil betale
> for kontoudtog hver måned, har jeg ikke opdaget det. Jeg bruger ikke

Hvis du skal betale for kontoudtog, så er det på tide at skifte bank. De har
jo tydeligvis heller ikke styr på tingene alligevel.

Det positive er vel at der står de 16.000 på kontoen, så du blot kan betale
beløbet og dermed løse problemet.

Og nej, man kan ikke "bare" sende folk i registeret, man skal vedkende sig
sin gæld og du har modtaget 3 rykkere, som du godt nok ikke har set, hvilket
er svært at forstå, de sender vel ikke rykkerene til banken??

mvh
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-08 13:50

Kim2000 skrev:

> Og nej, man kan ikke "bare" sende folk i registeret, man skal vedkende sig
> sin gæld

Så er RKI vel helt tom for registreringer hvis det er så let at
blive fri?

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-08 13:59

Bertel Lund Hansen skrev den 18-04-2008 14:50:

> Så er RKI vel helt tom for registreringer hvis det er så let at
> blive fri?

Vedkende sig gælden hhv. have dom for at gælden eksisterer.

Tjek rki.dk om hvornår man kan blive registreret hhv. ikke bliver
registreret.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-04-08 11:33

Lars A skrev:

> Så er mit spørgsmål, kan man bare "putte" folk og hver mand i RKI sådan uden
> videre. For så vil jeg da til at bruge det noget mere i min lille butik.

Det er ikke "uden videre", hvis kreditor har sendt dig tre
rykkere (også selvom du ikke har set dem). Desuden har du
fået endnu en frist til at undgå registrering ved at betale
inden 10 dage.

Det er dit ansvar at betale, det kan du ikke skubbe over på
banken. Kreditor er derfor i sin gode ret til at "putte" dig
i RKI. Du kan måske have en sag mod banken, men det er nok
svært at bevise noget, og det har ingen indflydelse på dit
forhold til kreditor/RKI.

--
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.http://kimludvigsen.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-08 11:52

Lars A skrev den 18-04-2008 06:57:

> Så er mit spørgsmål, kan man bare "putte" folk og hver mand i RKI sådan uden
> videre. For så vil jeg da til at bruge det noget mere i min lille butik.

Tja, du kan gøre indsigelse mod registreringen, når du mener at du ikke
skylder pengene fx har betalt.

At du fravælger kontoudtog og netbank er så din egen nærighed hhv.
nedprioritering af styringen af dine økonomiske dispositioner som er
skyld i, at du ikke ved om du har betalt eller ej.

Tjek selv rki.dk for mere information om at gøre indsigelse,
beløbsgrænser og procedurer for at registrere "alle og en hver" i RKI.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk