Er montering af toner nok til at afvise fo~
Fra : BigDaddy

Dato : 16-04-08 21:44

Vi købte en sorthvid laserprinter på nettet til min datter for kr.2500, men
allerede efter første print fortrød vi købet fordi den printede skævt.
Papiret kørte lige igennem, men selve printet var skævt. Vi printede et
word dokument med en stor sort firkant 1 cm fra alle kanter. Det var nu
tydeligt at der var en skævhed på 2mm.

Kan forhandleren trække prisen for tonerpatronen (tromlen) samt et
testgebyr fra købsprisen ?
Vi har jo ikke kunnet prøve laserprinteren uden at montere toneren og hvis
den havde printet flot så havde vi beholdt den.

Hvad kan vi gøre ?

Hilsen os

Fra : Holst

Dato : 16-04-08 23:14

BigDaddy wrote:

> [...]
> Vi har jo ikke kunnet prøve laserprinteren uden at montere toneren og hvis
> den havde printet flot så havde vi beholdt den.

Kontakte forhandleren.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-04-08 23:18

BigDaddy skrev:
> [...]
> Vi har jo ikke kunnet prøve laserprinteren uden at montere toneren og hvis
> den havde printet flot så havde vi beholdt den.

Klage. I kan eventuelt henvise forhandleren hertil:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/fortrydelsesret/

Testgebyret kan i bede forhandleren om stoppe et vist sted op. I leverer
printeren tilbage inden fortrydelsesretten udløber (går jeg ud fra) og
hvad forhandleren fortager sig med den derefter vedkommer ikke jer. Han
kan betragte det som en ren venlighed fra jeres side at i informerer ham
om det fejlbehæftede produkt.

Fra : JayPizz

Dato : 17-04-08 08:28

> [...]
> hvad forhandleren fortager sig med den derefter vedkommer ikke jer. Han
> kan betragte det som en ren venlighed fra jeres side at i informerer ham

Der er altså også nogle undtagelser i forbindelse med fortrydelsesretten
ved fjernsalg. Det vil i så fald være op til Forbrugerklagenævnet om en
toner der er taget ud af forseglingen og brugt formindsker varens
salgsværdi.
Jeg har læst ved andre lejligheder at Forbrugerstyrelsen mener at man
ikke kan fortryde køb af blækpatroner hvis man har afprøvet dem, så det
må vel også gælde for en laserprinter når man har taget toneren i brug.

Når sælger nu har stillet sig på bagbenene, så er alternativet enten
Forbrugerklagenævnet eller at gøre brug af Købeloven § 78.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-04-08 20:56

JayPizz skrev:

> [...]
> ved fjernsalg. Det vil i så fald være op til Forbrugerklagenævnet om en
> toner der er taget ud af forseglingen og brugt formindsker varens

Prøvede du at følge den URL jeg postede?

Fra : JayPizz

Dato : 18-04-08 11:52

> Prøvede du at følge den URL jeg postede?

Ja men andre steder bruger FS netop blækpatroner som eksempel på en vare
man ikke kan fortryde efter ibrugtagning hvor man er blevet gjort
udtrykkeligt opmærksom på det, som typisk står i handelsbetingelserne,
har ikke lige læst Coolshops.

Der er jo i dette tilfælde også en forskel på prisen. I sagen kan det
være at blækpatronen koster 150,- og ikke udgør en væsentlig forringelse
af varens salgsværdi, hvor det kan være en anden sag med en toner som
almindeligvis er meget dyrere.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-04-08 13:56

JayPizz skrev:

> [...]
> være at blækpatronen koster 150,- og ikke udgør en væsentlig forringelse
> af varens salgsværdi, hvor det kan være en anden sag med en toner som

"Nævnet lægger derfor til grund, at en printer – i modsætning til fx en
blækpatron – ikke er en vare af en sådan art, at det er åbenbart, at en
ibrugtagning medfører en formindskelse af dens salgsværdi."

Fra : JayPizz

Dato : 18-04-08 14:34

> "Nævnet lægger derfor til grund, at en printer – i modsætning til fx en
> blækpatron – ikke er en vare af en sådan art, at det er åbenbart, at en
> ibrugtagning medfører en formindskelse af dens salgsværdi."

Okay jeg gir mig. Paradoksalt at man kan afprøve en printer, men ikke
kan afprøve blækpatroner.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-04-08 08:41

"BigDaddy" <fuckyou@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi har jo ikke kunnet prøve laserprinteren uden at montere toneren og hvis
> den havde printet flot så havde vi beholdt den.

Jeg havde en ligende sag for et par år siden. Jeg var nød til at skulle en
tur omkring forbrugerklagenævnet for at få mine penge retur (tog næsten et
år).
Sagen er ellers lige til højrebenet, for forbrugerklagenævnet har haft
ligende sager flere gange og konklussionen er at forhandleren *kun* kan
nægte returret/kræve betaling for toner, hvis han forud udtrykkeligt har
gjort opmærksom på at den *ikke* må monteres for at afprøve printeren, så
kik lige hvad der står i forhandlerens leveringsbetingelser.

Fra
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/varen-skal-tilbageleveres-i-vaesentlig-samme-stand/

<SNIP>
Det gælder dog ikke, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen
medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og sælgeren udtrykkeligt har
gjort dig opmærksom på det. Det kan fx være tilfældet, hvis sælgeren
oplyser, at en blækpatron ikke må afprøves.
</SNIP>

Fra : JBH

Dato : 18-04-08 21:58

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gjort opmærksom på at den *ikke* må monteres for at afprøve printeren, så
> kik lige hvad der står i forhandlerens leveringsbetingelser.

Fandme godt Forbrugerklagenævnets afgørelser ikke er lov for det er da et
tydeligt bevis på at de mangler teknisk indsigt for hvad pokker skal en
forhandler bruge en "brugt" patron til. ? Jeg ville i alt fald i aldrig
acceptere at modtage sådan en, hvis jeg havde bestilt en ny. Hvis først
beskyttelsesplasticen på dyserne fjernes og patronen ikke opbevares lodret
og er parkeret i den dertil indrettede forseglingsbox inde i printeren når
den ikke printer, løber blækket ud og dyserne stopper til, eller i dette
tilfælde hvor laserpatronen er taget ud af den lystætte (og normalt
forseglede) beskyttelsespose og beskyttelsestapen som forhindrer
tonerpulveret i at drysse ud, fjernet. kan patronen aldrig gensælges som ny.
Forhandleren aner jo ikke om tromlen har fået falsk lys og om patronen
risikerer at drysse tonerpulver ud over det hele under forsendelse.

mvh
JBH

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-04-08 17:40

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhandler bruge en "brugt" patron til. ? Jeg ville i alt fald i aldrig
> acceptere at modtage sådan en, hvis jeg havde bestilt en ny.

Årsagen til at der overhovedet er en fortrydelsesret ved nethandel er at
kunden ikke har haft mulighed for at se og få demonstreret produktet før
køb. Hvordan har du forestillet dig at kunden skulle kunne f.eks. vurdere
udskriftskvaliteten hvis toner eller blæk ikke må monteres?

Du bemærkede naturligvis at det i linket fremgik at forhandleren forud kunne
gøre kunne opmærksom på at returretten bortfaldt, hvis blæk eller toner blev
monteret

I min egen sag tilbød jeg faktisk at betale for et nyt farvebånd, som
kostede 49 Kr. i samme netbutik, men butikken ville tilbageholde 1200 Kr.
fordi farvebåndet havde været monteret i printeren, hvilket næsten var
halvdelen af printerens købspris. Jeg syntes egentligt at mit tilbud om at
betale et nyt farvebånd var et fair kompromis for begge parter.

Fra : BigDaddy

Dato : 20-04-08 10:54

On Fri, 18 Apr 2008 22:58:19 +0200, JBH wrote:

> Jeg ville i alt fald i aldrig
> acceptere at modtage sådan en, hvis jeg havde bestilt en ny.

Heller ikke mig. Så må producenten erstatte tabet overfor leverandøren.
Producenten må også lære ad den hårde vej - at huske at oplyse om faktuel
printerkvalitet så man kan fravælge produktet samt at huske at teste
produktet på fabrikken og vedlægge specielle testprint.
Så undgår alle parter disse problemer.

Producenten har selv valgt sine problemer.

Jeg er i besiddelse af en ældgammel HP LaserJet III som printer helt
suverænt fejlfrit på samtlige udfordringer. Mange af de nyere laserprintere
er elendige, selvom de er meget hurtigere og har mere RAM.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-08 16:34

BigDaddy skrev:

> Vi købte en sorthvid laserprinter på nettet til min datter for kr.2500, men
> allerede efter første print fortrød vi købet fordi den printede skævt.

Til en anden gang:

Fortrydelsesretten er fin til varer der er helt i orden, men som
man af en eller anden grund alligevel ikke vil have.

Varer der lider af en mangel, behøver man ikke fortryde. I de
tilfælde har man ret til at få ordnet problemet gratis, også hvad
returneringen angår. Der skal man bruge sin reklamationsret.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-08 17:01

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen...
> Varer der lider af en mangel, behøver man ikke fortryde. I de
> tilfælde har man ret til at få ordnet problemet gratis, også hvad
> returneringen angår. Der skal man bruge sin reklamationsret.

Nej, Bertel, for man vil risikere at løbe ind i netbikse der blot påberåber
sig "uforholdsmæssigt højre udgifter" ved en omlevering. Og man orker vel
ofte ikke at undvære dimsen i længere tid, medens den er til reparation.
Altså er det ofte den rareste løsning blot at returnere uden begrundelse.

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-08 18:14

"Nick" <som er super-sej> skrev:

> Nej, Bertel, for man vil risikere at løbe ind i netbikse der blot påberåber
> sig "uforholdsmæssigt højre udgifter" ved en omlevering.

Nu snakkede jeg ikke specifikt om omlevering. Reklamation er en
gratis måde at få ordnet en fejl på. En fortrydelse koster porto.
Så må man selv konkret afveje hvad man foretrækker.

Men det er forbrugernes eget hysteri med åbnede varer der gør at
omlevering koster.

--
Bertel

Fra : BigDaddy

Dato : 20-04-08 11:00

On Fri, 18 Apr 2008 18:00:31 +0200, Nick wrote:

> [...]
> Altså er det ofte den rareste løsning blot at returnere uden begrundelse.

Det var præcis hvad vi gjorde

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-04-08 22:11

JBH wrote:

> Fandme godt Forbrugerklagenævnets afgørelser ikke er lov for det er da
> et tydeligt bevis på at de mangler teknisk indsigt for hvad pokker skal
> en forhandler bruge en "brugt" patron til. ?

Og derfor kan forhandleren i sådanne tilfælde gøre kunden opmærksom på at
fortrydelsesretten bortfalder hvis varen tages i brug -- naturligvis
forudsat at dette sker *før* aftalen indgås.

--
Jesper Lund