Hvem har jeg en aftale med?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 16-04-08 21:36

Hejsa

Jeg havde en dårlig oplevelse med just-eat for noget tid siden, som
jeg her gået og tænkt over, og nu vil jeg egentlig gerne have jeres
mening.

Helt konkret bestilte jeg et måltid mad på just-eat til levering. På
just-eat.dk stod der, at leveringstiden var maks 45 minutter. Jeg
bestile så min mad, men på den bekræftelse der kom frem på deres side
var der lige lagt en halv time til. Det viser sig, at nogle
restauranter har en online maskine stående, hvor de kan godkende
ordrerne løbende og tilføje leveringstid, hvis de er pressede.

Nu er det bare sådan, at jeg ikke havde den halve time at vente, men
der var jo ikke nogen der spurgte mig om noget. Restauranten kan ændre
på leveringstiden, men jeg har ikke vetoret overfor deres nye
leveringstid. Underligt, synes jeg.

Nåh, men som nævnt kunne jeg ikke vente den halve time, så jeg ringede
til just-eat for at aflyse ordren. Jeg ville hellere bestille et andet
sted. Det kunne de ikke, for det var restauranten jeg ahvde en aftale
med. Det måtte jeg tage op med dem. Hvis de sagde god for det kunne de
godt undlade at hæve på mit dankort.

Det er ikke første gang jeg har haft den diskussion med dem... de
tager intet ansvar og kan ikke gøre noget. Pengene er restaurantens og
ikke deres, siger de.

MEN, hvordan er reglerne? Jeg afgiver bestilling på just.eat.dk og får
pooint ved dem for bestillingen. På min kontoudskrift står der, at
just-eat har hævet penge. Set fr amin stol synes jeg faktisk at jeg
har en aftale med just-eat, der så har ansvaret for deres
"underleverandør", nemlig restauranten.

Tager jeg fejl? De skriver selv i deres handelsbetingelser: "Den
leverende restaurant varetager således behandlingen af klagesager for
varer købt hos Just-Eat" - jeg køber altså varen hos just-eat.

Og deres betingelser nævner INTET om, at restauranten lige må lægge en
halv time oveni leveringstiden.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : peja

Dato : 17-04-08 19:16

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i meddelelsen

> Og deres betingelser nævner INTET om, at restauranten lige må lægge en
> halv time oveni leveringstiden.

Føj da for en kæmpeulykke - gik der mon menneskeliv tabt?

Tag og læs den mail du får umiddelbart efter bestilling (under 1 min.) - så
er dit indlæg overflødigt.

Der står klart og tydeligt telefonnummer, adresse og andet om restauranten
og du skal ringe på nummeret hvis der er ændringer i din bestilling - evt.
afbestilling - så alle er tilfredse. Så lad være med at kværulere, men læs
dine mail fra dem du handler med.

Just-eat er et superfirma der har modtaget flere priser for deres
forretningsmetoder og kvalitet.

peja

Fra : Jan Eliasen

Dato : 18-04-08 19:18

On Thu, 17 Apr 2008 20:16:05 +0200, "peja" <xxxxx@xxxxx.xx> wrote:

> Føj da for en kæmpeulykke - gik der mon menneskeliv tabt?
Nej. Hvorfor tror du det?

>Tag og læs den mail du får umiddelbart efter bestilling (under 1 min.) - så
>er dit indlæg overflødigt.
Jamen jeg HAR skam læst hvad de skriver. Men jeg mener bare ikke de
har ret. Bertel, som også har svaret synes at være enig med mig. Bare
fordi de skrive rnogle betingelser gør det dem jo ikke til gyldige
betingelser, hvis de bryder loven.

> [...]
>afbestilling - så alle er tilfredse. Så lad være med at kværulere, men læs
Jeg mener ikke jeg kværulerer. Jeg stiller spørgsmålstegn ved
just-eats forretningsmodel, og det er vel fair nok.

>Just-eat er et superfirma der har modtaget flere priser for deres
>forretningsmetoder og kvalitet.
Bevares. Derfor kan der vel stadig godt være noget, der er forkert,
ikke?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-08 07:20

Jan Eliasen skrev:

> Helt konkret bestilte jeg et måltid mad på just-eat til levering.

Du indgår en aftale med Just-eat, og det er dem der må sørge for
at opfylde deres del. Det er dig uvedkommende at de har en
underleverandør.

Klag til forbrugerombudsmanden. Du kan ikke få noget ud af en
individuel henvendelse, men han kan samle mange sager sammen og
reagere på dem.

Personligt undgår jeg at handle med den slags overflødige
mellemled.

--
Bertel

Fra : Jan Eliasen

Dato : 18-04-08 19:18

On Fri, 18 Apr 2008 08:19:48 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Du indgår en aftale med Just-eat, og det er dem der må sørge for
>at opfylde deres del. Det er dig uvedkommende at de har en
>underleverandør.
Ja, det er jo også min holdning.

>Klag til forbrugerombudsmanden. Du kan ikke få noget ud af en
>individuel henvendelse, men han kan samle mange sager sammen og
>reagere på dem.
Det vil jeg gøre.

>Personligt undgår jeg at handle med den slags overflødige
>mellemled.
Det gør jeg også fremover