Kan køber annullere/ændre købsaftale/vilkå~
Fra : lasse.makholm@gmail.~

Dato : 16-04-08 13:28

Hej,

Jeg kunne godt lige tænke mig en "second opinion" på det her...

Jeg har solgt en ejerlejlighed -- eller det troede jeg at jeg havde...

Ejerforeningen skal til nu at udskifte faldstammer i opgangen +
udbedre en vandskade i mit badeværelsesloft. Arbejdet burde have været
færdigt allerede, men nu står det klart at det kommer til at løbe ind
over overtagelsesdagen.

I købsaftalen står i afsnittet om individuelle vilkår mellem køber og
sælger:

"Vedr.: Badeværelset;
Det er for køber en betingelse at faldstammen på badeværelset er
udskiftet samt at badeværelset er reetableret, senest 1 uge før
overtagelsesdagen. Ved reetablering mener køber at badeværelset skal
være fuldt funktionsdygtigt, herunder skal evt. huller være lukket,
fliser omkring reperationer skal være udbedret, sanitet skal være
genmonteret og evt. malerarbejde skal være udført. Alle reperationer
skal være udført håndværksmæssigt korrekt.
Jf. skrivelse af den 25.2.2008 fra [ejendommens administrator],
forventes arbejdet udført medio mart, køber er dog bekendt med at der
kan forekomme forsinkelse fra ejerforeningens håndværkere side,
hvorfor køber indtræder i sælgers rettigheder/forpligtelser overfor
ejerforeningens håndværkere, for det tilfælde at arbejdet forsinkes ud
over overtagelsesdagen."

Klausulen er skrevet ind af køber(s advokat) og lyder lidt ulden i
mine ører, at køber på den ene side betinger købet med at arbejdet er
færdigt (kan man det?) og på den anden side erkender at det kan blive
forsinket og så vil tage sælgers plads i den sag...

Nu vil køber så udskyde overtagelsen af lejligheden indtil arbejdet er
færdigt, dog senest d. 1. juni. Forstået på den måde at hvis arbejdet
ikke er færdigt d. 1. juni vil sælger annullere handelen.

Jeg er selvfølgelig bare interesseret i at slippe af med lejligheden
så hurtigt som muligt...

Hele balladen er startet langt efter både indsigelsesfrist og
fortrydelsesret udløb midt i marts....

Kan køber "skrue på" købsaftalen/overtagelsesdagen nu?

Og kan jeg holdes ansvarlig for at ejerforeningens/håndværkerens
tidsplan skrider?

Kommentarer?

/Lasse

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-04-08 20:47

lasse.makholm wrote:

> [...]
> rettigheder/forpligtelser overfor ejerforeningens håndværkere, for det
> tilfælde at arbejdet forsinkes ud over overtagelsesdagen."

Det er en noget pudsig formulering. Ved vedligeholdelsesprojekter i hele
ejerforeningen giver det ikke videre mening at den enkelte ejer skulle
kunne gøre et erstatningskrav gældende overfor ejerforeningen. Alle ejere
er i samme båd, så de vil komme til at forlange erstatning af hinanden, i
det omfang der er overhovedet er et erstatningsgrundlag.

Det er heller ikke normalt at en ejerforening "garanterer" at et
vedligeholdelsesprojekt er færdigt til et bestemt tidspunkt. Du kan
heller ikke forvente at ejerforeningen planlægger vedligeholdelse efter
en enkelt ejers ønsker.

Bottom line: jeg tror at dette alene er en sag mellem dig og køber.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 16-04-08 13:50

On 16 Apr., 21:28, lasse.makh...@gmail.com wrote:
> [...]
> hvorfor køber indtræder i sælgers rettigheder/forpligtelser overfor
> ejerforeningens håndværkere, for det tilfælde at arbejdet forsinkes ud

Fuck det er dårligt advokatarbejde. Du har ret i at det er
selvmodsigende. Jeg vil umidlbart mene at man så må fortolke aftalen
imod koncipisten (dvs. imod køber, som har skrevet afsnittet), så der
lægger mest vægt på det sidste afsnit. Det kommer dog også an på hvad
der ellers har været af korrespondance mellem køber og sælger.

> Nu vil køber så udskyde overtagelsen af lejligheden indtil arbejdet er
> færdigt, dog senest d. 1. juni. Forstået på den måde at hvis arbejdet
> ikke er færdigt d. 1. juni vil sælger annullere handelen.

Det tvivler jeg på er muligt.

> Kan køber "skrue på" købsaftalen/overtagelsesdagen nu?
>
> Og kan jeg holdes ansvarlig for at ejerforeningens/håndværkerens
> tidsplan skrider?

Hvis nu der kun havde stået at "Købsaftalen falder bort, såfremt
renovation af badeværelset ikke er fuldkommen afsluttet 1. april", så
havde du hængt på den, men det står der jo ikke...

Det er noget mere usikkert nu. Søg derfor hjælp hos en advokat der
kan gennemgå hele købsaftalen for dig.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-04-08 21:07

Codexx wrote:

> [...]
> lægger mest vægt på det sidste afsnit. Det kommer dog også an på hvad
> der ellers har været af korrespondance mellem køber og sælger.

Eftersom den enkelte ejer ikke har nogle rettigheder overfor håndværkerne
i tilfælde af arbejdets forsinkelse (det har ejerforeningen, og
eventuelle dagbøder tilfalder foreningen), kan man måske argumentere for
at den sidste sætning er af orienterende karakter, og at substansen i
aftalen er at badeværelsen skal være færdiggjort før overtagelsen, dvs.
udskydelse i tilfælde af forsinkelse.

Det kunne måske være købers advokats forsøg på at redde sagen

--
Jesper Lund