Arv, skat eller afgift ?
Fra : Andersen

Dato : 16-04-08 05:32

Da jeg skal modtage en arv efter min far, har jeg et spørgsmål til gruppen.
Skal arven indgå i min skatteberegning, eller er det udelukkende en afgift
som skal betales? Grunden til mit spørgsmål er, at jeg ikke har haft dansk
inkomst de seneste år, men har underskud i min skattepligtige indkomst,
børnebidrag.
Kan jeg anvende dette fradrag?

Mvh Andersen

Fra : Bo

Dato : 16-04-08 01:38

On 16 Apr., 07:32, "Andersen" <soren6407FJER...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> inkomst de seneste år, men har underskud i min skattepligtige indkomst,

Det er en afgift du skal betale og har intet med SKAT at gøre
http://borger.dk/forside/penge-skat-og-pension/arv/arveregler#Boafgift
Boafgift
Boafgift - også kaldet arveafgift - er den afgift, du skal betale til
staten, når du arver. Boafgiften afhænger af den arv, afdøde har
efterladt sig, og af hvordan du er i familie med afdøde. Der findes
tre boafgiftsklasser, der regulerer, hvem der skal betale boafgift og
hvor meget:
Ægtefæller og registrerede partnere. Disse skal ikke betale boafgift.
Nærmeste familie; afdødes børn, børnebørn, oldebørn, forældre,
fraskilt ægtefælle og papirløse samlever, der har delt bopæl med
afdøde i mindst to år m.fl. Den nærmeste familie skal betale 15 % i
boafgift for arvebeløb, der overstiger et bundfradrag på 255.400
kroner (2008).
Øvrige. Alle andre end de, der er nævnt i de to første klasser, skal
betale boafgift på 15 % procent af den arv, der ligger inden for
bundfradraget samt 25 % af det beløb, der overstiger bundfradraget
vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 21-04-08 14:59

"Andersen" skrev i

> Skal arven indgå i min skatteberegning, eller er det udelukkende en afgift
> som skal betales?

Boafgiften er noget boet betaler, det har ikke noget med din indkomst at
gøre.

mvh
Alex Christensen