Vinstok
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 18-04-08 16:13

Vores Himrod, som er plantet udenfor vores vinterhave, men er ledt indenfor,
har i adskillige år givet os skygge, været dekorativ og har givet ca. 200
klaser af fine druer. Forrige år installerede vi en varmepumpefidus til at
muliggøre brugen af udestuen i hele vinterhalvåret. Det hele forløb meget
fint og med normal druehøst.
Men i år startede vinen meget tidligt med knopper på et stykke lige ud for
varmeagregatet. De sygnede imidlertid hen, og til normal tid udviklede vinen
sig som sædvanligt - bortset fra stykket lige ud for varmeaggregatet - hvor
alle knopperne tilsyneladende er golde, men længere henne på ranken er der
fine skud.
Mon det lange stykke stængel med mange "golde" led blive frugtbare igen til
næste år? Jeg tvivler selv på det. Det er så meget ærgerligt, som denne
stængel skulle bruges til renovering af planten - med bortskæring af noget
af det gamle.
Er der nogen, som har erfaring vedr. noget sådant?
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-04-08 11:22

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget af det gamle.
> Er der nogen, som har erfaring vedr. noget sådant?

Jeg er nok kommet med for megen "snak". Det, det helt enkelt drejer sig om
er:
Kan tilsyneladende døde knopper på en 4 meter lang gren - der har friske
skud i begge ender - forventes at live op igen næste år og være
udgangspunkt for nyvækst ???
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-08 17:54

On Thu, 24 Apr 2008 12:22:05 +0200, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Kan tilsyneladende døde knopper på en 4 meter lang gren - der har friske
>skud i begge ender - forventes at live op igen næste år og være

Jeg tvivler.
Hvis den "vil noget" på det døde stykke, så tror jeg det sker i løbet af
forsommeren her.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/