Spaces
Fra : steen

Dato : 18-04-08 23:25

Nogen der bruger Spaces, og hvordan?
http://www.youtube.com/watch?v=_-Krf0K7xww&feature=related

Jeg må indrømme jeg ikke har brugt det meget, og ikke kan se det
revolutionerende

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-08 07:48

steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nogen der bruger Spaces, og hvordan?
> http://www.youtube.com/watch?v=_-Krf0K7xww&feature=related
>
> Jeg må indrømme jeg ikke har brugt det meget, og ikke kan se det
> revolutionerende

Det er nok ligesom med alle andre faciliteter: Hvis man ikke har brug
for den, har man ikke brug for den. Spaces har vel kun en værdi, hvis
man dels har mange programmer eller vinduer åbne og dels har flere
veldefinerede, separate arbejdsgange. Det kan være privat kontra
arbejde, hvor man bruger forskellige programmer.
Jeg har heller ikke selv vænnet mig til at bruge Spaces, men jeg
har da overvejet, om jeg ikke burde sætte mig lidt ind i det for at se,
om det kunne være en fordel for mig. Ellers har mit problem mere været,
at jeg kom til at aktivere det ved en fejl. Selv min kone kom til det og
kaldte panisk på mig, fordi alle hendes vinduer og programmer forsvandt
ud til venstre. Jeg ved ikke, om det var en fejl i de første Mac OS X
10.5.X, men det var som om, man ikke kunne slå Spaces fra. Klikkede man
på Ctrl-pil, aktiverede man det, og det kom jeg jævnligt til. Det kan
man ikke mere, så måske er det rettet i 10.5.2. Jeg har ikke set det
omtalt noget sted.
Apple har en kort introduktion til Spaces, som jeg har tænkt mig
at læse, når jeg en dag får tid:

<http://support.apple.com/kb/HT1624?viewlocale=da_DK>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : steen

Dato : 19-04-08 08:13

On 2008-04-19 08:47:43 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Apple har en kort introduktion til Spaces, som jeg har tænkt mig
> at læse, når jeg en dag får tid:
>
> <http://support.apple.com/kb/HT1624?viewlocale=da_DK>

Tja, det er sikkert smart nok, hvis man har en del forskellige
programmer man konstant bruger.
Du har nok ret i, at det kræver en tilvænning - og en lille omstilling
af den sædvanlige tankegang.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-04-08 09:42

> Det kan være privat kontra
> arbejde, hvor man bruger forskellige programmer.

Netop sådan bruger jeg spaces. Jeg bruger citrix til at tilgå min
arbejds PC og har sat spaces op til at op til at åbne citrix i sin egen
"space", mens resten af programmerne lever deres liv som de plejer i
deres "space".

Mvh Martin

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-04-08 00:09

On Apr 19, 12:24 am, steen <ist...@gmail.com> wrote:

> Nogen der bruger Spaces, og hvordan?http://www.youtube.com/watch?v=_-Krf0K7xww&feature=related

Jeg bruger det hele tiden. Da det ikke var en del af OSX brugte jeg et
andet program, der kunne noget tilsvarende. Jeg arbejder på to
uafhængige projekter, og de har hver deres desktop hos mig. Desuden
har jeg en desktop til Safari og iTunes, og den sidste (jeg bruger kun
fire) anvender jeg til alt det, som ikke passer ind de andre steder.

> Jeg må indrømme jeg ikke har brugt det meget, og ikke kan se det
> revolutionerende

Selve konceptet med flere desktops har eksisteret i mange, mange år.
Jeg konverterede fra Linux til Mac for halvanden års tid siden. På
daværende tidspunkt havde "spaces" været standardinventar i Linux i
lang tid, så det vil være forkert at kalde det revolutionerende. Det
bliver det naturligvis ikke dårligere af, og jeg kan slet ikke
forestille mig en verden uden flere desktops.

--
Michael Knudsen

Fra : steen

Dato : 20-04-08 09:13

On 2008-04-20 08:08:42 +0200, Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> said:

> Jeg bruger det hele tiden. Da det ikke var en del af OSX brugte jeg et
> andet program, der kunne noget tilsvarende. Jeg arbejder på to
> uafhængige projekter, og de har hver deres desktop hos mig.

I et tilfælde som dit, kan jeg godt se det smarte i spaces.
Jeg brugte Panther indtil for et par måneder siden, og dengang brugte
jeg expose en del.
I Leo har ikke fundet ud af at bruge expose endnu - men så jeg jeg da
noget tilgode

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-04-08 10:00

steen wrote:
> Nogen der bruger Spaces, og hvordan?

Jeg kører virtuelle maskiner i 'eget space'. Jeg synes det er
grimt/forkert/underligt at køre eksempelvis Windows programmer i 'unity'
med OS X, så jeg foretrække at skifte helt til et andet space, hvor
Windows kan køre i full screen. Skæg for sig og snot for sig...

Apple har desværre valgt at lave deres egen tolkning af hvad virtuelle
desktops er og kan. Spaces virker derfor - i min mening - slet ikke lige
så godt som alternativerne under Linux eller VirtueDesktop, som virkede
under 10.4. Sådan går det åbenbart, når noget enormt nørdet skal laves
konsum-venligt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-04-08 14:41

To gode pointer er nævnt, som jeg kan tilslutte mig:
Brug kun 4 spaces, og brug dem til adskilte handlinger.
Endvidere vil jeg opfordre til, at man har sat hak i "Vis Spaces på
menulinje" - det gør det en smule mindre forvirrende.

Og så husk, at drag-and-drop ikke fordrer, at du kan se "fra" og "til"
på én gang. Hvis du fx vil trække en adresse fra Mail til Adressebog,
og de er i hvert sit Space, kan du blot trække adressen fra
postbeskeden i Mail - skifte program med æble-tab - og så slippe på
det rette sted i Adressebog.

Og nej, det er ikke nyt - jeg prøvede Unix med flere skriveborde i
1995. Vist nok en Sun-maskine.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-04-08 01:17

On Apr 20, 10:41 pm, Jens Rasmussen <fim...@gmail.com> wrote:

> Endvidere vil jeg opfordre til, at man har sat hak i "Vis Spaces på
> menulinje" - det gør det en smule mindre forvirrende.

Desuden kan det varmt anbefale at bruge 'active corners' til at
aktivere 'spaces'. På den måde er det virkelig let at manøvrere mellem
spaces ved hjælp af musen.

--
Michael Knudsen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-04-08 02:52

steen skrev:
> Nogen der bruger Spaces, og hvordan?
> http://www.youtube.com/watch?v=_-Krf0K7xww&feature=related
>
> Jeg må indrømme jeg ikke har brugt det meget, og ikke kan se det
> revolutionerende

Jeg har luret lidt på det, men undrer mig over, at et nyt space ikke
fjerner ikoner og mapper på skrivebordet.

I fald det var muligt, ville det være smart at have et job skrivebord,
privat osv.

Det er muligt det kan lade sig gøre, men at jeg ikke har spottet det ?

// Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-04-08 08:31

Kim Jørgensen wrote:
> Jeg har luret lidt på det, men undrer mig over, at et nyt space ikke
> fjerner ikoner og mapper på skrivebordet.

Det er præcis nogle af de ting Apple har valgt at gøre anderledes end
alle andre, der har arbejdet med den metafor. Altså Apple har valgt at
undlade den slags - det er rigtig ærgeligt.

> I fald det var muligt, ville det være smart at have et job skrivebord,
> privat osv.

Præcis. Og det ville jo også være smart, hvis man kunne have én instans
af hvert program på hvert space, men det har Apple også fravalgt. Hvis
du sidder på 10.4, skulle du prøve VirtueDesktops.

> Det er muligt det kan lade sig gøre, men at jeg ikke har spottet det ?

Nej.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 21-04-08 01:50

Hvis det er forskellige skriveborde, du ønsker, samt at køre flere
instanser af dine programmer, så må "Hurtigt skift af bruger" da være
løsningen?

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen
Fimano

Fra : KentBM

Dato : 21-04-08 09:26

steen wrote:
> Nogen der bruger Spaces, og hvordan?
> http://www.youtube.com/watch?v=_-Krf0K7xww&feature=related
>
> Jeg må indrømme jeg ikke har brugt det meget, og ikke kan se det
> revolutionerende

Efter at have læst dit indlæg og svarende til dette, har jeg prøvet
spaces, hvilket jeg ikke har fået gjort før, da jeg ikke rigtigt har
kunne se det smarte.

Nu har jeg et space til iTunes og et til Thunderbird. Begge programmer,
som bare skal være startet, men er irreterende at have til at fylde på
desktoppen.

Jeg vil ikke savne Spaces på min Win XP-maskine, men der har jeg også en
24" skærm.

--

Kent