Ingen lyd på film fra Sony Handicam
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 18-04-08 11:22

Hej

Jeg har en MacBook i Intel udgaven. Nu har jeg købt et Sony Handycam
DCR-DVD410E. Når jeg vil overføre film får jeg jeg en MPG fil over MEN
der er ingen lyd med! Er der nogen her der kender til
kompabilitetsproblemer af denne art?

Hej fra Jørgen.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 18-04-08 13:12

On Fri, 18 Apr 2008 12:22:10 +0200, Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk>
wrote:

> [...]
> DCR-DVD410E. Når jeg vil overføre film får jeg jeg en MPG fil over MEN
> der er ingen lyd med! Er der nogen her der kender til

UPS! Jeg tror du har et problem!

iMovie er gearet til at modtage video via Macs egen little endian
transportcodec igennem et firewirekabel. Alternativt kan den nye iMovie '
08 modtage H.264 AVCHD indkodede film over USB-kabel.

Men Apples store uforløste smertensbarn er behandling af MPEG2 indkodede
film. Og jeg vil benytte anledningen til at bede om nogle forslag som er
praktiske og ikke teoretiske.
Jeg har købt mpeg2 codec til QuickTime, men uden held. Quicktime er en røv
til Mpeg2. De fejl du får er typiske. Hele Apple-maskinen er en
"sammensværgelse" imod mpeg2, så kan jeg ikke udtrykke det klarere!

Hvis den så bare havde haft Firewire! Det har min Canon HV-10,-og så er
der intet problem. Undervejs fra videokamera til maskine bliver formatet
forvandlet til Apples transportcodec og fodret ind i iMovie '08 eller '06.
Transportcodeccen har .mov som efternavn. Et løst komprimeret format i
gigabytstørrelse.
Alt klapper og er i fineste orden. Men kommer mpeg2 ind over USB og
direkte ind på maskinen, så står Apples "KGB agenter" klar til at gøre den
totalt som en hund i et spil kegler!

Den må simpelt hen konverteres! Hvis nogen? Kender en måde at forvandle en
allerede indkommet mpeg2 til Apples transportcodec,- så ville problemet
ophøre med at eksistere! Altså kunne man sætte gang i den proces som
automatisk går i gang når den kommer ind over firewire, så ville alt
klappe og gå op i en højere enhed!
Det er ikke nok at konvertere den til et godt komprimeret format idet den
så vil blive forringet. Men det kan naturligvis være eneste løsning?!

Nå!? Hva' så? For det første-kan du bytte det? Så gør det! Det er ikke
Mac-kompatibelt!
For det andet, prøv at afspille det indkomne med VLC mediaplayer og hør om
der i virkeligheden så ikke fremkommer lyd. Du skal endvidere prøve
filerne på MplayerOSX.
Når du sikrer dig at de er iorden og at det kun er Apple der melder fejl
på dem, så kan du prøve transportværktøjet her:
http://www.mpeg2works.com/

Du kan også prøve at købe Apples mpeg2 codec, men det er spildte penge på
min maskine. MPEG Streamclip plager mig stadigvæk om at købe dette codec
inden den vil fungere, problemet er bare at jeg har købt det!

Så først og fremmest Byt! Hvis det kan lade sig gøre.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-08 13:59

Jørgen Hansen skrev:
> [...]
> DCR-DVD410E. Når jeg vil overføre film får jeg jeg en MPG fil over MEN
> der er ingen lyd med! Er der nogen her der kender til

Hvis du kigger på MPG filen i VLC har du så lyd? Se også gerne
beskrivelsen af filmen (Ævle-I vistnok) for at se OM lydsporet
overhovedet er der, og hvordan det i så fald er beskrevet.

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 18-04-08 17:02

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvis du kigger på MPG filen i VLC har du så lyd? Se også gerne
> beskrivelsen af filmen (Ævle-I vistnok) for at se OM lydsporet
> overhovedet er der, og hvordan det i så fald er beskrevet.

Hej igen

Jeg har lige åbnet en fil i VLC og det virker! Nu er næste hurdle jo så
om jeg kan arbejde videre i iMovie eller lignende program.

Hej fra Jørgen.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 18-04-08 17:26

On Fri, 18 Apr 2008 18:01:43 +0200, Jørgen Hansen <jorgen@cajunmusic.dk>
wrote:

> Hej igen
>

> Jeg har lige åbnet en fil i VLC og det virker! Nu er næste hurdle jo så
> om jeg kan arbejde videre i iMovie eller lignende program.
>
> Hej fra Jørgen.
Det kan du ikke. Apple supporterer ikke at man kan trække filer som
allerede befinder sig på harddisken ind i iMovie. Men prøv at se dette
program:
http://www.aquafadas.com/en/videopier/workflows.php
Det kan virke som mellemled.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 19-04-08 13:33

Jens Erik Bech skrev:

> Det kan du ikke. Apple supporterer ikke at man kan trække filer som
> allerede befinder sig på harddisken ind i iMovie. Men prøv at se dette
> [...]
Hejsa - det løste problemet! Nu har jeg redigerbar lyd på Mac'en. Tak
for hjælpen til alle - hej fra Jørgen.