Hjælp til boot fra CD..
Fra : Sørensen

Dato : 15-04-08 08:48

Hej!

I forbindelse med forsøg på at installere Windows på min helt nye MacBook,
har jeg kørt Boot Camp assistenten og oprettet partitionen.

Uanset hvad jeg gør herefter, kommer jeg aldrig videre end genstart og lidt
snurren fra CDrom-drevet hvorefter Mac'en står med sort skærm og blinkende
cursor i øverste venstre hjørne..

Jeg har både forsøgt
1) at boote med options-knappen og vælge CD'en, såvel som at holde
"C"-tasten nede ved opstart
2) at slukke maskinen helt og boote igen (den går automatisk på CD i første
forsøg)
3) at prøve med andre medier - backup-kopier såvel som original Windows-CD
og Vista-DVD (jeg har kun kode til Vistaen, men bare for at se om den vil
boote med nogle af de andre skiver)
4) at boote til en Knoppix CD (som af en eller anden grund også kaldes
Windows når der bootes med options-knappen)
5) at køre boot camp assistensen forfra, så partionen slettes og oprettes på
ny
6) at opdatere firmware (de fortæller mig dog, at computeren ikke har brug
for opdateringen, så det er ikke muligt - bruger Boot ROM-version:
MB41.00C1.B00, SMC Version: 1.31f0 )=

Dvs. problemet er ikke noget med formattering og deslinge, da jeg slet ikke
kommer så langt - der bootes slet ikke rigtigt fra CD'erne..
Det ser ikke ud til at være et problem med DVD-drevet, da skiverne fint kan
læses i OSX, og jeg har bl.a. installeret Boot Camp assistensen via
OSX-disken, da det ikke er installeret i OSX på de nyeste maskiner p.t..

Håber på, at I kan hjælpe!
TAK :)

MVH Sørensen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 15-04-08 21:14

On Tue, 15 Apr 2008 09:48:29 +0200, Sørensen
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

> [...]
> lidt
> snurren fra CDrom-drevet hvorefter Mac'en står med sort skærm og

Og måske...........satte du lidt mere RAM i din nye MacBook?)) -Og
måske sidder den ikke rigtigt? Eller er en klods defekt?...just
wondering...

Quote:

Registered: Dec 9, 2004
         Re: MacBook Pro does not boot
   Email

thanx 4 your answer - id did not really help, but i found the problem ad
interim...

i have 2 rams inside my macbook-and the upper one was not really in
position.. so it must have been that! i took out the upper ram and
restartet my mac and it worked! then i tried to reinsert the ram - same
problem again...
then i took both dimms out and placed the upper one in the lower slot to
check if the slot is dead or if the ram is. the ram wasn't and i decided
to reinsert the lower dimm now into the upper slot and now everything is
working fine again! both slots are ok and the ram also seems to work
propperly.

regards sepoe"

Håber den RAMte plet?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Sørensen

Dato : 16-04-08 07:23

> Og måske...........satte du lidt mere RAM i din nye MacBook?)) -Og
> måske sidder den ikke rigtigt? Eller er en klods defekt?...just
> wondering...

Hej! Tak for dit input!
Inden jeg kom til at tjekke RAM'en (der dog var monteret fra "fabrikken")
forsøgte jeg lige endnu engang via Boot Camp Assisten for at vise en kollega
problemet.... og hmm.... så var problemet der ikke længere.. Man ser kun den
sorte skærm med blinkende cursor et kort øjeblik og så bootes der videre på
CD'en og Windows-installationsprogrammet starter op..

SÅ nu virker det hele - uden jeg har gjort noget som helst, jeg ikke havde
prøvet 2 gange.. Mystisk!

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 16-04-08 12:03

On Wed, 16 Apr 2008 08:22:43 +0200, Sørensen

> [...]
> CD'en og Windows-installationsprogrammet starter op..
>
> SÅ nu virker det hele - uden jeg har gjort noget som helst, jeg ikke
Ja men heldigt! Jeg har også set problemet beskrevet på nettet hvor
konklusionen på problemet var :"Ikke løst!"

For øvrigt er det godt at have en virtuel maskine som kan køre med
bootcampinstallationen oppe i "Leopard" styresystemet. Den kører direkte
med denne windowspartition uden luk og genstart og uden yderligere
installationer. Så man kan fordele et stykke arbejde mellem de to systemer
samtidigt. Det er vældig praktisk. Se her for eksempel hvordan det foregår
i "Parallels":
http://www.luen.dk/parallels.mov

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech