Årets porse
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-08 12:48

Jeg har sanket porse til snaps. Det er jo lige tiden nu og jeg kunne da
også konstatere, at der var enkelte udsprungne rakler og de ikke-udsprungne
må derfor være lige på bristepunktet.

Jeg plukkede en forsvarlig portion og hældte Klar Brøndum over. Nu har det
trukket i 3 døgn og skulle således være klar. En prøvesmagning var dog just
ikke behagelig. Der en en del bitterhed og ingen bredde og fylde i smagen.

Jeg har siet raklerne fra, men hvad skal jeg forvente? Skal essensen lige
have lov at samle sig og lagre lidt? Som jeg husker det fra tidligere år,
var snapsen drikkeklar med det samme.

Min essens er ret kraftig; flasken var halvt fyldt med rakler, så jeg var
forberedt på at den var kraftig, men ligefrem bitter ...?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-04-08 02:28

On 17 Apr., 13:48, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> Jeg har sanket porse til snaps. Det er jo lige tiden nu og jeg kunne da

> Min essens er ret kraftig; flasken var halvt fyldt med rakler, så jeg var
> forberedt på at den var kraftig, men ligefrem bitter ...?

Ja bitter, porse er rigtig bitter. JEg fik et porse snaps råd fra min
gamle biologlærer og naturvejleder. en halv tændstikæske fuld rakler
til en flaske snaps, og så trække i et par dage.

Så hvis du fyldte flasken halvt op med rakler tja, så har du lavet en
kraftig sag. Måske kan den blandes op med noget mere snaps. Så du
bruger den som en slags ekstrakt.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Lou

Dato : 18-04-08 10:19

On Fri, 18 Apr 2008 01:27:34 -0700 (PDT), Kasper Malmberg wrote:

> [...]
>
> Så hvis du fyldte flasken halvt op med rakler tja, så har du lavet en
> kraftig sag. Måske kan den blandes op med noget mere snaps. Så du

Tak for svaret; du har reddet min dag. Jeg blev bare helt panikket, for jeg
erindrede en lignende bitterhed fra andre aftapninger. Jeg/vi har altid
lavet kraftige essenser og er som regel endt med at drikke dem uden
fortynding, men min bryg i år må været ekstra stærk, da jeg brugte så mange
rakler pr. flaske. Jeg har lavet essens af 400 gram rakler - der skulle jo
gerne være til et helt år

Jeg hev, som sagt, rakler op efter 3 døgn forleden, men kom dem i en
plastpose og bandt en knude på, for hvis nu ... Her til formiddag smed jeg
en håndfuld i et sylteglas og hældte en halv flaske snaps over og så skal
det blive spændende hvad det udvikler sig til. Hvis den bliver drikkelig,
vil jeg naturligvis kalde den "Riporse"

Fra : Harry Lund

Dato : 18-04-08 13:08

Ja,Ja men hvor kan jef i kolding-området finde porse ??
Venligst
Harry

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-04-08 19:19

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja,Ja men hvor kan jef i kolding-området finde porse ??
> Venligst
> Harry

Det kan du i mosen ved Fromsejr Plantage kun et par kilometer nord for
Vorbasse.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-04-08 19:49

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har sanket porse til snaps. Det er jo lige tiden nu og jeg kunne da
> også konstatere, at der var enkelte udsprungne rakler og de
> ikke-udsprungne
> må derfor være lige på bristepunktet.

Tak for at du mindede mig om det! Jeg må straks afsted.
Jeg har dog stadig ekstrakt fra tidligere.
Bitter - ja det er da klart, at hvis du drikker det ufortyndet.
Jeg plukker gerne en stor plastikpose fuld rakler. De fordeles i tre
propfulde, store syltetøjsglas og sprutten påhældes. Jeg er ikke bange for
at lade det trække ca en måneds tid hvorefter der filtreres. Sikken herlig
duft !!
Jeg tager en flaske mild kryddersnaps, drikker et par snapse og fylder
flasken op med porse ekstrakt. Så er den der!
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-04-08 19:07

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har været ude i mit porserevier i dag. Var lidt skuffet over, at
raklerne syntes uudviklede, men det var de nok ikke, for de afgav en masse
pollen under høstningen. Jeg ved ikke, om der er både han og hun-rakler.
Under sidste års høst forkom det mig, at raklerne var mere "fedtede", men
når hanraklerne er effektive, er hunraklerne det vel også.
Herlig duft i bagagerummet, da jeg kom hjem.
Jeg glæder mig også til duften, når extrakten efter endt udtrækning skal
hældes fra. Fantastisk.
Mvh
Aksel