Skrabe plastikmaling af hus ?
Fra : Carsten

Dato : 17-04-08 10:13

Min mors hus skal males (igen) her til sommer. Det er malet (hvidt) med
plastikmaling, og jeg husker endnu (5 år siden) hvordan min svoger og jeg
stod og skrabede og skrabede med paletter for at få det gamle løstsiddende
maling af. Det gider jeg ikke ret gerne igen, så spørgsmålet er: hvad hedder
den totalt-smarte maskine jeg skal leje til formålet ? ..og hvor lejer jeg
den i givet fald (århus området) ?

Takker,
Carsten

Fra : Max

Dato : 17-04-08 11:08

Hej Carsten

> spørgsmålet er: hvad hedder den totalt-smarte maskine jeg skal leje

Det smarte hedder sandblæsning og så en ordentlig overflade
behandling. Det burde kunne holde i noget mere end 5 år.

--
Mvh Max

Fra : Carsten

Dato : 17-04-08 11:54

> Det smarte hedder sandblæsning og så en ordentlig overflade
> behandling. Det burde kunne holde i noget mere end 5 år.

Det lyder som en lidt voldsom metode. Vil en sandblæsning ikke tage en god
bid af pudslaget også ?

Carsten

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 17-04-08 11:13

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message
> [...]
> hedder den totalt-smarte maskine jeg skal leje til formålet ? ..og hvor
> lejer jeg den i givet fald (århus området) ?

Da jeg sidste år skulle male vores hus, fik den en tur med højtryksrenseren,
det tog både det løse maling og alt det andet skit, og grønne belægninger.

JJ

Fra : Carsten

Dato : 17-04-08 11:55

"Johannes Jørgensen" <johs-j@spammail.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg sidste år skulle male vores hus, fik den en tur med
> højtryksrenseren, det tog både det løse maling og alt det andet skit, og
> grønne belægninger.

Er det med en "fuld tryk" højtryksrenser eller er en af de billige nok ?
tager en "fuld tryk" renser ikke også en del af pudsen ?

Carsten

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-04-08 14:36

Både sandblæsning og højtryksrensning ødelægger overfladen på pudset og kan
ikke anbefales (med mindre man står for at sælge huset nu og her og bare
skal have det sminket hurtigt og er ligeglad med hvordan facaden ser ud om
5-10 år).

Når du siger at det er behandlet for bare 5 år siden, hvor I kunne skrabe
det løse af og at det allerede trænger igen, så tænker jeg at det måske er
et ældre hus, der slet ikke tåler behandling med så diffusionslukket
overflade som plasticmaling. Hvis der ikke er tale om et nybygget hus, men
et muret hus med pudset facade, så er det bedre at rense i bund og give det
den _rigtige_ overfladebehandling - det sparer meget arbejde og mange penge
i længden. Det er bedre for hus og indeklima og det vil se pænere ud i meget
længere tid, fordi det ikke vil skalle af i flager.

Hvis det er tilfældet og der _er_ tale om et ældre hus, så ville jeg
anbefale jer at skrabe plasticmalingen helt af (med håndkraft) og behandle
facaden med kalkfarve i stedet for (evt. med sandkalk for bedre
vedhæftning). Så går der mindst 10-15 år før det skal genbehandles (hvis det
er gjort rigtigt første gang) og det skal slet ikke renses af mellem hver
gang, men bare børstes over med en stiv gadekost inden genbehandling. Det er
også langt billigere end plasticmaling.

Vær opmærksom på, at I ikke kan købe den rigtige kalkbehandling i det lokale
byggemarked, men skal til fx. Skandinavisk Jurakalk som har alle de
produkter der er relevante for jer. De sender gerne med fragtmand og plejer
også at være flinke til at give råd og vejledning over telefonen, da der er
lidt flere ting man skal være opmærksom på omkring kalkbehandling af facade.
www.kalk.dk Skandinavisk Jura-kalk A/S, Bredeløkkevej 12, Råby, 4660 Store
Heddinge, 56503000.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-08 15:17

On Thu, 17 Apr 2008 15:36:11 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>skal have det sminket hurtigt og er ligeglad med hvordan facaden ser ud om

Hvorfor anbefaler de professionelle så den metode? (samt bruger den
selv).

Har svært ved at se hvorfor sådan en omgang skulle ødelægge noget -
alt uønskes fjernes og muren pudses op, behandles og males. Done deal

Fra : Peter C:

Dato : 17-04-08 15:01

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hedder den totalt-smarte maskine jeg skal leje til formålet ? ..og hvor
> lejer jeg den i givet fald (århus området) ?

Jeg har set min nabo skrabe sin facade med sådan en her

http://www.unifast.dk/katalog5/stykliste2.asp?Pageno=72009&sideref=&pageno1=720&koer=1&navn=&branche=Elværktøj

.... en dyr fætter, men den virker.

Selv har jeg en plan om at lave min egen husmandsmodel, med en
"beton-høvl-skive til 125,- fra Harald Nyborg og min vinkelsliber.
.... så må vi se om det kan bruges til noget, eller jeg skal tale godt for
naboen for at låne hans

MVH Peter C:

Fra : Carsten

Dato : 17-04-08 19:14

> [...]
> hedder den totalt-smarte maskine jeg skal leje til formålet ? ..og hvor
> lejer jeg den i givet fald (århus området) ?

Tak for jeres svar. Jeg kan forstå at der ikke rigtig er en nem løsning.
Jeres forslag om at "gøre det ordentligt" og ofre nypudsning etc. har jeg
desværre ikke mod på. Det er et ÆLD gammelt hus, som kun skal holde indtil
min mor ikke er her mere. Huset er ikke brugbart for en ny familie uden
nærmest at rive det ned og bygge det op igen. Af samme grund ønsker jeg
(hun) heller ikke at vedligeholdelsen skal koste alt for meget.

Carsten