LaSomme eller Sneglehusvraget
Fra : Mikkel Noe

Dato : 15-04-08 04:44

Oh kyndige mennesker!

Jeg har et problem... I søndags var vi ude for at dykke på
Sneglehusvraget syd for Anholt... Der var lidt rod med positionen (vi
kunne ikke slå noget vrag), så istedet for at dykke på de medbragte
koordinater prøvede vi istedet at slå et vrag på ekkolodet ud fra en
af de to vragpositioner, der er markeret i søkortet (Garmin Bluechart)
ganske tæt ved... Og det fungerede fint! Vi slog et vrag på 30 meters
dybde med toppen på ca 24 meter.
Vraget var minimum 40 meter langt. Havde et stort lastrum forrest, med
masser af plads til at svømme i og en del huller, luger og åbninger op
i dækket... Vi var desværre ikke på bagenden (vi løb tør for bundtid,
da vi havde planlagt ikke at ligge mere end 20 minutter på tovet).

Efterfølgende er vi blevet ret meget i tvivl om, HVAD vi egentlig har
dykket på... Sneglehusvraget eller LaSomme (vi synes ikke rigtig at
beskrivelsen af LaSomme i Vragguiden passer på vores oplevelse).

Jeg tog en lille film af vraget, som kan ses på forsiden af
www.dykkerklubbenbunden.dk - Håber at der er nogle der kan genkende
detaljer derfra og hjælpe os i vor nød!

På forhånd tak! Mikkel Noe

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-04-08 12:31

Mon ikke det er La Somme.

http://vrag.dk/vrag/helmi%20s..html

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Mikkel Noe

Dato : 15-04-08 05:45

On Apr 15, 1:31 pm, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Mon ikke det er La Somme.
>
> http://vrag.dk/vrag/helmi%20s..html
>
> --
> Henrik Manley
> m...@nley.dkhttp://bends.dk

Tak for input! Godt at se et billede... Er endnu ikke heelt
overbevist... Oppe på fordækket var der en bygning man kunne komme
lidt ind i... Vi så ikke noget stort overbygning midt på... Husker
fordækket som noget større (og 'renere')...
Det vrag vi dykkede på i søkortet ligger på N56 33.998 E11 39.302 - og
det synes jeg passer bedst med vragguidens Sneglehusvrag...

Vi bliver nok nødt til at smutte derud igen... Og måske må jeg så
omdøbe videoen

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-04-08 13:27

>Det vrag vi dykkede på i søkortet ligger på N56 33.998 E11 39.302 - og
>det synes jeg passer bedst med vragguidens Sneglehusvrag...

La somme er det ikke, den ligger flere sømil fra den position.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 15-04-08 13:50

Henrik Manley skrev:

> La somme er det ikke, den ligger flere sømil fra den position.

Positionen er meget tæt på sneglehusvraget:
http://www.dykmag.net/dk/docs/b_skandinavien/skan_Vragleksikon.php?vrag_id=25

Det er ikke nemt at se ret meget på videoen og jeg har kun dykket en
enkelt gang på sneglehusvraget.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Mikkel Berg

Dato : 15-04-08 11:55

Det kan kun være Sneglehusvraget eller Stutthoff, som er dens rigtige
navn. Tysk damptrawler på 250 Brt. 42 meter lang og 9 meter bred.
Sænket af engelske fly d. 5/4 1945.

Vi plejer at bruge følgende position: 56.34,021 - 11.39,293 25 (wgs84)

Med venlig hilsen
Mikkel