Vin: Les Rochers Mirande
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-08 16:40

Hej

Min mand har fået fire flasker rødvi forærende, men hvis der er noget
vi ikke aner noget om, så er det vin!

Så hvis der er nogen der kan fortælle hvilken mad jeg skal lave til
vinen, modtages ideer gerne. Og så vil jeg da lige høre om I synes den
er god.

Den hedder en "Chateau Les Rochers Mirande" og den er fra 2004. Der står
"Montagne-Saint-Emilion" på den og nedenunder står der "Appellation
Montagne-Saint-Emilion Controlee".

Jeg antager at det første betyder at den er fra vinslottet Les Rochers
Mirande og at Montagne-Saint-Emilion er regionen. Og at det sidste
betyder at den er kontrolleret af en eller anden forening.

Mvh Trine, som i første omgang nok ikke hælder den i gryderetten

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-04-08 21:29

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Vinens navn er ganske rigtigt Chateau Les Rochers Mirande, og den kommer fra
Montagne St. Emilion, som er en sattelit-kommune til "det rigtige" St.
Emilion. "Appellation Montagne-Saint-Emilion Controlee" er klassifikationen,
som betyder at den skal opfylde nogle bestemte krav til oprindelse, alkohol%
og den slags.
Det er ikke nogen dyr vin, den koster mellem 5 og 10 euro, afhængig af hvor
godt man googler. Vinen er fra et område hvor merlotdruen dominerer, så den
er sikkert lavet overvejende på denne drue. Det giver en blød, behagelig vin
uden den store kompleksitet.2004 var et udmærket år, men lad være med at
forvente for meget af vinen. Der er ofte lang mellem snapsene, når det
gælder billig Bordeaux. Lad os høre, når du har smagt den. Du kan bruge den
til de fleste kødretter,isært rødt kød, men undgå ost.

mvh

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com