Gode råd til tilberedning af 3 kg. oksefil~
Fra : rondo

Dato : 15-04-08 04:44

Hej alle sammen,

jeg skal have 5 herrer til middag på torsdag, og har købt en
argentinsk oksefilet på 3 kg. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg bedst kan
tilberede den, så er der nogle, der kan komme med nogle rigtig gode
forslag?

Jeg er også åben overfor forslag til tilbehør.

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-08 12:23

rondo <newsnospam@mail.sonofon.dk> writes:

> [...]
> argentinsk oksefilet på 3 kg. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg bedst kan
> tilberede den, så er der nogle, der kan komme med nogle rigtig gode

I kan slet ikke spise så meget selv. Heldigvis er jeg en flink og
hjælpsom person, så hvornår skal jeg komme? :)

Helstegt og godt rød vil være mit bud. Andre kan sikkert fortælle
hvordan du gør det.

Mvh Trine

Fra : bk

Dato : 15-04-08 15:30

> I kan slet ikke spise så meget selv. Heldigvis er jeg en flink og
> hjælpsom person, så hvornår skal jeg komme? :)

Det skal du ikke sige.Jeg var med 5 gutter i sverige forrige weekend og vi
spiste 3 kalvemørbrader á1,6 kg.
Der var en lille sjat sovs tilbage,det var alt.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-08 16:16

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> spiste 3 kalvemørbrader á1,6 kg.
> Der var en lille sjat sovs tilbage,det var alt.

Det var egentlig ikke fordi jeg var i tvivl om at 5 mænd sagtens kan
spise 3 kilo oksefilet. Men jeg er stadig sikker på at der godt kunne
blive et par skiver til mig også. :)

Mvh Trine

Fra : fix

Dato : 15-04-08 17:51

> Helstegt og godt rød vil være mit bud. Andre kan sikkert fortælle
> hvordan du gør det.
>
> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
>
> http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

mener du ikke Helstegt eller godt rød ? - ellers virker det lidt
besværligt.

finn

i Aabybro - lidt westen-ugh

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-04-08 18:17

On Tue, 15 Apr 2008 18:50:52 +0200, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

>mener du ikke Helstegt eller godt rød ? - ellers virker det lidt
>besværligt.

Jeg tror, Trine med helstegt mener stegt i et helt stykke - i
modsætning til oksefileten skåret til bøffer fx.

Sådan opfattede jeg det i hvert fald ved første gennemlæsning. Du
opfatter helstegt som synonym til gennemstegt, går jeg ud fra?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - særligt rhône og østrigsk)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-08 20:09

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Jeg tror, Trine med helstegt mener stegt i et helt stykke - i
> modsætning til oksefileten skåret til bøffer fx.

Absolut.

> Sådan opfattede jeg det i hvert fald ved første gennemlæsning. Du
> opfatter helstegt som synonym til gennemstegt, går jeg ud fra?

Det ville da være helligbrøde at gennemstege sådan et stykke kød.

Mvh Trine

Fra : rondo

Dato : 15-04-08 06:03

On Apr 15, 1:22 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Det er du ikke den første, der tror, men på én eller anden måde bliver
kødet stort set altid spist :) Der er nogle kraftige sultne herrer
imellem.

Jeg tænkte på, om der var nogle forslag til marinade, hvor længe den
skal have i ovnen osv.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-04-08 17:19

On Tue, 15 Apr 2008 03:43:57 -0700 (PDT), rondo
<newsnospam@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>argentinsk oksefilet på 3 kg. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg bedst kan
>tilberede den, så er der nogle, der kan komme med nogle rigtig gode

Hej Ronnie!

Jeg vil anbefale intervalstegning eller langtidsstegning. Jeg
foretrækker selv førstnævnte metode, fordi jeg synes, kødet taber
mindre saft. Derudover bliver stegeskorpen ofte sprødere og mere
markant i smagen ved intervalstegning (maillardreaktion).

Hvis du ikke allerede har et stegetermometer, vil jeg anbefale dig at
købe et. Det er den eneste måde at være helt sikker på at opnå det
resultat, du ønsker.

Meget rød: 50-55 grader. Rød: 60-65 grader; rød til rosa: 65-68;
Gennemstegt: over 68. Læg mærke til, at kernetemperaturen vil stige,
når stegen tages ud af ovnen.

Metoden for intervalstegning gennemgås her:
http://www.bergholt.net/intervalstegt_tyndstegsfilet_morkelsauce_roedbeder_og_grillet_selleri.html

>Jeg er også åben overfor forslag til tilbehør.

Se evt. ovenfor. Hvis det skal være lidt simplere kunne du også lave
ovnkartofler - eller simple hvide kartofler og en omgang løgkompot og
sauce på Carslbergs honning ale (eller en anden øl), fx:

http://www.bergholt.net/frokost_boef_kalv_honning_ale_kalvefond.html

Hvis det skal være mere klassisk & lidt tungere - rødvinssauce &
pommes anna:

http://www.bergholt.net/boef_pommes_anna_sauce_bordelaise_oliventapenade.html

God fornøjelse & meld endelig tilbage ang. resultatet.

Fra : rondo

Dato : 16-04-08 10:03

On Tue, 15 Apr 2008 18:19:29 +0200, Kasper Bergholt
<mxnxgx@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.bergholt.net/boef_pommes_anna_sauce_bordelaise_oliventapenade.html
>

>God fornøjelse & meld endelig tilbage ang. resultatet.

Først mange tak for jeres forskellige kommentarer og forslag. Det
lyder godt nok lækkert det hele. Nu er det jo desværre arbejdsdag i
morgen, så jeg får lidt svært ved at intervalstege kødet, som jeg i
øvrigt ikke havde tænkt mig at skære ud til bøffer men derimod stege i
et stykke.

Når det nu ikke kan blive til intervalstegning, så må det nok blive en
mere traditionel metode, så alle gode råd i denne forbindelse er
velkomne.

Mvh
Ronnie

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-04-08 17:46

On Wed, 16 Apr 2008 11:02:34 +0200, rondo <ronnie@rondoz.dk> wrote:

>Når det nu ikke kan blive til intervalstegning, så må det nok blive en
>mere traditionel metode, så alle gode råd i denne forbindelse er
>velkomne.

Hvis du kører (lidt) længere intervaller og (lidt) kortere hviletider,
burde det kunne lade sig gøre at færdigstege på 2-2,5 time.

Alternativt kan du langtidsstege/koldstege:

Brun stegen fra morgenstunden & kom i stegepose og færdigsteg ved den
kernetemperatur, du ønsker at ende med. Tjek stegetermometret, når du
kommer hjem og skru evt. op for varmen, hvis temperaturen ligger langt
fra den ønskede kernetemperatur. Efterbrun evt. kort inden
serveringen.

Metoden kræver, at du kan stole på din ovns termostat. Mange ovne
svinger meget i temperatur og den faktisk temperatur adskiller sig
ofte markant fra, hvad den indstilles til. Jeg har selv målt
afvigelser på 10-15 grader. Og det er temmelig meget, hvis man steger
i 6-24 timer. & som tidligere sagt er der risiko for en del
stegesvind. På den anden side har der været rigtig mange indlæg, der
roser metoden og resultatet - "den bedste/møreste steg i mands minde",
osv.

Søg evt. via google på tidligere tråde i denne gruppe ang.
koldstegning/langtidsstegning.

Hvis det skal være traditionelt, så hedder det bruning i 20 minutter
ved 220 grader. Stegning ved 160-180 grader, indtil temperaturen i
kernen er ca. 7-10 grader under ønsket kernetemperatur (temperaturen
stiger, når stegen hviler uden for ovnen). Hviletid i 20-40 minutter -
sidste halvdel under dække af staniol & viskestykker.

Saltning et godt stykke tid inden tilberedningen er under alle
omstændigheder en god idé.

God fornøjelse!

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - madforslag og inspiration -- alle
retter er illustrerede)

Fra : rondo

Dato : 16-04-08 18:47

On Wed, 16 Apr 2008 18:45:34 +0200, Kasper Bergholt
<mxnxgx@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>sidste halvdel under dække af staniol & viskestykker.
>
>Saltning et godt stykke tid inden tilberedningen er under alle

Det er så én af grundene til, at jeg elsker internettet og
nyhedsgrupper... der er altid en masse flinke mennesker, som kan og
vil hjælpe :)

Jeg har besluttet mig for at tage tidligt hjem fra arbejde i morgen,
så jeg kan langtidsstege kødet. Nu er den ret aflang stegen, så jeg
bliver desværre nok nødt til at dele den i to, så jeg får to stege på
hver 1,5 kg, men hvor lang tid vil I regne med at det vil tage at
langtidsstege, hvis jeg har henholdsvis 2 x 1,5 kg. eller én steg på 3
kg?

Endnu engang tak.
Ronnie

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-04-08 20:28

On Wed, 16 Apr 2008 19:46:48 +0200, rondo <ronnie@rondoz.dk> wrote:

> [...]
>hver 1,5 kg, men hvor lang tid vil I regne med at det vil tage at
>langtidsstege, hvis jeg har henholdsvis 2 x 1,5 kg. eller én steg på 3

En af forcerne ved langtidsstegning er, at du ikke kan komme til at
overstege kødet -- vel at mærke, hvis du har styr på din ovns
temperatur. Så hvis du har tjekket/kalibreret din ovn(s termostat),
behøver du ikke ta' tidligere hjem fra arbejde, men smækker bare
stegen i ovnen om morgenen (efter bruning & indpakning i stegepose)
inden du ta'r af sted.

Når du så kommer hjem, ser du, om den har nået den ønskede
kernetemperatur. Hvis ikke, så skruer du 10-20 grader op for ovnen og
venter, til den er.

Efterbrun gerne oksefileten på pande i smør får at få en god
stegeskorpe. Alternativt kan en Crème brulée-brænder bruges.

Bemærk, at jeg ikke er fortaler for langtidsstegning. Jeg foretrækker,
som tidligere nævnt, intervalstegning. Med to stege på hver 1,5kg kan
det (intervalstegning) sagtens klares på 2-3 timer. Steg i 10-15 ved
minutter, hvil i 20, indtil kernetemperaturen er som ønsket.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-08 18:39

"rondo" <newsnospam@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved dog ikke, hvordan jeg bedst kan
> tilberede den, så er der nogle, der kan komme med nogle rigtig gode
> forslag?

Gnid den ind i salt, smid den i en brandvarm ovn, og giv den 10-15 minutter.
Derefter ud af ovnen, ovnen skrues ned til 60-70 grader, og stegen smides
ind igen, når ovnen er kølet lidt ned. Herefter lader du den passe sig selv
i 6-8 timer. Har du et stegetermometer, så i med det. Så er du på den helt
sikre side. Stegen er færdig, når de 6-8 timer er gået, eller når
kernetemperaturen rammer ca. 60 grader. Husk, den ikke skal hvile før
servering, når den er langtidsstegt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-08 20:10

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]
> sikre side. Stegen er færdig, når de 6-8 timer er gået, eller når
> kernetemperaturen rammer ca. 60 grader. Husk, den ikke skal hvile før

Vær dog opmærksom på, at det kan være ret svært at ramme en
ovntemperatur på 60-70 grader. Prøv evt. af inden.

Mvh Trine

Fra : fix

Dato : 17-04-08 09:01

> Vær dog opmærksom på, at det kan være ret svært at ramme en
> ovntemperatur på 60-70 grader. Prøv evt. af inden.

også min favoritmetode! - gælder iøvrigt også juleanden.
finn westen-ugh!
- og ja, jeg forstod helstegt som gennemstegt!
den SKAL da steges hel, men ikke helt

Fra : -V-

Dato : 16-04-08 15:15

On Apr 15, 6:19 pm, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> mindre saft. Derudover bliver stegeskorpen ofte sprødere og mere
> markant i smagen ved intervalstegning (maillardreaktion).

Hvis det bare er en maillardreaktion, du vil have, så kan du nøjes med
at lave karamel.

At skorpen bliver mere eller mindre sprød er ikke så meget et produkt
af intervalstegningen. Det kan du ligeså godt få ved at skrue lidt op
for varmen i slutningen af stegningen, eller evt give den et minut
under en grill.

-V-

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-04-08 06:26

Sæt ovnen på 210 gr. og steg i 40-50 min i bradepanden.
kom perleløg ved, lav champignon sovs og bagte kartofler,
kom stegen i staniol i 20 min

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-04-08 08:45

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> Sæt ovnen på 210 gr. og steg i 40-50 min i bradepanden.
> kom perleløg ved, lav champignon sovs og bagte kartofler,
> kom stegen i staniol i 20 min

Så er man da sikker på det bliver en kedelig steg, hvor en meget stor del af
stegen bliver grå og trist, og kun det inderste vil være godt. Jo koldere
ovnen er, desto bedre - men også mere tidskrævende. Dog skal ovnen
selvfølgelig ikke være under den ønskede kernetemperatur. :) Jeg kunne
aldrig drømme om at stege en steg ved over 170 grader, og vil til enhver tid
foretrække rigtig koldstegning ved ca. 62 grader.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-04-08 08:01

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Sæt ovnen på 210 gr. og steg i 40-50 min i bradepanden.
> kom perleløg ved, lav champignon sovs og bagte kartofler,
> kom stegen i staniol i 20 min

Sådan.!!
- eller søg på google.

http://www.irma.dk/CCMS/templates/template8_1.asp?iSideID=5234&Fra=01-01-2003

Fra : rondo

Dato : 17-04-08 00:58

On Apr 16, 9:28 pm, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> det (intervalstegning) sagtens klares på 2-3 timer. Steg i 10-15 ved
> minutter, hvil i 20, indtil kernetemperaturen er som ønsket.

Det var sgu lidt af en brøler, jeg fik lavet der. Jeg har faktisk
tænkt mig at intervalstege kødet, så hvordan ser det lige ud
tidsmæssigt? Hvis det kun kræver 2-3 timer ved to stege på hver 1,5
kg, så ser det jo rigtig fornuftigt ud.

Tusind tak for alle de gode råd.... jeg glæder mig allerede som et
lille barn.

Fra : rondo

Dato : 17-04-08 01:46

On Apr 17, 8:58 am, rondo <newsnos...@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
> kg, så ser det jo rigtig fornuftigt ud.
>
> Tusind tak for alle de gode råd.... jeg glæder mig allerede som et

Hvilken temperatur skal ovnen i øvrigt være på, hvis jeg vælget at
intervalstege kødet?