Hørpalme / Trachycarpus fortunei - problem~
Fra : Brian Lund

Dato : 15-04-08 17:39

Jeg har fået mig nogle små hørpalmespirer (ca. 20cm store og 1-4
blade) som er begyndt at "klappe bladene sammen"..!
Er der mon nogle der har en idé hvorfor? Dem der er problemer med gror
i nogle af de der organiske tørve-potter, er det mon fordi de får for
meget gødning (fra potterne) eller fordi jeg har været uopmærksom med
vandingen!? (De har ihvertfald ikke fået for MEGET vand)

Jeg har nogle andre tr. fortunei, tr. latisectus og chamaerops humilis
som alle gror i (nogle noget større) plastic potter og de trives fint!
Den større mængde jord gør jo også at jorden tager længere tid om at
tørre ud.

Det skal måske lige siges at de palmer jeg har problemer med kommer
fra en helt anden forhandler end jeg har de andre palmer/frø fra!

Skal jeg skynde mig at plante dem om i nogle plastic potter?

Brian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-08 05:37

On Tue, 15 Apr 2008 16:39:26 -0700 (PDT), Brian Lund
<geronimo@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>meget gødning (fra potterne) eller fordi jeg har været uopmærksom med
>vandingen!? (De har ihvertfald ikke fået for MEGET vand)

Der er ikke ret meget gødning i sådanne potter. Jeg tror mest på at dine
palmer klapper sammen fordi de har det for tørt. Tørvepotter tørrer
hurtigere end plastikpotter, da der kan fordampe vand fra _hele_
tørvepottens overflade.

>Skal jeg skynde mig at plante dem om i nogle plastic potter?

Start med at give dem lidt vand.....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-08 14:05

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Tørvepotter tørrer
> hurtigere end plastikpotter, da der kan fordampe vand fra _hele_
> tørvepottens overflade.

Og af den grund afkøles jorden og rodklumpen væsentligt i forhold til en
plastikpotte, så "kolde tæer" kunne også være problemet. Jeg bruger aldrig
tørvepotter eller tørvebrikketter af netop denne grund.

Venligst
Lars

Fra : Brian Lund

Dato : 17-04-08 17:55

> Og af den grund afkøles jorden og rodklumpen væsentligt i forhold til en
> plastikpotte, så "kolde tæer" kunne også være problemet. Jeg bruger aldrig
> tørvepotter eller tørvebrikketter af netop denne grund.

De står indendørs i mit vindue, så kulde er ikke problemet, jeg flytter dem
ikke ud før nattefrosten er overstået. Nej problemet er nok at de har været
for udtørrede desværre... :(

Nu håber jeg bare de hårdest ramte kommer sig igen, det ser ud til at de
fleste klarer sig.

Tørvepotterne var også kun ment som en nødløsning indtil mine plasticpotter
jeg bestilte på ebay kommer, jeg synes de 6,95 for potten og 4,95 for
underskålen de forlanger i plantorama er alt for dyrt (især når man snakker
20 planter)!

Brian