Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så skal der tages fotos ved en konfirmatio~
Fra : Jesper

Dato : 14-04-08 21:45

Hej.

Så er der konfirmation på søndag - og jeg skal tage fotos dels af gæsterne
ved bordet og når der holdes taler....

Jeg bruger mit gode gamle Nikon D 70 + SB 600 og har følgende spørgsmål:

Kan de gå an at indstille det på programmet "portræt" og så skyde i RAW?
Eller hvilken "standard" indstilling vil I vælge?

Jeg vil helt undgå at skulle indstille alt for meget under hele festen, da
jeg jo også skal deltage i selve festen....

Gode råd modtages.

mvh

Jesper

Fra : CanonBonke

Dato : 15-04-08 05:41

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
|
| Jeg vil helt undgå at skulle indstille alt for meget under hele
festen, da
| jeg jo også skal deltage i selve festen....

Hvis du kan vælge RAW i indstillingen med faste programmer, kunne
det være en løsning, hvis du ikke er dus med dsl-teknikken. Jeg
ville nok vælge en blændeprioritet (AV hos Canon) og en blænde 8,
iso 100-200 og fast lukketid 1/200 eller 1/250 sek. og så bare
skyde løs. ETTL skal nok styre lyset, ellers er der mulighed for
kompensation, sikkert også hos Nikon.
Jeg har en miniparaply/reflektor til at montere oven på blitzen,
til indirekte lys, men den er lidt klodset, så jeg bruger helst 2
blitz (master og slave med bouncer påmonteret) det giver et
fantastisk lys. (Bumser og lignende er man næsten nødt til at
clone væk)
mvh Knud

Fra : Jesper

Dato : 18-04-08 05:57

> [...]
>
> Jeg vil helt undgå at skulle indstille alt for meget under hele festen, da
> jeg jo også skal deltage i selve festen....

Jeg siger tak for det ene indkomne svar.

mvh

Jesper

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-04-08 07:52

> Jeg siger tak for det ene indkomne svar.
>
> mvh
>
> Jesper

Eller prøv at sætte den på auto med SB600. Prøv dig frem.!!! Du kan jo
slette billederne bagefter.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-04-08 10:57

Ole Christiansen skrev den 18-04-2008 08:52:

> Eller prøv at sætte den på auto med SB600. Prøv dig frem.!!! Du kan jo
> slette billederne bagefter.

men festen kan ikke tages om

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-04-08 08:57

> Jeg siger tak for det ene indkomne svar.

Det var nu også et godt forslag
Så jeg kan da lige gentage på Nikonsk.
Program A bl. 5,6 (evt. 8). Flash på iTTL BL.
Sæt vidvinkel forsats på og ret flashen 45 gr opad.

Så går det ikke helt galt. Det ville det gøre i portræt mode.
Gert

Fra : Jesper

Dato : 19-04-08 16:53

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Mange tak.

Jeg stiller den på blændeproritet A med 5.6 og så kan jeg se, at lukketiden
fast bliver på 1/60 - er det ok, når der er tale om håndholdt? Objektivet er
fra 18mm - 70mm før cropfaktor.....som vist nok hedder 1,6, som jeg husker
det....

SB 600 står på iTLL BL - jeg har i min test herhjemme ikke brugt vidvinkel
fortsatsen....

Jeg ved godt, at det sikkert er et dumt spørgsmål, men er det korrekt at
lukketiden så ikke ændre sig, selv om det omgivne lys gør det. Med andre
ord; bliver lukketiden alene beregnet ud fra det lys, som flashen udleder?
De nævnte 1/60 er det som kameraet er indstillet til som langsomste lukke
tid med flash (shutter speed)

Puha jeg er ved at være noget spændt på om det går, nu jeg har været så
letsindig at melde mig frivilligt til at tage fotos....det skal jo
læres..... Altid noget at jeg optager i RAW, så jeg kan redde lidt
herhjemme ved commputeren....

Mvh

Jesper

Fra : CanonBonke

Dato : 19-04-08 19:22

> [...]
jo
| læres..... Altid noget at jeg optager i RAW, så jeg kan

Kan du ikke vælge en fast lukkertid, eks 1/200 eller 1/250sek i
forbindelse med flashfoto? Men hvis der ikke er alt for skarpt
lys i lokalet betyder det ikke så meget, så er det blitzblinket
der giver den faktiske lukkertid.
Men f:5.6 er for lidt, 2 personer der er taget lidt skråt forfra,
vil ikke blive skarpe begge, og det kan du ikke redde, selv i
RAW. Du skal op på f:8. Sæt evt. ISO indstillingen en eller to
"hak" højere.
mvh Knud

Fra : Jesper

Dato : 19-04-08 20:34

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil ikke blive skarpe begge, og det kan du ikke redde, selv i
> RAW. Du skal op på f:8. Sæt evt. ISO indstillingen en eller to

Hej Knud.

Tak for dit nye input. Du fik mig jo lige til at tænke på at det naturligvis
er vigtigt med skarphedsdybden - det er jo meget vigtigt.....

Jeg tror, at jeg vælger den "kedelige" vej i morgen for at være sikker på at
få nogle rimelige fotos.....nemlig "Auto"...så kan det ikke gå helt galt.

Mvh

Jesper

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-04-08 21:35

> [...]

> Jeg tror, at jeg vælger den "kedelige" vej i morgen for at være sikker på
> at få nogle rimelige fotos.....nemlig "Auto"...så kan det ikke gå helt

Program A og iTTL BL er i høj grad auto

Det du skal koncentrere dig om, er at bruge autofocus så personerne - og
ikke lys eller andet på bordene - bliver skarpe.
Gert

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-04-08 21:21

> at lukketiden
> Objektivet er
> jeg husker

Ja, 1/60 er nok i langt de fleste tilfælde. Flashen fryser normalt billedet.
Er der lys nok vælger kameraet en hurtigere lukkertid.

> brugt vidvinkel

Vidvinkelforsatsen gør lyser mindre grelt, sammen med et vip opad.
Det går fint til parfotografering på ca. 2m ved 24mm.
Derved får du en bedre oplyst baggrund.

Ved større afstand kan du fjerne forsatsen, og dernæst bruge blitzen
direkte.

> korrekt at

Se ovenfor.

> [...]
> forbindelse med flashfoto? Men hvis der ikke er alt for skarpt
> lys i lokalet betyder det ikke så meget, så er det blitzblinket

D70 synkroniserer op til 1/500, men normalt er det flashen der bestemmer.
1/60 er fint i 90% tilfælde indendørs.

> [...]
> vil ikke blive skarpe begge, og det kan du ikke redde, selv i
> RAW. Du skal op på f:8. Sæt evt. ISO indstillingen en eller to

Normalt tager man parbilleder lige for og 5,6 er tilstrækkelig. SB600 er
ikke så kraftig, derfor foreslår jeg 5,6.
8 giver bedre dybdeskarphed men kræver det dobbelte lys! Det betyder meget
for hvor hurtigt, der kan skydes næste billede. Ellers har du ret.

F:8 kan vælges, men så undlad forsatsen og brug flashen direkte. Resultatet
er hårdt lys og mørk baggrund. Ikke særlig pænt imo.
Gert

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-04-08 21:28

Jesper wrote:

> Gode råd modtages.

Ud over alt det med blænder, blixt og lukkertider: brug aftenen til at
skrive en drejebog.

Jeg har efterhånden en fast drejebog, jeg har i hodet.

0. skal du med i kirken er det en fordel at være foran: billeder når
der gås ind, billeder, når de kommer ud, billeder af de andre, der
kommer med telegrammer, blomster etc. De stolte forældre og bedsteforældre.
1. ankomsten til festen (fotografen skal være der FØR gæsterne)
1.1 er der en flagstang? er der blå himmel, er der spesiel pynt
2. gå til bords, evt billede af bordplan, blomsterdetaljer, bordkort i
close up.
3. under middagen: billeder af maden og de, der serverer
-når der guffes er der "fotoforbud", folk ser ikke attraktive ud med
mulen fuld af foder.
3.1 undgå at fotografere et afpillet bord med tomme talrikker og folk,
der stanget tænder
4. Der skåles og holdes taler. Nærbilleder af taleren og konfirmandens
reaktion på samme.
5. der bæres sange rundt, og synges. Her er det en fordel, hvis du har
snakket med køkkenet i forvejen, så det ikke kommer som en overraskelse
5.1 nærbilleder af sangskjuler, konfirmand og forfatter
6. glem ikke gavebordet og konfirmanden's glæde ved at pakke ud.
-her skifter jeg ofte til en 85mm, og tager nærbilleder af mange, men
ikke nødvendigvis alle. Folk, der fortæller historer fra gamle dage,
griner og smilser skælmsk...
7. er det med sup'steg'is musik, skal musikken osse med og hvis folk
absolut skal danse, er fødder i close-up og lav lukkerhastighed osse
noget, er ikke tages af alle, og som er lidt underholdende.
8. skrub hjem maden, Husk osse at få billeder af glade gæster, der siger
farvel efter en god dag.
9 og har konfirmanden mindre søskende, der er faldet i søvn er det osse
et motiv

Bo //