Thomas skrev:
> hvor står man så , hvis sådanne helt basale krav ikke overholdes
I princippet ganske udmærket. Købeloven giver os det der hedder
mangelsbeføjelser - altså rettigheder i tilfælde af mangler ved
varen. Som udgangspunkt reparation, omlevering, afslag eller
hævet køb.
I praksis er der ikke så meget at gøre hvis varen ikke koster
omkring 1000 kr eller mere og sælger er modvillig. Hvis den
koster så meget, kan man henvende sig til Forbrugerklagenævnet.
Deres afgørelser er desværre bare uden bindende virkning. Der er
dog tale om at ændre lovgivningen på det punkt, men om det bliver
til mere end tale (samt stramme op, henstille, se alvorligt på
sagen og lign.), ved jeg ikke.
En retssag er kun for de rige ligesom vores grundlov.
Heldigvis er langt de fleste danske butikker hæderlige og til at
snakke med i tilfælde af problemer.
Et halvt år er lidt lang tid at vente efter at fejlen blev
opdaget. Loven siker at to måneder i hvert fald er tids nok, men
personligt (uden juridisk erfaring) vil jeg mene at din chance er
forpasset.
Under alle omstændigheder kan du prøve at henvende dig hvor varen
er købt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/