Et lille spørgsmål for "sjov" Er der noge~
Fra : Thomas

Dato : 14-04-08 15:00

Hej NG

Beklager min overskrift, men ved ikke hvordan jeg skal beskrive mit
spørgsmål, så jeg udlægger det i tekstform!

Jeg købte for ca et ½ år siden, et opbevaringsstativ i enten Netto eller
Aldi, til 129 kr mener jeg det var, måske var det også 179 eller 199
kr..... det er også lige meget.. Det skyldes ikke beløbet at jeg
skriver, for det var småpenge og "man får hvad man betaler for" ! for det
siger man jo altid, men nu kommer sagens kerne.

Røret med 4 hyldepladser, er udført i en slags forkrommet look.

Allerede efter 14 dage, kom der rustpletter på og nu er det rustnet hele
vejen ned

Så nu kommer mit spørgsmål, hvis jeg kan formulere det korrekt: Er der
ikke love eller regler for, at uanset hvor billigt og billigt lavet et
produkt er, må man forvente at det kan opfylde visse minimumskrav..... fx
her at stå i et fugtigt miljø, da det trods alt var et badeværelses stativ ?
og for at trække en teoretisk parallel, så må en microovns bøtte, kunne tåle
både microovn og være egnet til madvare, selvom den kostede 1 kr ?

Håber jeg fik gjort mig forståelig og en eller anden har et svar

Mvh

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-08 15:41

Thomas skrev:

> Så nu kommer mit spørgsmål, hvis jeg kan formulere det korrekt: Er der
> ikke love eller regler for, at uanset hvor billigt og billigt lavet et
> produkt er, må man forvente at det kan opfylde visse minimumskrav.....

Det egentlige svar på dit spørgsmål er jo, men man kan nok ikke
sige "uanset hvor billigt". Hvis du f.eks. havde givet 25 øre for
stativet, var der ikke noget at komme efter.

Købeloven siger i den del der vedrører forbrugerkøb:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
   og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
   skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med
   henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
   vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Det pindes ud i stk. 2. bl.a. med følgende:

2)   være egnet til formål, som genstande af den pågældende type
   sædvanligvis anvendes til,

Deraf følger at et stativ beregnet til et badeværelse skal kunne
tåle fugtige omgivelser i mere end 14 dage.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 14-04-08 17:20

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Thomas skrev:

> Deraf følger at et stativ beregnet til et badeværelse skal kunne
> tåle fugtige omgivelser i mere end 14 dage.
>
> --
> Bertel

Jeg takker for svaret

Jeg købte stativet da det lige passede ind nu og her.... skal senere lave
badeværelset om så jeg havde aldrig købt noget dyrt, før ombygningen!

Men det undrede mig bare.......... og ikke mindst, hvis man en dag køber
noget badeværelsesudstyr , til 5000 eller 10000,- kr. ..............

hvor står man så , hvis sådanne helt basale krav ikke overholdes

Mvh

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-08 18:07

Thomas skrev:

> hvor står man så , hvis sådanne helt basale krav ikke overholdes

I princippet ganske udmærket. Købeloven giver os det der hedder
mangelsbeføjelser - altså rettigheder i tilfælde af mangler ved
varen. Som udgangspunkt reparation, omlevering, afslag eller
hævet køb.

I praksis er der ikke så meget at gøre hvis varen ikke koster
omkring 1000 kr eller mere og sælger er modvillig. Hvis den
koster så meget, kan man henvende sig til Forbrugerklagenævnet.
Deres afgørelser er desværre bare uden bindende virkning. Der er
dog tale om at ændre lovgivningen på det punkt, men om det bliver
til mere end tale (samt stramme op, henstille, se alvorligt på
sagen og lign.), ved jeg ikke.

En retssag er kun for de rige ligesom vores grundlov.

Heldigvis er langt de fleste danske butikker hæderlige og til at
snakke med i tilfælde af problemer.

Et halvt år er lidt lang tid at vente efter at fejlen blev
opdaget. Loven siker at to måneder i hvert fald er tids nok, men
personligt (uden juridisk erfaring) vil jeg mene at din chance er
forpasset.

Under alle omstændigheder kan du prøve at henvende dig hvor varen
er købt.

--
Bertel