Andet multimedie
bentjuul 3670
Jpg til eps?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 14-04-08 13:09

Er der nogen mulighed for at lave nogle simple logoer om fra jpg til
eps eller lignende? Det er ikke mig, der har lavet logoerne, så jeg
kan ikke tegne dem om.

Altså ændre fra bitmap til vector? De skal bruges til at trykke på
kopper, stofposer og sådan noget, og trykkeriet forlanger eps,
Illustrator eller lignende. Det er ikke nok at gemme som eps i
Photoshop (naturligvis ikke - Photoshop er og bliver bitmap, så vidt
jeg ved).

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-04-08 13:33

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Altså ændre fra bitmap til vector?

Live Trace i Illustrator CS2 eller nyere kan lave pixelgrafik om
til vektor.

> [...]
> Det er ikke nok at gemme som eps i Photoshop (naturligvis ikke -
> Photoshop er og bliver bitmap, så vidt jeg ved).

Man kan få vektorgrafik ud fra Photoshop, men det kræver for det
første, at man gemmer i de rigtige formater(*) og for det andet,
at man man har anvendt vektorgrafik i sit Photoshop-dokument
selvfølgelig. Photoshops forskellige kurveværktøjer fremstiller
vektorgrafik (værtøjerne på P- og U-tasten) og man kan også
importere vektorgrafik ind i Photoshop fra f.eks. Illustrator.

(*) EPS eller PDF f.eks.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-08 13:37

Kirsten Bjorneboe skrev den 14-04-2008 14:08:

> [...]
> Illustrator eller lignende. Det er ikke nok at gemme som eps i
> Photoshop (naturligvis ikke - Photoshop er og bliver bitmap, så vidt

Bitmap til vektorgrafik er en kunst at gøre ordentligt.

Hvis du ikke har mulighed for at få fat i det oprindelige, så har
Illustrator (CS3 kan hentes i en tidsbegrænset udgave fra Adobe) et
værktøj der kan hjælpe. Nøgleordet er så vidt jeg ved "autotrace".

Ellers kan du lede efter et værktøj der kan konvertere til SVG som netop
er et vektorbaseret format (Spørg google om "convert bitmap svg"). Når
du først er der, skulle fx InkScape kunne eksportere som eps.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-04-08 15:28

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Altså ændre fra bitmap til vector?

Tag et kig på <URL: http://vectormagic.com/ > som jeg tidligere har
brugt med succes. Dengang var det dog gratis og såvidt jeg lige kan se
er der nu sket lidt ændringer på det område.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-04-08 21:35

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Illustrator eller lignende. Det er ikke nok at gemme som eps i
> Photoshop (naturligvis ikke - Photoshop er og bliver bitmap, så vidt

Det bedste du kan gøre, at er få fat i dem der har lavet logoet og bede dem
om at sende det i vektorformat. De bør have det liggende i vektorformat.

Så får du den bedste kvalitet at trykke efter, og ansvaret for kvaliteten af
logoet er ude af dine hænder (medmindre du selvfølgelig kan fakturere en
rentegning af logoet

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer