GTA IV - glæder vi os?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-01-08 11:02

Så lige at GTA IV kommer til XBox360 og PS3 den 29. april.... så skal
der lige gå det sædvanlige halve år og så dukker det jo nok også op til PC.

Men glæder vi os?

For mig var San Andreas noget af en skuffelse.
I forhold til GTA3 og GTA VC er det stort. Meget stort.
Flere biler, flere motorcykler og flere fly. Stoooooooore landskaber til
udforskning osv osv osv.

Men charmen var væk.
I både GTA3 og GTA VC var både hovedpersoner og statister langt mere
karikerede og "sjove". I San Andreas gik det tabt i "realistiske"
gang-banger attituder og en mere nusset, knap så tegneserieagtig,
grafik. Hist og pist blev der smidt et par småting ind til at lette
stemningen lidt, som f.eks. Jetpack'en. For mig passede den på ingen
måde ind i resten af spillet og jeg har vist brugt den 2-3 gange alt i
alt. Og radiostationerne der på ingen måde kom i nærheden af dem i GTA VC.

Det virkede lidt som om GTA SA lagde sig et mislykket sted mellem GTA VC
og Mafia i sit forsøg på stadig at være sjovt og skørt, men også have en
realistisk stemning over sig.

Derudover var der aspektet med mad/motion/tøj/sexappeal... det var da en
meget sjov gimmick den første uges tid. Derefter blev det bare et
irritationsmoment.

Når jeg nu sidder og ser screenshots fra GTA IV (
http://shop.gameplay.co.uk/webstore/slideshow.asp?title=Grand%20Theft%20Auto%20IV&productcode=PX0068&platform=PS3&image_no=1
) kan jeg godt blive lidt nervøs for at historien gentager sig selv.
Det anstrøg af slap-stick og tegneserie der var med til at gøre GTA3 og
GTA VC så fede er røget længere ud af billedet, og tilbage står den
seriøse øst-mafia og den semi-realistiske grafik.

Feature listen, som den ser ud ifølge Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/GTA_IV#Features, har da nogle interessante
punkter.
Men ikke rigtig nogle der kan få mig til at tænke "WOW!", omend
multiplayer er en velkommen tilføjelse. Derudover ser det ud til at
tendensen er mere realisme og gangster-stemning :-/

Men ja... jeg slipper nok ikke udenom at købe det trods min skepsis...
men det bliver nok ikke pre-order denne gang som med GTA VC og GTA SA,
men mere "en gang ved lejlighed".

Mafia2 derimod..... *savle* ;)

Men hvad mener I andre?
Er jeg en idiot der ikke kan kende kvalitet om det bed mig i røven,
eller har GTA serien overlevet sig selv?

/Robert

Fra : Silver

Dato : 29-01-08 13:51

> Men glæder vi os?

Som en af dem der virkelig nød GTA SA så glæder jeg mig skam gevaldigt, og
tror/håber at de nye vinkler i historie vil give nye muligheder og nye
oplevelser.

> For mig var San Andreas noget af en skuffelse.
> I forhold til GTA3 og GTA VC er det stort. Meget stort.
> Flere biler, flere motorcykler og flere fly. Stoooooooore landskaber til
> udforskning osv osv osv.

Som gammel Operation Flashpoint hardcore spiller så er store maps lige noget
for mig :), så den udvidelse der skete mht. områder i GTA SA var nok til at
få mig til at savle hehe.

> Men charmen var væk.

Jeg syntes at charmen var der ved alle 3 spil, GTA3 fordi det var
nyskabende, GTA VC fordi det var nostalgisk (voksede op som teenager og
videre i 80'erne, med alt det samme musik), og så GTA SA fordi det netop gik
ind på det med bander i L.A. (det eneste jeg næsten håbede på før vi fik
detaljerede oplysninger om spillet var at det ville fokusere på de
mexikanske bander som en stor fan af Blood in, blood out filmen, men det var
ok at det var sorte istedet for, for jeg syntes de slap godt fra det). Hvor
fedt kunne det ikke have været hvis man blev stoppet af politiet 3 gange i
træk og så røg i fængsel i flere år hvor man skulle overleve derinde vha.
drabsmissioner og få herredømmet? (gta 5? hehe).

> I både GTA3 og GTA VC var både hovedpersoner og statister langt mere
> karikerede og "sjove".

Det er så der jeg næsten fik tårer i øjnene når man så ham gå rundt som en
Crockett klon og miami vice soundtracket kørte i baggrunden :), det var et
genialt påfund til GTA VC, og jeg vil da med det samme indrømme at det står
for mig som det bedste i serien pga. atmosfæren, persongalleriet, bilerne og
så selvfølgelig musikken.

Og radiostationerne der på ingen måde kom i nærheden af dem i GTA VC.

Også her vil jeg være lidt enig med dig, men de slap nu alligevel godt fra
det mht. tidsperioden og temaer.

> Derudover var der aspektet med mad/motion/tøj/sexappeal... det var da en
> meget sjov gimmick den første uges tid. Derefter blev det bare et
> irritationsmoment.

DER vil jeg så sige at de skød sig i foden med det samme, det var komplet
overflødigt fra starten af og jeg gad slet ikke koncentrere mig om det. Det
er en af de eneste ting jeg decideret syntes trak spillet ned.

> Det anstrøg af slap-stick og tegneserie der var med til at gøre GTA3 og
> GTA VC så fede er røget længere ud af billedet, og tilbage står den
> seriøse øst-mafia og den semi-realistiske grafik.

Det som jeg frygter er om spillet så også bliver ligeså grusom og sindssyg
som den rigtige øst-mafia i virkeligheden også er?.....skal man skære folks
tunger ud gennem luftrøret, skal man dræbe familier og børn :S, det er min
bekymring. Ja jeg er sgu ingen Jack Thompson, men der er en grænse og håber
ikke de vil fokusere på den grusomhed, men mere på andre ting.

> Mafia2 derimod..... *savle* ;)

Hehe....tænk sig, jeg er overhovedet ikke tilhænger af det spil og glæder
mig nada til 2'eren :).

> Men hvad mener I andre?
> Er jeg en idiot der ikke kan kende kvalitet om det bed mig i røven, eller
> har GTA serien overlevet sig selv?

Nej du har fat i nogle rigtige ting, men det skulle ikke undre mig at du
ligesom jeg voksede op i 80'erne og derfor føler den samme nostalgi ved at
spille GTA VC som jeg gjorde, de spillede på de rigtige tråde dengang de
valgte det koncept og den tidsramme :).

Men de bliver jo nød til at forny sig og nu er det så aktuelt med østmafiaen
som er ved at overrende europa og for den sags skyld også USA. Så det er nok
derfor på sin plads at lave GTA 4 Russian Invasion (mulig spil titel ;) ).

Men lad os nu se, det skal da spilles, ingen tvivl om det.

Om det så nydes er en helt anden sag :).

Mvh
Silver.

Fra : Kenneth

Dato : 29-01-08 19:24

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message
> Mafia2 derimod..... *savle* ;)

Synes ikke at det er muligt på nogle måder at bedømme
hvordan Mafia 2 bliver mht. features osv. Der findes kun
5 billeder og 1 trailer på den officielle hjemmeside.

Grafisk set ser det flot ud men det er ikke nok til mig.

Ellers glæder jeg mig meget til GTA kommer. Jeg har længe
været stor tilhænger af spilserien og syntes at de alle
har været gode på deres egen måde. VC er min foretrukne
pga. soundtracket men nok mest fordi at jeg selv opvoksede
med serier som Miami Vice osv.

Det bliver dog til PS3 jeg køber det og ikke til PC.
Gider ikke at vente på PC udgaven

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen