Polygami guds vilje
Fra : Vedic Moderator

Dato : 09-04-08 22:00

http://www.usatoday.com/news/nation/2008-04-05-polygamist-compound_N.htm

I Texas har myndighederne slået hårdt ned på et trossamfund der er baseret
på polygami. Men er polygami ikke i harmoni med de bibelske love og værdier.
Dybest set var folk i det gamle Israel ikke også polygamnister?.

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 22:11

Vedic Moderator skrev i ftjaq7$mqp$1@aioe.org:

> Men er polygami ikke i harmoni med de bibelske
> love og værdier.

Nej!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-04-08 22:14

Vedic Moderator wrote:
> [...]
> på polygami. Men er polygami ikke i harmoni med de bibelske love og værdier.
> Dybest set var folk i det gamle Israel ikke også polygamnister?.

Du får aldrig en politisk korrekt religionit til at vedkende sig en
værdi skulle være i harmoni med biblen, så længe denne værdi ikke er
politisk korrekt, med dertil hørende fortrængning når den moralske
zeitgeist ændrer sig (eller et par årtier efter).

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 06:52

"Martin Andersen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> korrekt, med dertil hørende fortrængning når den moralske zeitgeist ændrer

Nej selvfølgelig, for dit udsagn er en tautologi.
Men politisk ukorrekte religionitter (såsom Jesus brokker
sig kun, hvis polygamisten udnytter sine koner og misbruger
deres kærlighed til ham.

Nu ved jeg ikke, hvor mange der skal til, før man kan tale om
polygami. En, to mange? Her til lands er "dobbeltdækning" i
hvertfald særdeles udbredt. Det kan man vel nærmest kalde
for "stereogami" .
Derfor totalt hykleri, da nationen gik i svime, fordi en irakisk
tolk medbragte to koner til DK. Karen Jespersens af Pitelkov
pressede stemme knækkede helt over ved frygten for, at han
skulle få gode idéer

Men faktisk kender jeg et tilfælde med én mand og tre koner.
De er nu henad de 70 år og har kørt polygami gennem 35 år.
Da det foregår i Kbh, er det kun den ene af damerne, der har
kunnet få papir på manden. De to af damerne har deres egen
bolig, men de omgås alle fire og tager f.eks. på ferie sammen.
Om de også driver gruppesex, ved jeg ikke; jeg tror, at deres
forhold mere er baseret på kærlighed, end på sex.

Cand. poly. -- Ib

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-04-08 17:46

Ib Baagøe wrote:

> Nej selvfølgelig, for dit udsagn er en tautologi.
> Men politisk ukorrekte religionitter (såsom Jesus brokker
> sig kun, hvis polygamisten udnytter sine koner og misbruger
> deres kærlighed til ham.

Pointen var ikke i illustrationen af en politisk korrekt person per
definition opfører sig politisk korrekt, men at når det bliver holdt op
imod biblen er det kun de tolkninger som vedkommende i forvejen er
indforstået med, som bliver accepteret, og så er biblens pædagogiske og
moralske værdi lig 0, for vedkommende. Det eneste den kan bruges til er
som lovbog til at slå andre i hovedet med figurativt, når det passer i
ens kram.

> Nu ved jeg ikke, hvor mange der skal til, før man kan tale om
> polygami. En, to mange? Her til lands er "dobbeltdækning" i
> hvertfald særdeles udbredt. Det kan man vel nærmest kalde
> for "stereogami" .

Jeg skulle mene der kun skal to til før der er tale om "flere end
monogami". Flere = poly.

> [...]
> tolk medbragte to koner til DK. Karen Jespersens af Pitelkov
> pressede stemme knækkede helt over ved frygten for, at han

Ved ikke om det var hyklerisk af den nævnte grund. Jeg kender ikke til
et eneste ude-af-skabet "stereogamt" forhold som ikke ville kunne lave
forsider på ekstra bladet, hvis en af parterne var bare den mindste
smule kendt. Så på den måde vil jeg mene det er for konsekvent til at
kunne kaldes hyklerisk.

På den anden side skal det være sagt at jeg og (det kan være jeg
projicerer men) de fleste andre mænd nok ikke ville takke nej til et
forhold hvis to eller flere kvinder, som man fandt attraktive og
interessante, tilbød sig, og de var velvidende om hinandens
tilstedeværelse i forholdet. Men fra hvad man tør ønske sig i fantasiens
verden er der langt til hvad man giver udtryk for i dagligdagen.

Omvendt, bryder jeg mig ikke det mindste om at folk på den måde agerer
selvbestaltede moralske overdommmere. Hvilke måder at spendere
tilværelsen som måtte virke for folk, er ikke mit ansvarsområde og jeg
ville værdsætte hvis andre havde det på samme måde over for mig.

> [...]
> Om de også driver gruppesex, ved jeg ikke; jeg tror, at deres
> forhold mere er baseret på kærlighed, end på sex.

Jeg gør mit bedste for at fortrænge konceptet (ikke polygamien, men at
70-årige kan være involveret i gruppesex)

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-04-08 22:50

In article <ftjaq7$mqp$1@aioe.org>,
"Vedic Moderator" <IamnotWilly@hotmail.com> wrote:

> I Texas har myndighederne slået hårdt ned på et trossamfund der er baseret
> på polygami. Men er polygami ikke i harmoni med de bibelske love og værdier.
> Dybest set var folk i det gamle Israel ikke også polygamnister?.

Joda. I det gamle Israel, var de polygamister.

Kain er den første, der bliver gift med to kvinder (1. mos. 4:19) om end
det forstås at være mod loven.

Det bliver sådan set "lovliggjort" når Abraham gifter sig med Agar (på
Guds råd).

Derefter har Essau tre koner og Jakob, hans bror, gifter sig med Labans
to døtre (Lea og Rachel).

I 5. mos 21:15-17 bliver der slået fast, at flerkoneri er tilladt (og i
øvrigt flittigt praktiseret i mellemøsten).

I dommertiden er flerkoneri også ganske almindeligt, og vi skal vente
slutningen af denne periode, før monogami kommer "på mode igen" med
undtagelsen af konger og Elkanah (Samuels far). David havde "kun" 6
koner og da han ankom i Jerusalen, havde han mange.

Jeroboam havde 18 koner (ifølge Talmud må en konge ikke have mere end 18
koner ... med tihørende svigermødre for p*kker da!).

Salomo havde 700 koner og 300 elskerinder, hvis man tror 1.k. 11:3.

Men skrifterne har altid sat mænd i agt mod at tage for mange koner, da
man skulle være i stand til at forsørge dem.

Efter en del snak, kom der ud af, at flerkoneri er rent faktisk tilladt.
Intet taler imod det i de hebraiske skrifter, men man er blevet enige, i
Talmudiske diskussioner, om at nøjes med en.

Men rent faktisk, så kunne man sagtens have flere.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
.... Christ died for our sins, so let's not disappoint him.

Fra : Patruljen

Dato : 09-04-08 16:17

On 9 Apr., 23:50, Cyril Malka <n...@nytestamente.org> wrote:

> [...]
> Talmudiske diskussioner, om at nøjes med en.
>
> Men rent faktisk, så kunne man sagtens have flere.

Ork ja :)

Fra : Andreas Jensen

Dato : 10-04-08 19:27

> I Texas har myndighederne slået hårdt ned på et trossamfund der er baseret
> på polygami. Men er polygami ikke i harmoni med de bibelske love og
> værdier.

I den aktuelle situation er biblen dog ikke grundlaget for deres handlinger.
Det er i stedet denne smøre, forfattet af en ligeledes pædofil mand:
http://www.kristus.dk/jkk/text.php?id=40132

Andreas

Fra : Vedic Moderator

Dato : 10-04-08 21:37

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> handlinger.
> Det er i stedet denne smøre, forfattet af en ligeledes pædofil mand:

Jamen hvordan kan du sige at Herrens profet Joseph Smith er pædofil??

Fra : Andreas Jensen

Dato : 11-04-08 22:12

> Jamen hvordan kan du sige at Herrens profet Joseph Smith er pædofil??

Det plejer jeg at sige om mænd i 35-40 års alderen, når de "gifter sig" med
14-årige piger. Måske er det bare en dårlig vane.

Andreas

Fra : Bae9

Dato : 12-04-08 09:50

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i meddelelsen

> Det plejer jeg at sige om mænd i 35-40 års alderen, når de "gifter sig"
> med 14-årige piger. Måske er det bare en dårlig vane.
>
> Andreas

jaja - det er da bedre end at være katolsk præst - de må nøjes med
drenge-røv.....

ak j - de hellige har sku mange problemer med tissetøjet......