Den moderne videnskabs grundlæggere
Fra : Andreas Falck

Dato : 08-04-08 21:16

For tiden beskriver mange forholdet mellem tro og viden som en
konfrontation. Et nyligt eksempel er Illustreret Videnskabs artikelserie
"Viden mod tro" (dec. 2007). Serien skal tilsyneladende dokumentere den helt
forkerte påstand, at troen (især kristendommen) gennem historien har stået
som naturvidenskabens fjendtlige modsætning. Men her glemmer man, at den
moderne naturvidenskab faktisk opstod i en kristen kultur. Ikke bare blev
universiteterne til i en kristen sammenhæng, men samtlige af
naturvidenskabens pionerer tænkte deres videnskab ud fra en kristen
forståelsesramme. Mange videnskabshistorikere har spekuleret over, hvorfor
den moderne naturvidenskab netop blev til i Europa og ikke fx i Kina eller i
Indien. Et godt bud synes at være, at der i det kristne Europa i modsætning
til i Østen var en tro på, at verden er skabt efter principper, som kan
erkendes af mennesket med sanserne og fornuften. Troen var altså afgørende
for videnskaben, fordi den understregede, at der er noget at lede efter -
videnskabeligt set.

Den moderne naturvidenskabs pionerer (Copernicus, Kepler, Galilei, Pascal,
Newton osv.) var alle kristne. Deres tro var en afgørende forudsætning for
deres videnskab. De troede, at Gud har skabt verden og indrettet den på en
rationel måde, så vi mennesker har mulighed for at begribe den ved brug af
vore iagttagelser og vor fornuft. I et brev fra 1597 skrev Kepler således:
"Jeg ville opnå, at troen på, at verden er skabt, skulle forstærkes . Så vil
menneskene . indse, at Gud, som grundlagde alt i verden efter en bestemt
plan, også har udstyret menneskene med et sind, som kan forstå denne plan."
For pionererne var sand naturvidenskab en slags gudstjeneste. De mente alle,
at Gud har skabt den ydre verden efter en sammenhængende plan og os med en
forstand, så vi ved forskning kan finde de principper, som Skaberen har
nedlagt i naturen. Uden troen på, at der er en plan og en orden, som
mennesket ved sin forskning kan erkende, ville hele det videnskabelige
projekt ikke have givet megen mening for pionererne.
[citat fra
http://www.skabelse.dk/VidenskabensTro160108_kort_version_KD23Jan08.pdf ]

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-04-08 22:53

Andreas Falck wrote:
> Men her glemmer
> man, at den moderne naturvidenskab faktisk opstod i en kristen kultur.

Nej. Det tror jeg ikke man glemmer.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 07:38

Peter Mogensen wrote:

> Nej. Det tror jeg ikke man glemmer.

Ligesom disco-musikken og pesten, som også begge opstod i en kristen kultur.

So what, Andreas ?

Fra : Johan Tauler

Dato : 09-04-08 07:35

Andreas Falck wrote:

> [...]
> gennem historien har stået som naturvidenskabens fjendtlige
> modsætning. Men her glemmer man, at den moderne naturvidenskab

Takk skal du ha for å ha sitert en god artikkel som setter tingene på sin
rette plass.
Dette med at det forsøkes fremstilt at kristendommen hele tiden har stått
mot vitenskap er naturligvis en strategi Satan bruker i sin kamp. Det har
naturligvis vært ueninghet mellom kirke og vitenskap i av og til i
enkeltsaker, men det betyr ikke det samme som at kristendom har stått mot
vitenskap. Tvert i mot; motforestillinger er en viktig faktor i all
vitenskap.
--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 09-04-08 10:50

Johan Tauler skrev:

> Tvert i mot; motforestillinger er en viktig faktor i all
> vitenskap.

Ja, du skal få et poeng for dette argumentet,
om altså motforestillingene hadde vært akademiske-
noe de selvfølgelig ikke var.

Du og den danske tullebukken kjenner ingen grenser
for hva slags tull dere tillater dere.

Her er litt lesestoff for dere, kristne ignoranter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

Fra : Espen Vestre

Dato : 09-04-08 08:12

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> writes:

> Den moderne naturvidenskabs pionerer (Copernicus, Kepler, Galilei,
> Pascal, Newton osv.) var alle kristne. Deres tro var en afgørende
> forudsætning for deres videnskab.

Her ignorerer du helt nyere vitenskapshistorie, der mange legger mer
vekt på det /multikulturelle/ som essensielt for vitenskapens
utvikling. For eksempel hentet Kopernikus ideene sine fra muslimske
astronomer i Iran, og det indiske tallsystemet er en viktig
forutsetning for moderne vitenskap.
--
(espen)

Fra : Johan Tauler

Dato : 09-04-08 08:51

Espen Vestre wrote:

> [...]
> utvikling. For eksempel hentet Kopernikus ideene sine fra muslimske
> astronomer i Iran, og det indiske tallsystemet er en viktig

Joda, du har rett i det at bl.a. araberne gjorde bra ting. Det var vel før
Muhammed og islam? Andre, som inderne, kineserne og ikke minst grekerne ca.
300-500 f.Kr. bidrog også mye positivt til menneskehetens utvikling.
Men det at du finner unntak, rokker ikke ved det faktum at det er innenfor
den kristnes sfære at vitenskapen virkelig har blomstret og utviklet seg.

--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Fra : Espen Vestre

Dato : 09-04-08 09:02

"Johan Tauler" <johan_tauler@himmelen.com> writes:

> Joda, du har rett i det at bl.a. araberne gjorde bra ting. Det var vel før
> Muhammed og islam?

Nei, det var det definitivt ikke.
--
(espen)

Fra : C Lund

Dato : 09-04-08 09:29

In article <fthsh5$vi5$1@news.albasani.net>,
"Johan Tauler" <johan_tauler@himmelen.com> wrote:
> Joda, du har rett i det at bl.a. araberne gjorde bra ting. Det var vel før
> Muhammed og islam?

Nei. Det var tvert imot i den muslimske storhetstiden at dette
skjedde. Men dessverre vendte muslimene mot en noe mer primitiv form
for religion og siden har det vært mørkt der i gården.

> [...]
> den kristnes sfære at vitenskapen virkelig har blomstret og utviklet seg.

Nei. Det er feil. Vitenskapen har blomstret i takt med
sekulariseringen av "den kristnes sfære". Hadde ikke den mørkere delen
av Islam hatt mest innflytelse ville renessansen foregått i midtøsten,
ikke i Europa.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Johan Tauler

Dato : 09-04-08 12:54

C Lund wrote:

> Nei. Det er feil. Vitenskapen har blomstret i takt med
> sekulariseringen av "den kristnes sfære".

Nei. Det er feil.

> Hadde ikke den mørkere delen
> av Islam hatt mest innflytelse ville renessansen foregått i midtøsten,
> ikke i Europa.

Det er kun spekulasjon.

--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Fra : Espen Vestre

Dato : 09-04-08 13:25

> Det er kun spekulasjon.

Du må huske at vitenskapshistorien hittil har vært skrevet fra et
svært Europa-sentrisk synspunkt.

Et ubestridt faktum er at arabiske vitenskapsmenn var pionerer
innenfor flere områder, f.eks. Ibn al-Haytam fra Basra, Irak, som
gjorde viktige oppdagelser innenfor flere områder, ikke minst optikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_al-Haytham
--
(espen)

Fra : Johan Tauler

Dato : 09-04-08 13:47

Espen Vestre wrote:

> Du må huske at vitenskapshistorien hittil har vært skrevet fra et
> svært Europa-sentrisk synspunkt.

Jojo, greit nok - men nå er det nå en gang sånn at at hvem som har oppdaget
hva ikke er så vanskelig (generelt) å spore. Teller man opp, vil jeg bli
veldig overasket om det skulle vise seg at den kristne sfære ikke er den som
«vinner».
Det jeg skal si nå er nok sikkert «ulovlig» å si: Taperne innen vitenskap er
nok afrikanerne, spesielt sør for Sahara, indianerne og inuitter. Jeg kommer
i farten på ikke en eneste «Newton-type» fgra disse kulturene. Jeg tror
derved IKKE at jeg mener dette er dummere mennesker. Det viser i grunnen
bare hvordan religion/kultur er et viktig grunnlag for vitenskapelig
utvikling. Ekstreme livsforhold, som hos inuittene, har sikkert ikke gitt
overskudd til forskning.
--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Fra : C Lund

Dato : 10-04-08 09:04

In article <ftidrb$27e$1@news.albasani.net>,
> [...]
> veldig overasket om det skulle vise seg at den kristne sfære ikke er den som

Nei, det er det ikke. Den "kristne sfæren" var døende da den moderne
vitenskapen ble til. I våre tider befinner den "kristne sfæren" seg i
sørstatene i USA, og der prøver dere kristne aktivt å bekjempe
vitenskapen i skolene.

Problemet med dere teister er at dere er i utgangsgpunktet ikke
forstår vitenskap i det hele tatt. Vitenskapen følger bevisene til de
finner konklusjonen. Dere teister, derimot, begynner med konklusjonen
og ser så etter bevis som kan brukes til å støtte opp om denne - og
det er det stikk motsatte av vitenskap.

Det er sikkert riktig.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Johan Tauler

Dato : 10-04-08 10:01

C Lund wrote:

> Nei, det er det ikke. Den "kristne sfæren" var døende da den moderne
> vitenskapen ble til.

Nei. Det stemmer ikke.

> I våre tider befinner den "kristne sfæren" seg i
> sørstatene i USA, og der prøver dere kristne aktivt å bekjempe
> vitenskapen i skolene.

Nei. Det stemmer ikke. Omtrent 50 % av nordmennene tror på Gud. I Europa er
tallet høyere.

Det *tror* jeg også.

--
«Ante omnia Christianus. Ora et labora»

Fra : C Lund

Dato : 11-04-08 08:58

In article <ftkl0j$kgs$1@news.albasani.net>,
> Nei. Det stemmer ikke.

1700-tallet gikk deg hus forbi den, eller hva?

> Nei. Det stemmer ikke. Omtrent 50 % av nordmennene tror på Gud. I Europa er
> tallet høyere.

Det at over halvparten av europeerne er vanekristne betyr lite når de
bor i sekulære samfunn. Og ikke engang prøv å sammenligne troen i
mesteparten av Europa med den i USA. Det er som måne og sol.

> Nei. Det stemmer ikke.

Da kan du forklare den hypotetisk-deduktive prosessen for meg.

> Nei. Det stemmer ikke.

Creationistene / ID-tilhengerne er klare indikasjoner på det er slik.
Og ifølge Jan Tore Lie leter dere ikke etter bevis i det hele tatt.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Jon Tore Lie

Dato : 10-04-08 15:21

> Dere teister, derimot, begynner med konklusjonen
> og ser så etter bevis som kan brukes til å støtte opp om denne -

Nei, her tar du feil.
Som kristne leter vi ikke etter bevis.
Altså ikke etter bevis på at Gud finnes.
Vi kjenner ham, og han kjenner oss.
Så enkelt er det.

Fra : C Lund

Dato : 11-04-08 08:54

In article <hZ-dnYtGhuCmv2Pa4p2dnAA@telenor.com>,
"Jon Tore Lie" <jotol@online.no> wrote:
> Nei, her tar du feil.
> Som kristne leter vi ikke etter bevis.

Det er enda verre enn påstanden min, og det bare understreker at
vitenskap og religion ikke passer sammen.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Jon Tore Lie

Dato : 11-04-08 14:33

"C Lund" <clund@notam02SPAMBLOCK.no> skrev i melding

> Det er enda verre enn påstanden min, og det bare understreker at
> vitenskap og religion ikke passer sammen.

Ja, det kan jegvære enig i.

Det er to forskjellige virkeligheter, og derfor intet til hinder for att
seriøse dyktige vitenskapsfolk er troende mennesker.

(Nå snakker jeg om kristen tro)

Jeg vil jo f.eks. tro att det vil være vanskelig å være geolog og svientolog
f.eks.

Fra : C Lund

Dato : 12-04-08 09:09

In article <neCdnftYpPkB9WLa4p2dnAA@telenor.com>,
> [...]

> Det er to forskjellige virkeligheter, og derfor intet til hinder for att
> seriøse dyktige vitenskapsfolk er troende mennesker.

Så lenge det de holder på med ikke kolliderer med religoinen deres...
;p

Religoinen hos vitenskapsmenn pleier å være vage greier. Mest vanetro.

> (Nå snakker jeg om kristen tro)

Men det samme gjelder all religion.

> Jeg vil jo f.eks. tro att det vil være vanskelig å være geolog og svientolog
> f.eks.

"Svientolog"?

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : C Lund

Dato : 10-04-08 08:58

In article <ftianr$rls$1@news.albasani.net>,
> Nei. Det er feil.

Nei, det er det ikke.

> Det er kun spekulasjon.

Selvsagt, men ikke all spekulasjon er helt på jordet. Hvis det
vitenskapelige miljøet i den muslimske verden hadde fått være i fred
for mørkemennene er det overhodet ingen grunn til å tro annet enn at
renessansen hadde foregått der.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 09:28

Johan Tauler skrev i fthsh5$vi5$1@news.albasani.net:

> [...]
> Men det at du finner unntak, rokker ikke ved det faktum at det er
> innenfor den kristnes sfære at vitenskapen virkelig har blomstret og

Men det er stadig i den kristne kultur at moderne videnskab blev grundlagt
og udviklede sig.

Og ikke nok med det: den moderne videnskab og de principper den bygger på er
grundlagt af kreationister. Og ikke nok med det - endda af
ungjordskreationister.

Og det er ikke noget nyere videnskabshistorie har ændret på. Den
videnskabelige kreationisme bygger stadig på videnskaben og dens
arbejdsmetoder.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 09-04-08 09:46

Andreas Falck skrev:

> Men det er stadig i den kristne kultur at moderne videnskab blev
> grundlagt og udviklede sig.

_På tross av_ mener du nok. Det er jo det som er det riktige.

--
Livet går videre

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 10:02

Hans Petter Nenseth skrev i 663e23F2gtms3U1@mid.individual.net:

> _På tross av_ mener du nok. Det er jo det som er det riktige.

Nope. Det er netop i den kristne sammenhæng at den moderne videnskab blev
grundlagt og udviklede sig. Kristendommen er en stor ven af videnskab.

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 09-04-08 10:21

Andreas Falck skrev:

> Nope. Det er netop i den kristne sammenhæng at den moderne videnskab
> blev grundlagt og udviklede sig. Kristendommen er en stor ven af videnskab.

Da kan du sikkert forklare vitenskaplig hvordan Jesus gikk på vannet.

Det var Genesaretsjøen han gikk på, og ikke en islagt Mjøsa?

--
Livet går videre

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 11:27

Hans Petter Nenseth skrev i 663g32F2h60dsU2@mid.individual.net:

[ ... ]
> Da kan du sikkert forklare vitenskaplig hvordan Jesus gikk på vannet.

Har du aldrig hørt om bundgarnspæle?

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 09-04-08 11:53

Andreas Falck skrev:
> Hans Petter Nenseth skrev i 663g32F2h60dsU2@mid.individual.net:
>
> [ ... ]
>
> Har du aldrig hørt om bundgarnspæle?

Plassert så tett at man kunne gå på dem?

OK, det er jo mulig. Hvor i bibelen står det mer om dette?

--
Livet går videre

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 12:05

Hans Petter Nenseth skrev i 663lftF2j5na8U2@mid.individual.net:

> Plassert så tett at man kunne gå på dem?

Ikke nødvendigvis tæt placeret. Men for ikke at kunne træde ved siden af,
var der monteret et kraftigt plankeguld lige under vandspejlet.

Yderligere info derom finder du ganske givet i Nenseth-versionen af det 11.
evangeliums 4. udgaves 7. oplags udvidede bibliografiske noteaparat.

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 09-04-08 12:37

Andreas Falck skrev:

> [...]
>
> Yderligere info derom finder du ganske givet i Nenseth-versionen af det
> 11. evangeliums 4. udgaves 7. oplags udvidede bibliografiske noteaparat.

Jasså, ikke noe om dette i bibelen altså.
Interessant.
:)

--
Livet går videre

Fra : C Lund

Dato : 09-04-08 11:24

In article <47fc8666$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>,
"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> Nope. Det er netop i den kristne sammenhæng at den moderne videnskab blev
> grundlagt og udviklede sig. Kristendommen er en stor ven af videnskab.

Hvorfor lyver dere kristne hele tiden?

Eller kanskje dere bare ikke har peiling?

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 11:29

C Lund skrev i clund-C326A6.12234209042008@84.sub-97-20-208.myvzw.com:

> Hvorfor lyver dere kristne hele tiden?
>
> Eller kanskje dere bare ikke har peiling?

http://www.skabelse.dk/VidenskabensTro160108_kort_version_KD23Jan08.pdf

læs og bliv klogere.

Det er jo nemlig et faktum at det er kristne ungjordskreatioister der har
grundlagt og udviklet den moderne videnskab.

Fra : C Lund

Dato : 10-04-08 09:06

In article <47fc9b66$2$90275$14726298@news.sunsite.dk>,

> http://www.skabelse.dk/VidenskabensTro160108_kort_version_KD23Jan08.pdf
>
> læs og bliv klogere.

Det at Kopernikus osv var kristne har lite å si. De var *alle* kristne
på den tiden. Men det som gjorde Kopernikus osv unike var at de ikke
lot seg blende av troen sin (slik du gjør). De var først
vitenskapsmenn og deretter teister.

> Det er jo nemlig et faktum at det er kristne ungjordskreatioister der har
> grundlagt og udviklet den moderne videnskab.

Nei.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 08:53

C Lund skrev i clund-41B36C.10062210042008@84.sub-97-20-208.myvzw.com:

[ ... ]

> Nei.

At du benægter fakta ændrer ikke på fakta. Men det fortæller temmelig meget
om dig.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 11-04-08 09:40

Andreas Falck skrev:
> C Lund skrev i clund-41B36C.10062210042008@84.sub-97-20-208.myvzw.com:
>
> [ ... ]

> At du benægter fakta ændrer ikke på fakta. Men det fortæller temmelig
> meget om dig.

Gi oss en referanse til dokumentasjon da, ditt sinnsforvirrede fjols.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 09:42

Pelle Birger Thomsen skrev i ar-dnSKjUYwAvmLa4p2dnAA@telenor.com:

[ ... ]
> Gi oss en referanse til dokumentasjon da,

http://www.skabelse.dk/VidenskabensTro160108_kort_version_KD23Jan08.pdf

> ditt sinnsforvirrede fjols.

Husk nu at ta' din medicin inden du kammer helt over.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 11-04-08 12:45

Andreas Falck skrev:
> Pelle Birger Thomsen skrev i ar-dnSKjUYwAvmLa4p2dnAA@telenor.com:
>
> [ ... ]
>
> http://www.skabelse.dk/VidenskabensTro160108_kort_version_KD23Jan08.pdf

Du resirkulerer altså det samme debattinnlegg som du opprinnelig kom med
og tror det er "dokumentasjon".

Bwhahahaha -
det forteller nøyaktig hvor tilbakestående du er.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 12:56

Pelle Birger Thomsen skrev i arOdnVvSw9CA0mLa4p2dnAA@telenor.com:

[ ... ]
> Du resirkulerer altså det samme debattinnlegg som du opprinnelig kom
> med og tror det er "dokumentasjon".
>
> Bwhahahaha -
> det forteller nøyaktig hvor tilbakestående du er.

Det fortæller hvor faktareistent du er. Men sådan er det jo med fanatiske
ateister der lader dogmatikken være rådende.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 11-04-08 13:02

Andreas Falck skrev:
> [...]
>
> Det fortæller hvor faktareistent du er. Men sådan er det jo med
> fanatiske ateister der lader dogmatikken være rådende.

Hvordan kan du få det til å stemme, selv i ditt hjernedøde skall,
å bruke et debattinnlegg som en fakta-dokumentasjon ?

Vet du altså ikke hva fakta er ?

faktum -et, fakta, faktaene (lat. 'handling', eg pf pt av facere
'gjøre') kjensgjerning, virkelighet det er et f- at ... / bøye seg for
fakta / vi må se det f- i øynene at ... / det er dessverre et f-

Kanskje du kan saksøke staten for mangelfull utdanning ?

Fra : Jon

Dato : 11-04-08 13:12

In article <Y5ydnQMLM-i4zmLaRVnzvQA@telenor.com>, noen@noe.no says...
> [...]
> fakta / vi må se det f- i øynene at ... / det er dessverre et f-
>
> Kanskje du kan saksøke staten for mangelfull utdanning ?

Ikke mulig, han er fra Mols.
--
Jon.

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-04-08 13:36

Pelle Birger Thomsen wrote:

> [...]
> fakta / vi må se det f- i øynene at ... / det er dessverre et f-
>
> Kanskje du kan saksøke staten for mangelfull utdanning ?

Det blir en vanskelig bevisførsel. Forutsetningen må være at han er
istand til å tilegne seg relevant kunskap. Jeg er ikke overbevist om at
en god sakfører makter å overbevise en rett

Fra : C Lund

Dato : 12-04-08 09:10

In article <47ff1f0e$1$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> [ ... ]

> At du benægter fakta ændrer ikke på fakta. Men det fortæller temmelig meget

Du vet ikke engang hva fakta er for noe.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 21:59

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> Det er jo nemlig et faktum at det er kristne ungjordskreatioister der
> har grundlagt og udviklet den moderne videnskab.

Og ? Det er jo ikke et argument for at ungjordkreationister har ret.

/Martin

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 16:51

Andreas Falck wrote:

> Nope. Det er netop i den kristne sammenhæng at den moderne videnskab
> blev grundlagt og udviklede sig. Kristendommen er en stor ven af videnskab.

Ligesom disco-musikken, som også er blevet skabt i en kristen kultur.
Er kristendommen også en stor ven af disco-musikken ?

/Martin

Fra : Vidal

Dato : 13-04-08 18:48

Martin M. S. Pedersen skrev:

> Ligesom disco-musikken, som også er blevet skabt i en kristen kultur.
> Er kristendommen også en stor ven af disco-musikken ?

Jeg tror ikke, der findes hpldninger til musik
overhovedet i kristendommen, ihvertfald ikke
folkekirkeligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 19:57

Vidal wrote:

> Jeg tror ikke, der findes hpldninger til musik
> overhovedet i kristendommen, ihvertfald ikke
> folkekirkeligt.

Der er vel lige så meget holdning (eller lige så lidt) til
disco-musikken, som der findes holdninger til den moderne videnskab i
kristendommen.

Fra : Vidal

Dato : 13-04-08 20:39

Martin M. S. Pedersen skrev:

> Der er vel lige så meget holdning (eller lige så lidt) til
> disco-musikken, som der findes holdninger til den moderne videnskab i
> kristendommen.

I Danmark har kristendommen ikke holdninger ud
over naturligvis dem, vi finder i trosbekendelsen.
Den enkelte kristne kan selvfølgeligt have det.

Vi har ikke nogen ærkebiskop eller noget organ til
at udtrykke meninger.

Hvis det da er det, du tænker på?

Men angående den moderne videnskab, hvis du tænker
f.eks. på bigbang, var det en katolsk præst, der
konciperede ideen. Så videnskab er ikke fremmed for
kristendom.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 22:07

Vidal wrote:

> [...]
> Den enkelte kristne kan selvfølgeligt have det.
>
> Vi har ikke nogen ærkebiskop eller noget organ til

Jeg tænker på Andreas oprindelige indlæg.
Disco-musikken opstod lige så meget (og lige så lidt) som den moderne
videnskab i en kristen kultur.

Andreas skrev at den moderne videnskab blev skabt i en kristen kultur og
ikke var i modstrid med kristendommen. Det pudsige er, at Andreas er
modstander af den moderne videnskabs opdagelser mht. arternes opståen og
udvikling (Darwinisme).

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-04-08 22:12

Martin M. S. Pedersen skrev i
48027605$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Jeg tænker på Andreas oprindelige indlæg.
> Disco-musikken opstod lige så meget (og lige så lidt) som den moderne
> videnskab i en kristen kultur.

Her tager du jo helt og aldeles fejl.

Den moderne videnskab blev grundlagt af kristne ungjordskreationister, og de
udførte deres videnskabelige forskning netop fordi de var kristne
ungjordskreationister. Og deres videnskabelige forskningsresultater er netop
et resultat af deres videnskabelige ungjordskreationistiske forskning.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-04-08 22:19

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [ ... ]
>
> Her tager du jo helt og aldeles fejl.
>
> Den moderne videnskab blev grundlagt af kristne ungjordskreationister,

Muligvis... men da vi jo ved i dag at ungjordskreationisme er ca. ligeså
tåbeligt som at prædike at afstanden mellem New York og San Francisco er
7 meter og 13 centimeter, så siger det at de var ungjordskreationister
ufatteligt lidt om hvad deres konkrete overbevisninger har af betydning
for hvad aktuel videnskab.

*host*

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-04-08 22:36

Peter Mogensen skrev i 480278a9$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> [...]
> ungjordskreationister ufatteligt lidt om hvad deres konkrete
> overbevisninger har af betydning for hvad aktuel videnskab.

bla bla bla bla

havde du virkeligt ikke andet at komme med.

De siger jo selv at netop deres holdninger, at de var kristne
ungjordskreationister, var grundlaget for deres forskning, og den
overbevisning der har havde betydning for deres videnskabelige arbejde.

Den moderne videnskab er grundlagt af kristne ud fra en kreationistisk
videnskabelig forståelse.

Derfor er det også utroligt at darwinister stadig er så faktareistente at de
helt bevistløst hævder at kreationisme intet har med videnskab at gøre. -
Dette svarer til at påstå at Newton slet ikke var videnskabsmand men blot en
tåbelig troende.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-04-08 23:18

Andreas Falck wrote:

> [...]
> at de helt bevistløst hævder at kreationisme intet har med videnskab at
> gøre. - Dette svarer til at påstå at Newton slet ikke var videnskabsmand

Vil du nu påstå at Newton har forsket i evolution ?

/Martin

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 15-04-08 18:48

Martin M. S. Pedersen skrev:

> Vil du nu påstå at Newton har forsket i evolution ?

Falck er i likhet med sine muslimske religionsfanatikere-brødre
kapabel til å påstå absolutt hva som helst.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-04-08 08:23

Andreas Falck wrote:
> Peter Mogensen skrev i 480278a9$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:
>
> [ ... ]
>
> bla bla bla bla
>
> havde du virkeligt ikke andet at komme med.

Jeg syntes faktisk det er et godt argument.

> [...]
> at de helt bevistløst hævder at kreationisme intet har med videnskab at
> gøre. - Dette svarer til at påstå at Newton slet ikke var videnskabsmand

Jeg kan forstå at din høflige periode er overstået.

Fra : C Lund

Dato : 14-04-08 10:55

In article <48027e00$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> Dette svarer til at påstå at Newton slet ikke var videnskabsmand men blot en

Hvorfor lyver dere teister så mye?

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : C Lund

Dato : 14-04-08 10:54

In article <4802772d$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> [ ... ]
>
> Her tager du jo helt og aldeles fejl.
>
> Den moderne videnskab blev grundlagt af kristne ungjordskreationister,

De var kreasjonister fordi man ikke visste bedre på den tiden.

Men forløperne til den moderne vitenskapen oppstod i den muslimske
verdenen. Du burde slå opp Ibn al-Haytham og se hva han drev med mens
dere kristne brant både mennesker og bøker.

> og de
> udførte deres videnskabelige forskning netop fordi de var kristne
> ungjordskreationister.

Og da de så resultatene av arbeidet sitt så sluttet de med å være
kreasjonister - og den kristne troen deres har blitt stadig svakere.

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-04-08 11:01

C Lund skrev i clund-FC05DE.11541314042008@84.sub-97-20-208.myvzw.com:

[ ... ]

> Og da de så resultatene av arbeidet sitt så sluttet de med å være
> kreasjonister - og den kristne troen deres har blitt stadig svakere.

Hvorfor er det nødvendigt for fanatiske ateister at benægte fakta.

Disse videnskabens pionerer holdt ikke op med at være kreationister. De
fandt nemlig god videnskabelig støtte for kreationismen i deres
videnskabelige forskning, hvorved deres kristne tro netop ikke blev svækket,
men yderligere styrket.

Fra : C Lund

Dato : 15-04-08 00:02

In article <48032beb$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
> Hvorfor er det nødvendigt for fanatiske ateister at benægte fakta.

Jeg ser du ikke bare er en løgner, men også en hykler.

Igjen; les litt om Ibn al-Haytham før du dummer deg ut igjen.

HAHAHAHA!

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 15-04-08 18:54

Andreas Falck skrev:

> [...]
> fandt nemlig god videnskabelig støtte for kreationismen i deres
> videnskabelige forskning, hvorved deres kristne tro netop ikke blev

Bwhahahaha, ja dette varr dobbelt moro.

Jeg stemmer på Falck som den mest vellykkede
ufrivillige moroklump på åresvis.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 15-04-08 23:21

Andreas Falck wrote:

> [...]
> fandt nemlig god videnskabelig støtte for kreationismen i deres
> videnskabelige forskning, hvorved deres kristne tro netop ikke blev

In your dreams.
Newton forskede slet ikke i evolution.

/Martin

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-04-08 16:02

On Sun, 13 Apr 2008 23:12:04 +0200, "Andreas Falck"
> [...]

>et resultat af deres videnskabelige ungjordskreationistiske forskning.

Her ser vi "kristne ungjordskreationister" i fuld gang med indoktri...
eh, undervisningen:

http://www.glumbert.com/media/ruinmuseum

Advarsel! Indslaget indeholder udtalelser så tåbelige, at de kan påvirke
blodtrykket hos normale individer.
--

-JN-

Fra : Malte Runz

Dato : 14-04-08 17:19

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.glumbert.com/media/ruinmuseum
>
> Advarsel! Indslaget indeholder udtalelser så tåbelige, at de kan påvirke

Jeg holdt til et minut og 13 sekunder. "We believe that Jesus is our
designer and our Crea..." Cut!!!

--
Malte Runz

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-04-08 07:27

Malte Runz skrev i 48038408$0$4462$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

[ ... ]
> Jeg holdt til et minut og 13 sekunder. "We believe that Jesus is our
> designer and our Crea..." Cut!!!

Ja, og vi ved at du tror på at du nedstammer fra en snottet slimklat. Og din
attitude bærer præg deraf.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 09-04-08 10:44

Andreas Falck skrev:
> [...]
> har stået som naturvidenskabens fjendtlige modsætning. Men her glemmer
> man, at den moderne naturvidenskab faktisk opstod i en kristen kultur.

Dette er jo noe latterlig møl,
kristendommen har vært en klump om foten på
utviklingen av så godt som alt fra om jorden var rund
til at kvinner skulle få stemme.
Det er bare å lese seg tilbake i historien,
og man finner jo at på nærmest ALLE nyvinninger
og oppdagelser har kristendommen forsøkt å hindre alle
fakta som ikke passer de troende i maktposisjoner.

Minus de kvasivitenskapelige raseteoriene, som passet
kristendommens ide om at jødene drepte jesus helt utmerket,
noe vi jo smertelig fikk demonstrert.

Det at en molbo av en fanatisk og forvirret kreasjonist påstår
noe annet, og absurd nok snur alle fakta på hodet uten så
mye som ett eneste holdbart argument - forandrer jo
ikke på hva som er sant og hva som er virkeligheten.

Morsomt var jo forsøket på å sette muslimene inn i dette
ignorante vrengebildet også - man må jo bare le...

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 11:31

Pelle Birger Thomsen skrev i HPednYw--LVWEmHa4p2dnAA@telenor.com:

> [...]
>
> Morsomt var jo forsøket på å sette muslimene inn i dette
> ignorante vrengebildet også - man må jo bare le...

Det er da godt at du på denne tydelige måde udstiller din dumhed og
uvidenhed for alle.

Og nu er det jo heller ikke første gang at du højlydt benægter fakta og
kendsgerninger.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 09-04-08 11:40

Andreas Falck skrev:

> Og nu er det jo heller ikke første gang at du højlydt benægter fakta og
> kendsgerninger.

Den fanatiske religiøse ignoranten forsøker å være morsom.

Hvis du en gang skulle komme over en kjennsgjerning
eller et fakta, så si ifra, så tar vi det derfra.

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 11:54

Pelle Birger Thomsen skrev i y62dnVYjq_1xAWHaRVnzvQA@telenor.com:

> Den fanatiske religiøse ignoranten forsøker å være morsom.
>
> Hvis du en gang skulle komme over en kjennsgjerning
> eller et fakta, så si ifra, så tar vi det derfra.

Nu har du jo endnu ikke præsteret andet og mere end blot at være
mudderkastende og nedladende.

Ikke ét eneste argument, ikke én eneste dokumentation af nogen art, har du
formået at fremkomme med.

Du ligner mest af alt en forkælet skoledreng der har fået for meget
leverpostej med i madpakken. Ville din støttepædagog ikke trøste dig?

Og da du endnu ikke har fremlagt noget som helst, står det stadig helt
urokkelig fast at den moderne videnskab er grundlagt og udviklet af kristne
ungjordskreationister.

Derfor kan det jo heller ikke undre nogen fornuftige logiske tænkende
mennesker at netop kreationismen er så stærkt underbygget af videnskabelige
data og fakta, at flere og flere evolutionstroende skrotter darwinistisk
evolutionstro og tilsluter sig videnskabelig kreationisme.

Darwinistiske evolutionister taler ofte og gerne længe om de lange
tidsperioder. Men her er der nok slet ikke brug for de uendeligt lange
perioder. Darwinistisk evolutionstro er ved at synge på sidste vers. Et
mærkbart paradigmeskift er under opsejling. Darwinismen skrumper ind og
svinder ganske stille medens videnskabelig kreationisme vokser sig støt og
rolig stærkere og stærkere og bliver mere og mere udbredt i de
videnskabelige kredse.

Snart er darwinister en truet og uddøende art. Og fred være med dem.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 09-04-08 13:48

Andreas Falck skrev:

> Ikke ét eneste argument, ikke én eneste dokumentation af nogen art, har
> du formået at fremkomme med.

Dette er jo mot bedre vitende -
jeg sendte jo nettopp en link som beviser
at det du sier er i beste fall er tullprat,
både her og i forhold til ditt opprinnelig svadainnlegg.

Hovedinnlegget ditt derimot, har ikke en eneste
link eller dokumentasjon for å underbygge påstanden dine.

Både du og Tauler juger når det passer dere,
og det er jo ganske så interessant gitt deres "tro".

Og en siste ting - hva slags komplett kronidiot må du være
når du tror at du slipper unna dette - det er da flere
her enn meg ...

Er du syk ?

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-08 21:13

Pelle Birger Thomsen skrev i ePudnRDhyrZLJ2HaRVnzvQA@telenor.com:

[ ... ]
> Og en siste ting - hva slags komplett kronidiot må du være
> når du tror at du slipper unna dette - det er da flere
> her enn meg ...
>
> Er du syk ?

Her ser vi igen en totalt hjernevasket darwinist rulle sig ud med det eneste
sådanne kan: evindelig tilsvining af dem der ikke deler en dogmatisk
fanatisk darwinistisk tro.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 10-04-08 01:21

Andreas Falck skrev:

> Her ser vi igen en totalt hjernevasket darwinist rulle sig ud med det
> bla bla bla
> dogmatisk fanatisk darwinistisk tro.

Kjære Fisken på kroken.

Jeg ser omrisset av en djevelsk plan her -
du forsøker, ved å gjenta deg selv i evighet,
å få alle til å dø av kjedsomhet.

Sløy plan !

Fra : Jan BM

Dato : 09-04-08 20:31

Wed, 09 Apr 2008 13:37:06 +0200; Hans Petter Nenseth, skrev:

> Jasså, ikke noe om dette i bibelen altså. Interessant.
> :)

Mannen var sønn av en snekker trenger du mer?

J a n B e r g M i c h e l s e n

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 22:09

Andreas Falck wrote:

> Men her glemmer
> man, at den moderne naturvidenskab faktisk opstod i en kristen kultur.

Det gjorde pesten og disco-musikken også.

/Martin