Horribelt ejendomsmæglersalær ?
Fra : OK

Dato : 13-04-08 07:56

Svigermor er ved at sælge sit hus.
Hun bor i en by i midtjylland.
Salgsprisen forventes at ligge omkring 1.950.000 kr. Det er min vurdering at
det er den rigtige pris (sammenlignet med området).

Hendes ejendomsmægler forlanger 80.000 kr incl annoncering m.v. for at sælge
det.
Jeg syntes det lyder utroligt dyrt.

Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?
Eller kan salæret forhandles ned, og hvilket prosniveau vil så være det
rigtige?

mvh Ole

Fra : Kåre

Dato : 13-04-08 08:24

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?
> Eller kan salæret forhandles ned, og hvilket prosniveau vil så være det

Jo, det lyder lidt højt, men ikke horribelt, desværre...
Men selvfølgelig skal der handles om prisen, der er altid noget at tage af.
Det er jo Jylland

Hvad siger andre ejendomsmæglere?

Jeg har kun solgt hus een gang, og kan ikke helt huske om det var baseret
100% på salgsprisen, men noget %-sats var der beregnet med. Jeg mener det
kostede godt og vel 1/3 af dit beløb. Men huset kostede så også kun godt og
vel 1/3 af dit beløb...det stemmer...

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-08 08:39

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?

Ja, jeg mener at det er omkring 2%.

Vi gav ca. 40-45.000 kr. sidste år til mægleren- vores hus blev solgt til
845.000 kr., så prisen skal sikkert nok være rigtig, men i kan da altid
forsøge, at forhandle den lidt ned...

Fra : Michael

Dato : 13-04-08 12:33

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?
> Eller kan salæret forhandles ned, og hvilket prosniveau vil så være det

Ellers er der jo Robinhus hvis man har mod på at vise frem selv - 30000 kr.
i salær (nej, jeg har intet med Robinhus at gøre iøvrigt)

80.000 er dybt godnat...

Fra : S. Poulsen

Dato : 13-04-08 11:47

> [...]
> Jeg syntes det lyder utroligt dyrt.
>
> Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?

Det er det det normalt, hvilket er komplet ulogisk, men smart.
Om huset koster 1 mio. eller 2 ændrer ikke noget ved omkostninger
for mægler ud over lidt gebyrer.
I det hele taget er det fuldstændig vandvittig de priser det koster
at sælge et hus, da en mægler sammenlagt ikke bruger mere end
end nogle få dage på at sælge et hus max.

Fra : Hauge

Dato : 13-04-08 14:02

S. Poulsen wrote:
> I det hele taget er det fuldstændig vandvittig de priser det koster
> at sælge et hus, da en mægler sammenlagt ikke bruger mere end
> end nogle få dage på at sælge et hus max.

Men du vil vel også gerne have den løn som dit arbejde er "værd", også
selvom mange vil synes det er for højt. Så kort sagt, de tager det markedet
kan bære.. Jeg synes også det er rablende meget, skal selv have solgt
sommerhus her om snart, og gruer da også for priserne..

mvh hauge

Fra : Max

Dato : 13-04-08 15:47

Hej Hauge

> markedet kan bære.. Jeg synes også det er rablende meget, skal selv
> have solgt sommerhus her om snart, og gruer da også for priserne..

Der er jo ingen der tvinger dig til at blande en såkaldt ejendomsmægler
ind i sagen, forøvrigt er den titel jo ren svindel, ham må slet ikke mægle
:)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 13-04-08 15:51

Hej Max
Max wrote:
> Der er jo ingen der tvinger dig til at blande en såkaldt
> ejendomsmægler ind i sagen,

Nej det er rigtigt nok, vælger sikkert også en alternativ måde.

Mvh Hauge

Fra : claus b.p.

Dato : 13-04-08 16:13

> [...]
>
> Er salæret fastsat som en procentdel af salgsprisen?
> Eller kan salæret forhandles ned, og hvilket prosniveau vil så være det

Salæret sammensættes oftest som en procentdel af salgsprisen +
markedsføringsbidrag som er fast pris.
Da jeg solgte sidst var der en nyåbnet ejendomsmægler i området der solgte
til fast salær. Det virkede fint.
Hvis der af en eller anden grund ikke bliver handlet, er det også væsentligt
hvad man så skal betale, eller hvad det koster at trække sig fra mægleren.
Det kan jo være at han/hun viser sig ikke at være den rigtige til jobbet. En
kommisionsaftale løber som regel et antal måneder, hvorefter man kan hoppe
fra.
I kommisionsperioden er mægleren berettiget til salær, selv om man selv
skulle finde køberen.
Det faste markedsføringsbidrag (hvis det benyttes) kan jo være en dyr fidus,
hvis huset hurtigt sælges til en køber, fx. fra mæglerens køberkartotek. Det
kan til gengæld være en fidus, hvis det er et hus som er vanskeligt at
sælge.
De store ejendomsmæglerkæder vil typisk argumentere med at Internet
annoncering og faste store annoncer ikke kan deles op til de enkelte kunder,
men de er jo heller ingen garanti for salg. Den lille lokale kan måske
konkurrere alene på sit lokalkendskab...
Det vil altid være en god ide at få flere ejendomsmæglere til at give
tilbud, og derefter forhandle pris og betingelser med den mægler, man har
mest tillid til giver valuta for pengene. Nu om dage er _alt_ til
forhandling.

/Claus

Fra : OK

Dato : 13-04-08 19:25

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbud, og derefter forhandle pris og betingelser med den mægler, man har
> mest tillid til giver valuta for pengene. Nu om dage er _alt_ til

Det er min vurdering at svigermor har en "attraktiv vare, med en attraktiv
beliggenhed".
Hvis man antager at mægler sælger ejendommen i første forsøg kommer mægler
næppe til at bruge meget mere end 1 time ialt på sagen.
Det giver så en timeløn på 80.000 kr.........................

mvh Ole

Fra : Henning

Dato : 13-04-08 21:09

> [...]
>næppe til at bruge meget mere end 1 time ialt på sagen.
>Det giver så en timeløn på 80.000 kr.........................

Så kan du jo tilbyde hende at gøre det for det halve... Det vil koste
dig salær til en advokat - eller tror du alligevel ejendomsmægleren
laver noget for sine penge??

Fra : claus b.p.

Dato : 14-04-08 18:12

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Så kan du jo tilbyde hende at gøre det for det halve... Det vil koste
> dig salær til en advokat - eller tror du alligevel ejendomsmægleren
> laver noget for sine penge??
Hvad skal sælger med en advokat? Hvis køber ønsker advokat er det
hans/hendes problem, skrive en slutseddel kan alle gøre. Advokaten tager
også et horribelt salær for at lade sekretæren skrive et skøde og sende det
til tinglysning. Men, som sagt, det er købers beslutning. Er der
komplicerede tinglysninger er set selvfølgelig en anden sag.

/Claus

Fra : Max

Dato : 14-04-08 18:26

Hej claus

> Hvad skal sælger med en advokat? Hvis køber ønsker advokat er det

Er advokaten ikke lovbestemt ?

--
Mvh Max

Fra : claus b.p.

Dato : 15-04-08 23:27

> Hej claus

> Er advokaten ikke lovbestemt ?

Næ, så skulle det være nyt. Jeg mener kravene er slækket, ikke strammet. Jeg
har gennemført flere ejendomshandler uden advokat. Advokaten skal normalt
fungere som købers rådgiver, og på Sjælland er det også køberen der betaler
for tinglysningen, hvilket normalt foretages af advokaten. Men efter de nye
regler kan advokaten også optræde som mægler. Det er dog en betingelse at
advokaten og/eller ejendomsmægleren ikke repræsenterer både køber og sælger.
Man skal selvfølgelig gøre op med sig selv, både som køber og sælger, om man
har den fornødne indsigt i hvordan tingene skal foregå, men med
kreditforenings- banks- og venners hjælp kan man komme langt. Vigtigst er at
alle aftaler laves skriftligt, og at man har checket tinglysninger på
ejendommen. At man har checket ejendommens stand og at den kan forsikres er
jo en selvfølge. I mange tilfælde kan slutseddel og skøde stort set skrives
af fra de oprindelige.
Bemærk, dette er ingen opfordring til "gør det selv", der er en grund til at
folk tager uddannelse som ejendomsmæglere og advokater. Men ofte er deres
timeløn _meget_ høj i forhold til det arbejde de udfører. Andre gange er de
rigeligt pengene værd. Desværre har jeg også set advokater som var problemet
ifb.m. ejendomshandel.
/Claus

Fra : Max

Dato : 16-04-08 07:08

Hej Klaus

> udfører. Andre gange er de rigeligt pengene værd. Desværre har jeg
> også set advokater som var problemet ifb.m. ejendomshandel.

Ja, jeg har set problemet i sager hvor samme advokat repræsenterede
både køber og sælger. Jeg har ikke handlet hus de sidste 25 år, men
mener nemlig at kunne huske at dengang var advokaten lovbefalet,
men det er åbenbart blevet ændret siden.

Jeg takker for info.

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 15-04-08 19:00

> [...]
> at det er den rigtige pris (sammenlignet med området).
>
> Hendes ejendomsmægler forlanger 80.000 kr incl annoncering m.v. for at

80.000 er en helt normal pris hos en normal ejendomsmægler i midtjylland.

Prisen inkludere jo lidt mere end et par fremvisninger..

Der skal fremskaffes samtlige papirer og lign. på boligen.
Der annonceres på internet.
Der tegnes plantegning.
Der tages billeder.
Der annonceres i lokale aviser.
Der holdes "åbent hus".. typisk på helligdage..
Og der er sikkert meget mere...

Sælger har ofte mulighed for at til/fravælge de forskellige ting.. men igen,
det kan medføre længere salgstid.

Så dem der mener at en ejendomsmægler kan klare opgaven på 1 time... tjah..

De fleste menneskers timeløn konteres til ca. 400-500 i timen fra
arbejdsgivers side. Lad os sige at annonceringen i aviser og lign. koster
40.000, så giver de sidste 40.000 mulighed for at bruge max. 80 timer til at
udføre opgaven. Hvis huset har mange fremvisninger inden det bliver solgt..
så er de timer da nemt brugt. Mægleren kan jo ikke på forhånd vide om det
smutter hurtigt, derfor vil prisen jo altid være en gylden middelvej.

Kort sagt; Jeg synes ikke at prisen er urmelig.. og jeg er ikke
ejendomsmægler.

MVH

Lars

Fra : OK

Dato : 17-04-08 19:27

"Lars" <x@x.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> middelvej.
>
> Kort sagt; Jeg synes ikke at prisen er urmelig.. og jeg er ikke

Nu er det sådan at mægler har opgivet selvstændig pris på tegninger,
annoncering, indhentning af oplysninger o.l. til ialt at udgøre omkring
5.000 kr.
Så er der 75.000 kr til overs.....
mvh Ole

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-04-08 19:40

> Hendes ejendomsmægler forlanger 80.000 kr incl annoncering m.v. for at
> sælge det.
> Jeg syntes det lyder utroligt dyrt.

Du kan jo prøve at kigge på denne side:

http://www.boligtilbolig.dk/

Fast salær 19.995 inkl moms, men så skal du også selv vise boligen frem. Du
skal sikkert også andre ting...

Kig selv

Lars