Er det lovligt at fotografere en lokofører~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-08 13:47

Hej alle

En tognørd fistrer rundt på en banegård og tager en masse
billeder. Det må han gerne.

Han går også hen foran et lokomotiv for at få et flot billede i
kassen. Inde i lokoet sidder en lokofører. Er det lovligt at tage
billedet?

Spiller det nogen rolle om lokoføreren vil kunne identificeres på
billedet?

Hvis det som udgangspunkt er forbudt, ville det så være lovligt
hvis f.eks. solreflekser gjorde at man ikke engang kunne se om
der overhovedet var en lokofører i førerrummet?

--
Bertel

Fra : HKJ

Dato : 12-04-08 13:54

Bertel Lund Hansen wrote:
> Han går også hen foran et lokomotiv for at få et flot billede i
> kassen. Inde i lokoet sidder en lokofører. Er det lovligt at tage
> billedet?

Det meste er lovligt at fotografere, der hvor problemet kommer, er når
man viser billedet frem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-08 14:09

HKJ skrev:

> Det meste er lovligt at fotografere

Men ikke alting, og derfor spørger jeg.

> der hvor problemet kommer, er når man viser billedet frem.

Det er slet ikke det jeg spørger om. Jeg skulle måske have
tilføjet at jeg (naturligvis) sigter til straffelovens § 264 a.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 12-04-08 14:50

HKJ wrote:

> Det meste er lovligt at fotografere, der hvor problemet kommer, er når
> man viser billedet frem.

Hvis man vil fotografere på DSB områder skal man have tilladelse. Jeg mener iøvrigt det gælder
alle private områder. For DSB vedkommende skal man søge tilladelse hos DSB kommunikation. På
visse områder skal man til og med have ledlagelse af en DSB medarbejder, hvilket koster penge.

Jeg havde et togfotograferingsprojekt i gang i videoklubben og spurgte DSB kundeservice om hvor
meget der var tilladt for medlemmerne at fotografere/filme. Her er deres svar:

Du skal have en tilladelse
Det står i Lov om Jernbanevirksomhed, at man skal have tilladelse for at "færdes eller lade dyr
færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for offentligheden". Men ikke nok med
det. Man må heller ikke uden tilladelse "tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller
fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele
tryksager eller lignende på jernbaneområdet".

Tommelfingerregler:
a.. Uden en tilladelse kan personalet på stedet bortvise dig
b.. Kontakt altid personalet på stedet, senest når du ankommer
c.. Sørg for, at du ikke forstyrrer trafikafviklingen
d.. Fotografér kun personale og kunder tæt på, hvis de udtrykkeligt har erklæret, at de er
indforstået
e.. Når du opholder dig på baneterrænet, skal du være ledsaget af en person fra DSB eller
Banedanmark
DSB kommunikation
Sølvgade 40
1349 København K
tlf. 3314 0400
E-mail: blk@dsb.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-04-08 15:21

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev:

> Hvis man vil fotografere på DSB områder skal man have tilladelse.

Nej. Det gælder udelukkende hvis det er erhvervsmæssigt. Hvilket der
også står i det du selv har citeret samt i §19 i lov om jernbane

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-04-08 15:27

On 12 Apr 2008 14:21:24 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Nej. Det gælder udelukkende hvis det er erhvervsmæssigt. Hvilket der
>også står i det du selv har citeret samt i §19 i lov om jernbane
Udelukkende er nok et for stærkt udtryk, der stod " erhvervsøjemed
eller til undervisningsbrug".

/Hans

Fra : Jubii

Dato : 12-04-08 15:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej. Det gælder udelukkende hvis det er erhvervsmæssigt. Hvilket der
> også står i det du selv har citeret samt i §19 i lov om jernbane

Jeg citerede bla.a.:
Du skal have en tilladelse
Det står i Lov om Jernbanevirksomhed, at man skal have tilladelse for at "færdes eller lade dyr
færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for offentligheden".

Det ser jeg som en generel regel, som gælder alle, også private.

Jeg ringede til DSB kommunikation og fortalte det var til privat brug og de insisterede på at
der skulle tilladelse til alligevel.
Men ring til 3314 0400 og hør om du får et andet svar. Du kan jo citere berteldrengens indlæg.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-04-08 09:15

Jubii wrote:
> Det står i Lov om Jernbanevirksomhed, at man skal have tilladelse for
> at "færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som
> ikke er åbne for offentligheden".

En perron er ikke et jernbaneområde der er lukket for offenligheden, men
f.eks en remis, rangerterræn, eller lignende.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 12-04-08 16:21

On 12 Apr 2008 14:21:24 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej. Det gælder udelukkende hvis det er erhvervsmæssigt. Hvilket der
> også står i det du selv har citeret samt i §19 i lov om jernbane

Hvor er grænsen mellem DSB og Banedanmark?
1) DSB(en blandt flere) kører togene
2) Banedanmark har "faste installationer" og driftafviklingen
/hjj

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 13-04-08 05:42

On 12 Apr 2008 15:20:56 GMT, Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk>
wrote:

>Hvor er grænsen mellem DSB og Banedanmark?
>1) DSB(en blandt flere) kører togene
>2) Banedanmark har "faste installationer" og driftafviklingen
>/hjj

Det kan godt være BDK ejer faste anlæg, men DSB ejer
stationsbygningerne, men BDK ejer perronnerne... Det er en stor gang
rod

Torben

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 13-04-08 08:01

On Sun, 13 Apr 2008 06:41:34 +0200, Torben R. Soerensen wrote:

> Det kan godt være BDK ejer faste anlæg, men DSB ejer
> stationsbygningerne, men BDK ejer perronnerne... Det er en stor gang
> rod

Tyskerne havde det samme problem på D-dag. Indtil 6. juni 1944 var
forholdsordren således, at sålænge fjenden befandt sig på havet, var det
marinen der havde ledelsen og når de var kommet i land, skulle hæren lede
slaget. Man havde ikke taget højde for den situation, at der kunne være
landsatte tropper, samtidig med, at flere var på ved ude på vandet. Det gav
anledning til lidt forvirring de første timer, men man fik dog styr på det
op ad formiddagen.

Fra : Bjarne

Dato : 13-04-08 08:28

Torben R. Soerensen skrev:

> Det kan godt være BDK ejer faste anlæg, men DSB ejer
> stationsbygningerne, men BDK ejer perronnerne... Det er en stor gang
> rod

DSB ejer også spor nogle steder.
Og det er forskelligt, hvem der har ansvaret for fremmednet-stik, som
togene spiser af, når de sover om natten. Osv.
Bodelingen er noget rod.

Men der er endnu klarhed om, at det er DSBs og de andre togselskabers
personale, som betjener futtogenes trækkraft og bremser under trafikal
ledelse af BDKs stationsbestyrere.

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-04-08 15:40

> [...]

> jernbaneområdet, som ikke er åbne for offentligheden".
>
> Det ser jeg som en generel regel, som gælder alle, også private.

Ja du skal have tilladelse til at færdes på områder der ikke er
offentligt tilgængelige. Men det har ikke noget med fotografering fra
perronen at gøre.

> Jeg ringede til DSB kommunikation og fortalte det var til privat
> brug og de insisterede på at der skulle tilladelse til alligevel.

Ja hvis du fotograferer fra et ikke offentligt tilgængeligt sted skal
du have tilladelse ellers ikke.
Men hvis du kigger lidt i jernbanegruppen kan du se, at der er en del
DSB-medarbejdere der (også) har et problem med at forstå dette, så det
skulle ikke undre mig at DSB Kommunikation også har lidt svært ved at
forlige sig med tanken om tingenes tilstand.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jubii

Dato : 12-04-08 18:51

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> skulle ikke undre mig at DSB Kommunikation også har lidt svært ved at
> forlige sig med tanken om tingenes tilstand.

Snak med dem og fortæl hvad de siger, efter du har forklaret dem den "rette" sammenhæng.

Hvad man siger i andre grupper eller her, så har jeg spurgt dem der bestemmer og de siger "nul
fotografering på DSB område, også for private". Vil du modsige det, må du have det fra
"kilden".
slut.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-04-08 19:00

> Snak med dem og fortæl hvad de siger, efter du har forklaret dem
> den "rette" sammenhæng.

Hvorfor skulle jeg dog snakke med dem?

> Hvad man siger i andre grupper eller her, så har jeg spurgt dem
> der bestemmer og de siger "nul fotografering på DSB område, også
> for private".

Ja men det er forkert. Lov om jernbane hjelmer ikke et sådant forbud.
Lov om jernbane omtaler udelukkende til erhvervsmæssigt- og
undervisningsbrug.

> Vil du modsige det, må du have det fra "kilden".

Kilden er dansk lovgivning - meget bedre kan du ikke få det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jubii

Dato : 13-04-08 09:04

Morten Bjergstrøm wrote:

> Kilden er dansk lovgivning - meget bedre kan du ikke få det.

Love tolkes, og kan tolkes forkert. Og du er absolut ikke interesseret i at vide om du har
fejltolket loven.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-04-08 12:06

> Love tolkes, og kan tolkes forkert. Og du er absolut ikke
> interesseret i at vide om du har fejltolket loven.

Nu er det nok ikke DSB man skal bruge til at tolke loven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jubii

Dato : 13-04-08 14:40

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nu er det nok ikke DSB man skal bruge til at tolke loven.

Og du blir ved. DSB har nok flere advokater ansat end dig.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-04-08 14:52

> Og du blir ved. DSB har nok flere advokater ansat end dig.

Sikkert. Og?
DSB som firma mener ikke, at privat fotografering er i strid med
reglerne. Det er derimod en række af DSBs medarbejdere der ikke forstår
det. Og som du kan se hvis du læser lidt i jernbanegruppen vil du
opdage, at DSBs medarbejdere er blevet oplyst om reglerne i deres
medarbejderblad, og endda har været indkaldt til "tjenstlige" samtaler
fordi de forsøger at håndhæve et ikke-eksisterende forbud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 12-04-08 14:03

On Sat, 12 Apr 2008 14:47:27 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hvis f.eks. solreflekser gjorde at man ikke engang kunne se om
> der overhovedet var en lokofører i førerrummet?

Man kan da osse blive så lovlydig, at det er til at skrige over. Skid da
hul i det og tag det billede!

Fra : Jubii

Dato : 12-04-08 14:36

Lars Tyndskid wrote:
> On Sat, 12 Apr 2008 14:47:27 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:
>

> Man kan da osse blive så lovlydig, at det er til at skrige over. Skid da
> hul i det og tag det billede!

Det her er juragruppen, og hvis du skal bestemme over hvem der skal overholde lovene i dette
land, så fis over i snakgrupperne. Din tyndskid sidder i hjernen.

Fra : K*N

Dato : 12-04-08 14:44

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Det her er juragruppen, og hvis du skal bestemme over hvem der skal
> overholde lovene i dette land, så fis over i snakgrupperne. Din tyndskid
> sidder i hjernen.

Og hvis du skal bestemme hvem der skal tage billeder så fis over i
fotogruppen. Lad være med at være så fandens sensitiv om du skulle udkomme
på foto eller ej.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 12-04-08 14:55

K*N wrote:
> [...]
>>

> Og hvis du skal bestemme hvem der skal tage billeder så fis over i
> fotogruppen. Lad være med at være så fandens sensitiv om du skulle udkomme

Jeg ejer ikke nogen dele af banedanmark o.lign, så jeg skal ikke bestemme om nogen må
fotografere på deres områder, det må være op til ejerne at bestemme den slags, og de har
lovgivningen bag sig hvis de vil forbyde fotografering på deres område. Læs et andet indlæg fra
mig i tråden.
Resten er vrøvl fra dig som sædvanligt.

Fra : Peter

Dato : 12-04-08 17:49

"K*N" <dnhrrammeringenj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis du skal bestemme hvem der skal tage billeder så fis over i
> fotogruppen. Lad være med at være så fandens sensitiv om du skulle udkomme
> på foto eller ej.

Hvis du så ud som Jubii, ville du være mere forstående, børn kunne jo blive
forskrækkede.

Peter

Fra : Lars

Dato : 12-04-08 14:47

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> hvis f.eks. solreflekser gjorde at man ikke engang kunne se om
> der overhovedet var en lokofører i førerrummet?

Fyldig forklaring:

http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Fra : Ulrik

Dato : 12-04-08 15:39

Lars wrote:
> Fyldig forklaring:
>
> http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Af ovenstående link fremgår det, at det ikke er lovligt at fotografere i
"jernbanevogne" - uden tilladelse forstås. Derfor vil jeg tro, at det
heller ikke er lovligt at fotografere førerrum.

Der står dog også følgende:
Østre Landsret har vurderet en hotelbalkon som
“ikke frit tilgængeligt” sted. En fotograf havde fotograferet
en betjent, der overvågede en demonstration
fra balkonen. (Fotografen blev dog frikendt, fordi
betjenten kunne iagttages af andre personer med
det blotte øje. Af frikendelsen kan forstås, at det er
berettiget at fotografere en betjent i funktion på et
sted, der er “ikke frit tilgængeligt”, men hvor
han/hun kan iagttages af andre personer med det
blotte øje, jf. afsnit 3.3)

Hvis man står på perronen og fotograferer et lokomotiv - og dermed
samtidig får en evt. lokofører med - fotograferer man jo ikke andet, end
der er "synligt med det blotte øje", og derfor vil jeg på baggrund af
ovenstående mene, at det må være lovligt.

Mvh
Ulrik