Forening med kun et medlem ?
Fra : Peter

Dato : 12-04-08 08:10

Hej
Først - jeg er slet ikke sikker på at dette er den rigtigt gruppe, men jeg
kunne ikke finde nogen der passede bedre.

Jeg er p.t. i gang med at lave en hjemmeside for et mindre lokalsamfund.
Opbygningen er p.t. et en-mandsprojekt og sådan skal det forblive lidt
endnu.

Problemet er at der selvfølgelig er nogle omkostninger ved at lave og drive
sådan en side og der står da også allerede sponsorer klar i kulissen.

Problemet er hvordan jeg får disse penge "ind" uden at det kommer til at stå
som privat indtægt - og dermed skal beskattes.

Min tanke var selvfølgelig at lave en foreningskonto, men kan man lave en
forening med kun et medlem ?

Forslag til hvordan ovenstående problem løses modtages med glæde.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-08 10:12

On 2008-04-12 09:09:33 +0200, "Peter" <pe@stubnet.dk> said:

> Problemet er hvordan jeg får disse penge "ind" uden at det kommer til
> at stå som privat indtægt - og dermed skal beskattes.

Lave et firma (enkeltmandsfirma). Der er stadig beskatning, og hvis
SKAT mener, at det bare er for at omgå personlig indkomstskat, så går
det ikke.
Der er nogle forhold omkring hobby interesser der ikke "bare" kan
overføres som firmaaktiviteter, idet man jo ikke skal kunne lave et
firma, for at pleje ens hobby og have fradragsmulighed, så der skal
være potentiale for en indkomst.

mvh. Joakim

Fra : Peter

Dato : 13-04-08 08:50

"JHP" skrev i meddelelsen
> Lave et firma (enkeltmandsfirma). Der er stadig beskatning, og hvis SKAT
> mener, at det bare er for at omgå personlig indkomstskat, så går det ikke.

Det var lige det jeg håbede på at undgå, da det fører en masse papirarbejde
med sig. Derudover betyder det vel formentlig også at sponsorerne skal til
at betale moms for at kunne støtte siden - eller ???

Det er ikke meningen at der skal blive tale om en indtægt - formålet var at
få driften af siden dækket og så have lidt penge til at udbygge for.

Kan man overhovedet oprette en enkeltmandsforening ?

Mvh.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-08 20:49

On 2008-04-13 09:49:40 +0200, "Peter" <pe@stubnet.dk> said:

> Det er ikke meningen at der skal blive tale om en indtægt - formålet
> var at få driften af siden dækket og så have lidt penge til at udbygge
> for.

I så fald, og med dit tidligere ønske "uden beskatning" in mente, så
vil SKAT (efter mit gæt) dømme det hele som et forsøg på
skatteunddragelse (ingen udsigt til indtægt af betydning kan give
anledning til at mene, at det er en hobby)

> Kan man overhovedet oprette en enkeltmandsforening ?
Det kan jeg ikke svare på, men jeg vil ikke mene det.

Mht. papirarbejde, så er det jo noget du selv er med til at bestemme.
Jeg syntes ikke det er så voldsomt.

mvh. Joakim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-04-08 21:35

"Peter" <pe@stubnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at få driften af siden dækket og så have lidt penge til at udbygge for.
>
> Kan man overhovedet oprette en enkeltmandsforening ?

Næppe. Oversæt ordet forening - og du får svaret.
Du kan iøvrigt læse noget om, hvorledes man forventer at en forening skal
være bygget op - for at den kan anses for at være en forening.
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20021209143020699000001241420067

Kurt