iMac webserver
Fra : Marcus Marcusson

Dato : 12-04-08 23:07

Ska försöka att sätta upp en 1:a generations iMac som webserver (233Mhz,
128mb, 6gb) – inte den vassaste maskinen

(men klart snabbare än den här http://macluddite.homeip.net/ )

– eventuellt kan det finnas mer minne och nyare disk i något skrymsle.

Vilket operativ skulle vara lämpligast för att få ut mesta möjliga
prestanda och få den att gå så tyst som möjligt (ex.vis möjlighet att
*stänga av* skärmen) ?

OS X, OS X Server, något Linux, NetBSD, OpenBSD, FreeBSD, annat *BSD?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-08 08:10

Marcus Marcusson skrev den 13-04-2008 00:06:
> [...]
> *stänga av* skärmen) ?
>
> OS X, OS X Server, något Linux, NetBSD, OpenBSD, FreeBSD, annat *BSD?

Giv maskinen mest muligt memory og installer OS X på det. Tænd for
webserveren. Færdig.

Skærmen kan slukkes vha almindelig pauseskærm i OS X. Du kan så vidt
jeg har forstået også slukke for hele maskinen og lade den tænde igen
når der er aktivitet på LAN-porten, men det har jeg ikke testet i praksis.

Der er vist blæser i maskinen. Det kan larme - de lidt nyere iMac
G3'ere er helt lydløse.

Hvis dét er alt, alt for nemt, så prøv en macppc NetBSD :)

--
Thorbjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-08 09:23

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Giv maskinen mest muligt memory og installer OS X på det. Tænd for
> webserveren. Færdig.

Også mit bud, Apache fungerer fint.

> [...]
> når der er aktivitet på LAN-porten, men det har jeg ikke testet i praksis.
>
> Der er vist blæser i maskinen. Det kan larme - de lidt nyere iMac

Man skal helt op i en 400MHz iMac, før den kommer uden blæser, og
233´eren larmer rimeligt meget.

M.

Fra : Jon

Dato : 13-04-08 13:41

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Også mit bud, Apache fungerer fint.

> Man skal helt op i en 400MHz iMac, før den kommer uden blæser, og
> 233´eren larmer rimeligt meget.
>
> M.

Husk at første gen. iMac ikke klarer de nyere versjonene av OS X uten
hacking via XPostFacto e.l. - jeg tror den kan klare 10.2.8, muligens
10.3.9, men sjekk det.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-08 15:07

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Husk at første gen. iMac ikke klarer de nyere versjonene av OS X uten
> hacking via XPostFacto e.l. - jeg tror den kan klare 10.2.8, muligens
> 10.3.9, men sjekk det.

Hej - den omtalte iMac er en revision B (selvom den så burde køre ved
266MHz, men mange blander disse modeller sammen), da den har 6GB HD.
Revision A havde kun 4GB HD, men uagtet den lille detaille kan de begge
køre Mac OS X, 10.3.9.

Mine revisioner A + C kan. De gør det iøvrigt forbavsende godt, men jeg
har også fravalgt alt, der trækker tænder ud

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-08 18:29

> [...]

> 266MHz, men mange blander disse modeller sammen), da den har 6GB HD.
> Revision A havde kun 4GB HD, men uagtet den lille detaille kan de begge

Min rev. B var nu en 233 MHz. Det var først rev. C, der kom op på 266
MHz. Officielt hed den ikke rev. C, men det blev den populært kaldt.
Forskellen på rev. A og B var ret lille. Det var vist mest for at gøre
det muligt at tvangslukke computeren med power-knappen. Mange havde
nenmlig klaget over, at de måtte trykke med en udrettet papirclips i det
lille hul bag lågen over stikkene, hvis computeren frøs. For ikke at
løbe med en halv vind, har jeg verificeret disse oplysninger ved at slå
op i Mactracker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-08 19:06

> [...]
> lille hul bag lågen over stikkene, hvis computeren frøs. For ikke at
> løbe med en halv vind, har jeg verificeret disse oplysninger ved at slå

OK - du har sikkert ret, min bedagede hukommelse spiller øjensynligt mig
et puds, for jeg husker det således: A= 233MHz/4GB HD/2MB VRAM - B=
266MHz/6GB HD/6MB VRAM - C= 333MHz/?/? - og så videre.......men der kom
jo også et hav af modeller indenfor kort tid, så fred være med det

M.

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 13-04-08 19:33

> den omtalte iMac er en revision B (selvom den så burde køre ved
> 266MHz, men mange blander disse modeller sammen), da den har 6GB HD.

Disken *kan* ju ha blivit utbytt under de 10 år maskinen har existerat...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-08 20:44

Marcus Marcusson <marcuspictorNOSPAM@gmail.com> wrote:

> Disken *kan* ju ha blivit utbytt under de 10 år maskinen har existerat...

Hvis man ser i Mactracker, så er Bondi blue iMac altid på 233 MHz og har
4 GB harddisk. De findes så i rev. A og B. Efter dem kom iMac (5
flavors), som nogle kalder rev. C. De fandtes i 233 og 266 MHz og med
harddiske på 4 eller 6 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Klaus Wik med Handic~

Dato : 14-04-08 09:06

On 13.04.2008 14:40, Jon wrote:
> Husk at første gen. iMac ikke klarer de nyere versjonene av OS X uten
> hacking via XPostFacto e.l. - jeg tror den kan klare 10.2.8, muligens
> 10.3.9, men sjekk det.

Og husk på at om man skal installere OSX på dem, så må de først få en
firmware upgrade så skjermen tåler OSX, jmf. tråden for noen år siden
hvor jeg annonserte at jeg skulle gi bort flere iMacer, hvorpå alle
unntatt to nå står der og viser skjermbildet på skjerm nummer to, uten
at maskinen har noen skjermutgang nummer to...

Dersom de starter overhodet.
--
Klaus Wik