/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kobler ikke ordentligt ud
Fra : Lasse Jesper Pederse~


Dato : 11-04-08 19:38

Hej.

Jeg har haft min far ude at prøvekøre en MC for mig idag (Suzuki GS650 G
fra '84). Den er tilsyneladende rigtigt fin, men han var lidt nervøs over,
at den ikke koblede ordentligt ud. Altså, når han holdt stille, med
koblingen inde, trak den stadig en smule - endda så meget at han havde
svært ved at holde den tilbage.

Jeg har forhørt mig ved mc-kyndige venner, men vil også gerne have Jeres
p7 med inden jeg køber.

Skyldes det bare, at koblingen er strammet for meget, - så det i pricippet
bare er kablet der skal strammes? Det jeg er nervøs for, er at det kan
være noget der kommer til at give mig en stor ekstra omkostning?

Med venlig hilsen
Lasse Jesper Pedersen


 
 
Rene´ (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 11-04-08 14:12

Jeg havde samme problem på en Katana fra 86. Jeg skiftede derfor
koblingsplader og trykfjedre uden at det hjalp særligt meget. Derfor
talte jeg med en erfaren mc-mekaniker og han sagde at jeg skulle kigge
på koblingskålen(den som koblingspladerne kører i). Hvis der var
hakker i skålen, der hvor pladerne bevæger sig ved ind/udkobling, var
det derfor at den ikke ville koble ordentligt ud, fordi den bliver
hængende ved et hak. Der var hakker i skålen. De kan godt slibes væk,
men det giver mere slør mellem skålen og pladerne og derved større
belastning Det eneste rigtige er at finde en koblingsskål uden hakker,
men det er nok svært at finde en brugt som er ok. Så vidt jeg kan
huske kunne skålen godt købes hjem, men den var rimelig dyr.
Ydermere mere er omtalte mc kendt for at slide krumtaplejerne op, hvis
oliestanden har været tæt på minimum. Det høres ved at den banker
svagt mellem 3000 og 5000 omdr. Og det er en reparation til
15.000-20.000 kr., eller en anden motor. Jeg har nemmelig prøvet turen.

Armand (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-04-08 22:08

Lasse Jesper Pedersen skrev:

>
> ...Skyldes det bare, at koblingen er strammet for meget, - så det i
> pricippet bare er kablet der skal strammes?
>
René's bud på hakker i koblingsskålen lyder meget plausibelt for alle
halvgamle motorer!
Under alle omstændigheder løser man IKKE noget ved at justere på kabler:
Kabler skal være løse for ikke at strammes for meget op ved fuldt
styrudslag og kabel-skruerne er KUN til for at justere kablet til mindst
muligt spillerum ved den "strammeste" styrposition!
Hvis ikke at koblingsarmen (i den anden ende af koblingskablet) ser ud
til at sidde forkert (den skal sidde vinkelret på kablet, og gerne lidt
længere uder end dét!) er der ikke noget at justere på en kobling under
nedslidningsfasen, så lad være med at gå ud fra at du vil kunne justere
en given kobling til at fungere bedre :-|

> Det jeg er nervøs for, er at
> det kan være noget der kommer til at give mig en stor ekstra omkostning?
>
Uanset hvad, bliver det en udgift som den givne næste motorcykel du
kigger an ikke fordrer og derved kan tillade sig at være tilsvarende dyrere!

Jens Jakob Bager har lanceret ordet "købekløe", som meget godt dækker at
man pine død vil have det første man kigger på hjem at stå i indkørslen.
Vær bevidst om denne psysiske hurdle og tving dig selv videre på jagt
efter passende emner, for først derefter har du et sammenlignings
grundlag for hvad der er almindeligt hvad der er uacceptabelt :-|

Ikke mindst hvis man, som du, har brug for at have en erfaren med ude at
checke købs-emner efter, er man ikke på dét plan hvor man kan tillade
sig at købe motorcykler der kræver selv milde tekniske renoveringer :-|
Så se bare at komme videre i rækken!!

Forøvrigt er mit bedste råd, at man gerne vil have mest muligt for
pengene og derfor let kommer til at sigte for højt (á stort) til prisen,
hvorved man næsten med sikkerhed skyder sig i foden i form af ældre (á
både km og årgang!) mere nedslidte modeller, frem for hvis man bevidst
derom sigter en kubikklasse lavere :-|

--
Armand.

Lasse Jesper Pederse~ (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Jesper Pederse~


Dato : 11-04-08 22:20

For så vidt, er jeg ikke nervøs for at købe gammelt. Jeg har værksted og
jeg glæder mig til at komme ud og rode med det. Men, ja, jeg gider ikke
have en masse ekstra omkostninger ud af mit første køb og jeg er nødt til
at være rimeligt sikker på at motoren ikke står af lige med det samme.

Maskinen har kun kørt ca. 55.000 km, så jeg regnede med at den havde ca.
det dobbelte tilbage.

Så Jeres råd er i bund og grund til mig, at jeg ikke skal købe den? Mit
mc-kyndige ven mente at det blot kunne være 1. kablet der skulle strammes
(men det lyder ikke til at det er en løsning) eller 2. hvis det
hyfraulisk, at koblingen skal justeres. Det er måske helt forkert?

Med venlig hilsen og tak for svar!
Lasse Jesper Pedersen


H. P. Holm (12-04-2008)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 12-04-08 02:37

Lasse Jesper Pedersen skrev:
> For så vidt, er jeg ikke nervøs for at købe gammelt. Jeg har værksted og
> jeg glæder mig til at komme ud og rode med det. Men, ja, jeg gider ikke
> have en masse ekstra omkostninger ud af mit første køb og jeg er nødt til
> at være rimeligt sikker på at motoren ikke står af lige med det samme.
>
> Maskinen har kun kørt ca. 55.000 km, så jeg regnede med at den havde ca.
> det dobbelte tilbage.
>
> Så Jeres råd er i bund og grund til mig, at jeg ikke skal købe den? Mit
> mc-kyndige ven mente at det blot kunne være 1. kablet der skulle strammes
> (men det lyder ikke til at det er en løsning) eller 2. hvis det
> hyfraulisk, at koblingen skal justeres. Det er måske helt forkert?

Gå ud fra at den har kørt mindst 155.000 km og sørg for at prisen og
forventningerne sættes tilsvarende. - 1984 er snart 25 år siden!


Lasse Christensen (12-04-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Christensen


Dato : 12-04-08 11:07

Lasse Jesper Pedersen skrev:
> For så vidt, er jeg ikke nervøs for at købe gammelt. Jeg har værksted og
> jeg glæder mig til at komme ud og rode med det. Men, ja, jeg gider ikke
> have en masse ekstra omkostninger ud af mit første køb og jeg er nødt
> til at være rimeligt sikker på at motoren ikke står af lige med det samme.
>
> Maskinen har kun kørt ca. 55.000 km, så jeg regnede med at den havde ca.
> det dobbelte tilbage.
> Så Jeres råd er i bund og grund til mig, at jeg ikke skal købe den? Mit
> mc-kyndige ven mente at det blot kunne være 1. kablet der skulle
> strammes (men det lyder ikke til at det er en løsning) eller 2. hvis det
> hyfraulisk, at koblingen skal justeres. Det er måske helt forkert?
>
> Med venlig hilsen og tak for svar!
> Lasse Jesper Pedersen
>
Kun adskillelse af koblingen kan sige noget, det er svært herfra at sige
noget som helst.

At koblingen binder kan skyldes flere ting, fx. en slidt koblingsskål så
pladerne ikke slipper ordenligt fordi de sidder i deres "grooves"

Det er ofte sagen på gamle brittere, og kan være dyrt at lave.

Ukendt (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-08 09:42

On Fri, 11 Apr 2008 21:20:09 +0000 (UTC), Lasse Jesper Pedersen wrote:

> eller 2. hvis det hyfraulisk, at koblingen skal justeres.

Hydraulisk aktiverede koblinger skal ikke justeres. Nøjagtigt som for
hydrauliske skivebremser, så justerer de sig selv.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Rene´ (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 11-04-08 22:51

(Lasse Jesper Pedersen) wrote:
> Mit
> mc-kyndige ven mente at det blot kunne være 1. kablet der skulle strammes
> (men det lyder ikke til at det er en løsning) eller 2. hvis det
> hyfraulisk, at koblingen skal justeres. Det er måske helt forkert?
>
> Med venlig hilsen og tak for svar!
> Lasse Jesper Pedersen
Kablet kan I jo prøve at justere ude hos sælgeren, men jeg tror ikke
det hjælper meget.
Med hensyn til anbefaling af køb af en så gammmel mc, som er kendt for
dyre fejl, ( Der findes jo altid eksemplarer som ikkefejler noget), så
kan billigt hurtigt blive dyrt. Jeg købte anden motor til min fordi
lejerne i krumtappen var nedslidte og der var begyndt at komme spåner
i motorolien. Jeg fandt en anden motor, som så viste sig at have
defekt toppakning første gang den fik lidt stryg. Toppakning + andre
småting blev skiftet, men den havde nogle vibrationer over 100 km/t.
Det viste sig at være slør i den store aksel som går gennem koblingen
og ind til gearkassen. Så opgav jeg. Min billige mc var ikke billig
mere, og jeg fik 10.000 kr for den ved køb af en helt ny Kawasaki ER5,
men den havde stået mig i næsten 25.000 kr. De penge kunne jeg have
sparet ved a tkøbe en ny/nyere.
Husk at bruge fornuften når du køber, ikke følelserne.
Hel og lykke med jagten.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste