Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænde og cropfaktor...
Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-08 15:17

Jeg har i mange år brugt min 35mm 1.4 med stor fornøjelse på mit gamle
Nikon F4. Så mistede jeg den originale modlysblænde. Nå, ja, jeg købte
så en billig gummi-ting, som jeg har haft stor glæde af. Både på min D2X
og min D200. Hamrende skarp og godt lysstærk.

MEN: idag skulle jeg fotografere at de lokale børn fra skoleorkestret
gjorde rent i byen (det gør man hvert forår, inden konfirmationerne
starter). Jeg greb 35'eren og satte den på mit nye hus. Nu har jeg set
billederne:
www.sarek.dk/35_test.jpg

Jeg glemte at sige, at bortset fra denne pilotfejl er jeg meget tilfreds
med et FullFrame kamera

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-04-08 15:21

Bo Bjerre wrote:

> Jeg glemte at sige, at bortset fra denne pilotfejl er jeg meget
> tilfreds med et FullFrame kamera

Teløkke!
Og Velkommen i klubben

Det er ikke helt skidt med sådan en forvokset klump.
Indendørs foto får en ny dimension, og den laver fede farver

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-04-08 16:35

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg greb 35'eren og satte den på mit nye hus. Nu har jeg set billederne:
> www.sarek.dk/35_test.jpg

Ja - det er flot...

> Jeg glemte at sige, at bortset fra denne pilotfejl er jeg meget tilfreds
> med et FullFrame kamera

Tillykke med det - er det ikke lidt som at komme hjem ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-08 20:26

Mogens Hansen wrote:

> Tillykke med det - er det ikke lidt som at komme hjem ?

Jo, på to måder...

Jeg har i mange år savnet min F4, og osse ind imellem sat en Provia i
den og brugt tid på at scanne den. -det var den ene måde at komme hjem på.

Da jeg endelig gik digitalt var den med en D2X, for det var det, der
kunne bruge min store samling af ældre manuel optik. Jeg solgte D2X for
lidt over en måned siden, og jeg ved at den har fået et godt hjem i
sydvestjylland. Og at få D3 i hænderne var osse som at komme hjem. Alle
menu'er, alle greb etc. var som at få D2X i hænderne igen. Stort,
robust, klodset og DEJLIGT.

MEN: modlysblænden blev jeg lidt piss'd off på, da jeg kom hjem og så
billederne. Men OK: jeg følte at brændvidderne "passede" igen.

Jeg havde den osse med til det store ridestævne i Hylke idag, og der var
den også dejlig: inde i ridehallen manglede der pludseligt ikke lys

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-04-08 20:35

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg havde den osse med til det store ridestævne i Hylke idag, og der var
> den også dejlig: inde i ridehallen manglede der pludseligt ikke lys

Det har jeg ikke prøvet endnu

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : CanonBonke

Dato : 12-04-08 16:42

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| billederne:
| www.sarek.dk/35_test.jpg
|
| Jeg glemte at sige, at bortset fra denne pilotfejl er jeg meget

Nu kan jeg ikke lige se hvad modlysblænden har med skarpheden at
gøre....
men dit billede illustrerer fint hvad cropfaktorfolk betaler "for
meget" ved at købe optik til fullframe. Tillykke med et fint
kamera.
mvh Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-08 20:30

CanonBonke wrote:

> [...]
> men dit billede illustrerer fint hvad cropfaktorfolk betaler "for
> meget" ved at købe optik til fullframe. Tillykke med et fint

Øh... Måske har jeg ikke forklaret mig godt nok: Modlysblænde og
skarphed har ikke noget med hinanden at gøre. Jeg er såmænd tilfreds med
skarpheden. Men når billedchip'en er større, end jeg har været vant til
de sidste år, kommer der lige et par lærestreger, der handler om at alle
mine objektiver "pludseligt" har et større synsfelt, og derfor kan se
kanten af modlysblænden. Når jeg tager modlysblænden af er der virkelig
valuta for pengene i dette gamle skønne objektiv

Bo//

Fra : CanonBonke

Dato : 13-04-08 04:50

> [...]
virkelig
| valuta for pengene i dette gamle skønne objektiv

Stort set er det vel hvad jeg skriver med færre ord :)
Som fugleinteresseret er det noget af en investering at gå til
fullframe, hvis man vil arbejde med de samme brændvidder som
hidtil. Det var en væsentlig faktor til at jeg selv nøjedes med
eos 40d ved sidste indkøb.
mvh Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-08 09:18

CanonBonke wrote:

> [...]
> fullframe, hvis man vil arbejde med de samme brændvidder som
> hidtil. Det var en væsentlig faktor til at jeg selv nøjedes med

Så nerop derfor beholder jeg både min 600mm og mit D200

Bo //