Spørgsmål fra en nybegynder ver. 2
Fra : copy@cat.dk

Dato : 11-04-08 16:39

Tak for alle svarene - men jeg mangler at finde ud af følgende:

Lejer man en regulator eller tager man den selv med? Og hvis man ikke lejer hvilket mærke skal man så købe?
Hvad med computeren, hvis man vil have noget "kræs"?
Jeg vil gerne ofre penge på noget ordentligt grej jeg ikke behøver at skifte om 1 år.

René

Fra : Bo Christensen

Dato : 12-04-08 17:49

copy@cat.dk wrote:
> [...]
> Hvad med computeren, hvis man vil have noget "kræs"?
> Jeg vil gerne ofre penge på noget ordentligt grej jeg ikke behøver at skifte om 1 år.

Apeks til regulator og suunto til computer
mvh bo

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-04-08 20:57

<copy@cat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad med computeren, hvis man vil have noget "kræs"?
> Jeg vil gerne ofre penge på noget ordentligt grej jeg ikke behøver at

Apeks preformer ret godt, de er MEGET rubuste og MEGET lette at reperare og
servicere, og så er de ret billige.
MEN det er ikke den letteste regulator, deres første trin er lidt tunge. så
hvis vægt er alt så kan man måske spare lidt gram ved at vælge scubapro, de
er til gendgæld MEGET dyre.

personlig har jeg Apeks, og jeg ved heller ikke hvor mange gram det er vi
snakke om, men det er i maginalerne.
så jeg vil give Bo ret i Apeks til regulatoren.

tilgendgald vil jeg anbefale en UvaTec Aladin om det så er den (one, prime,
Tech eller Tech 2G)
kommer lidt an på hvad du har brug for.

men generalt er de billiger end en tilsværende fra Suuntoo, og så er de
efter min mening bedre,
blandt andet har de infrarødt interface, det vil siger ikke noget med kabler
med ir på polerne eller dårlige forbindelsere, du tænder den ligger den ved
siden af din bærbar pc, parm pc, smart phone eller hvad man nu bruger, og så
over føre den bare data til logbogen via IR, det virker 100%

mvh Morten Dall Darmer
www.divedata.dk

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 12-04-08 16:08

On 11 Apr., 17:39, <c...@cat.dk> wrote:
> [...]
> Hvad med computeren, hvis man vil have noget "kræs"?
> Jeg vil gerne ofre penge på noget ordentligt grej jeg ikke behøver at skifte om 1 år.

Det jeg skriver er min egen erfaring. Jeg kan derfor ikke holdes
ansvarlig for, at andre mener, at hvad jeg skriver, er forkert:

Regulator: Apeks; billig, robust, pålidelig, meget solgt (derfor kan
man altid få reservedele/servicekit over alt i verdenen). Lad være med
at købe en for dyr model; tag en xtx50 og du er godt kørende indtil du
vil på 100 meter på trimix gas.

Dykkercomputer: Suunto; fordi det er det mest solgte mærke: Derfor
gennemtestet for fejl, let at få reservedele til overalt i verdenen,
kan købes billigt i fx england og nettet, men skulle den gå i stykker
kan den sendes til Suunto i Danmark.

BCD: Den der passer dig og dine behov (Skal den med i kufferten, så
kig på vægten)

Maske + snorkel: Det mærke og model som passer dig bedst.

Blybælte: Køb et med lommer, så slipper du for at blyet forskubber
sig.

Finner: Til tørdragt: sorte gummi finner. Til våddragt: plastikfinner.
Til fridykning: meget lange finner.

Tørdragt: Vælg en dragt af et kendt mærke, købt i en butik, som har et
godt ry (og som gider hjælpe dig, hvis du får problemer med den).

/Michael