kæmpe regning efter dødsfald
Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 11-04-08 15:28

min far blev fundet død i sin lejlighed den 19/3 og min bror og jeg har
forsøgt at lukke hans bo og alting og ordne begravelsen. Vi har opsagt hans
lejlighed og gjort den rent. Troede vi. Vi kunne ikke være med til synet da
far boede i Holstebro og jeg bor i Århus og min bror i kbh. så vi gjorde det
rent vi kunne.
nu er synsrapporten kommet hvor der bla står at intet af det vi har brugt 1½
dag på at rydde op er blevet gjort om og at fraflytter skylder 30000 for
misligholdelse. Og da det er mig der er kontaktperson så kommer det til mig.
Hva fanden gør jeg? jeg kan da ikke betale 30000 og far havde kun 13000 i
banken og nogle af dem skal jo gå til begravelsen. Det her er helt håbløst.
Hva skal der ske nu kommer jeg til at hæfte for det hele? Jeg er på
kontanthjælp og har da ingen jordisk chance for at betale dem.

Fra : K*N

Dato : 11-04-08 15:42

"Elsebeth Frederiksen" <sleepflower@secret.dk> wrote in message
> [...]
> håbløst. Hva skal der ske nu kommer jeg til at hæfte for det hele? Jeg er
> på kontanthjælp og har da ingen jordisk chance for at betale dem.

Rolig nu - det krav går til boet - og er der ikke noget i boet ja så er det
bare ærgerligt for udlejer.
Bare fordi du er 'bobestyrer' bliver du jo ikke automatisk den, som
overtager gælden.

Knud

Fra : Gamle

Dato : 11-04-08 19:06

K*N wrote:
> Rolig nu - det krav går til boet - og er der ikke noget i boet ja så
> er det bare ærgerligt for udlejer.
> Bare fordi du er 'bobestyrer' bliver du jo ikke automatisk den, som
> overtager gælden.

Det er kun begravelsen som boudlægsmodtageren hæfter for. Man kan få tilskud
fra kommunen hvis indtægten er under et vist beløb.

Mvh.
Torben

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-04-08 15:44

"Elsebeth Frederiksen" <sleepflower@secret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håbløst. Hva skal der ske nu kommer jeg til at hæfte for det hele? Jeg er
> på kontanthjælp og har da ingen jordisk chance for at betale dem.

Som du beskriver din fars økonomi, så er boet efter ham sikkert udlagt til
dig, som et boudlæg uden skiftebehandling.
Det vil sige at du får alle værdier mod til gengæld at varetage begravelsen.
Ingen kreditorer får nogen penge, og du skal ikke betale til nogen, - kort
sagt.

Prøv at finde ud af, om det ikke er sådan det forholder sig, - kontakt evt.
skifteretten hvis du er i tvivl. De ved det.

Selvom boet evt. ikke er udlagt som boudlæg, men i et regulært skift (en
'rigtig' arvesag), så har du ikke noget at frygte alligevel.
I kan ikke komme til at betale selv, - det er boet efter din far som sådan,
der hæfter og ikke jer som arvinge.
Dermed kan I kun komme til at betale kreditorer, der kan betales af
boet/arven.

Men prøv nu lige først at se om det ikke løser sig fordi boet er udlagt som
boudlæg.
Så kan du nemlig bare meddele udlejer det, og så er der ikke mere at komme
efter.

/Per