Arv - salg heraf og beskatning?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-04-08 10:36

Hvordan er skattereglerne for salg af en arv? I dette tilfælde et hus som
indgår i boet. Hvis det sælges uden arvingerne har boet i det, skal det så
beskattes, eller er der specielle regler, når det drejer sig om arv?

På forhånd tak.

MVH

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 10-04-08 11:18

".°o.O Thomas O.o°." skrev

> Hvordan er skattereglerne for salg af en arv? I dette tilfælde et hus som
> indgår i boet. Hvis det sælges uden arvingerne har boet i det, skal det så
> beskattes, eller er der specielle regler, når det drejer sig om arv?

Hvis boet sælger huset, og beløbet derefter deles mellem arvingerne er der
ingen beskatning.
Hvis een arving får huset som sin del, og derefter sælger er det ikke helt
så enkelt.
http://www.basisskoede.dk/Default.aspx?ID=586&M=News&PID=782&NewsID=998

Hvis huset er svært at sælge og derfor lejes ud, først af boet og derefter
af en arving, bliver det mere indviklet

Derudover der de alm. regler om beskatning af storgrunde, grunde over 1400
kvm.

Men et alm. hus der sælges af boet giver ikke problemer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G

Dato : 10-04-08 19:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> ".°o.O Thomas O.o°." skrev

> Hvis boet sælger huset, og beløbet derefter deles mellem arvingerne er der
> ingen beskatning.

Ikke korrekt. Der er - groft sagt - boafgift på 15 % af nettoprovenuet
ved salg. Boet er en selvstændig juridisk person, SVJV.

> Hvis een arving får huset som sin del, og derefter sælger er det ikke helt
> så enkelt.

Hvis en arving får huset som arveudlæg, skal der stadig svares 15 % af
husets værdi i boafgift. Fidusen er at man kan udlægge huset til 85 % af den
offentlige vurdering, lade det tjene til egen bolig for så at sælge det
og tjene den skattefrie gevinst ved salget.

> Men et alm. hus der sælges af boet giver ikke problemer.

Bestemt ikke. Der skal bare svares boafgift.

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : alexbo

Dato : 10-04-08 19:31

"Peter G" skrev

> Ikke korrekt. Der er - groft sagt - boafgift på 15 % af nettoprovenuet
> ved salg. Boet er en selvstændig juridisk person, SVJV.

Ja, men det er ikke en beskatning af hussalget, det er ikke anderledes end
hvis afdøde havde solgt ugen før han døde.

Jeg synes det fremgår af spørgsmålet at man ønsker at vide om hussalget er
skattepligtigt på grund af manglende bopæl.
Det er det ikke.

Boafgiftens størrelse har jeg ingen mulighed for at bedømme, jeg kender ikke
arvingernes tilknytning til afdøde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G

Dato : 10-04-08 20:41

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Ja, men det er ikke en beskatning af hussalget, det er ikke anderledes end
> hvis afdøde havde solgt ugen før han døde.

Enig.

> Jeg synes det fremgår af spørgsmålet at man ønsker at vide om hussalget er
> skattepligtigt på grund af manglende bopæl.
> Det er det ikke.

Enig. Med mindre de får huset arveudlagt ved boets skifte og ikke
selv bebor det inden salg.

> Boafgiftens størrelse har jeg ingen mulighed for at bedømme, jeg kender ikke
> arvingernes tilknytning til afdøde.

Hæ. Jeg antog tydeligvis at de var livsarvinger.

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-04-08 14:22

"Peter G" <pg@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Enig.

> Enig. Med mindre de får huset arveudlagt ved boets skifte og ikke
> selv bebor det inden salg.

Hvad betyder det at "få huset arveudlagt"?

Det er også korrekt.

MVH

Thomas

Fra : Peter G

Dato : 11-04-08 18:34

..°o.O Thomas O.o°. <flash4@it.invalid> writes:

> "Peter G" <pg@fabel.dk> skrev...

> Hvad betyder det at "få huset arveudlagt"?

Kort sagt: Værdien af aktiver og passiver i et dødsbo skal opgøres og oplyses
inden et år efter dødsdagen. Dette kaldes boopgørelsen.

I jeres tilfælde er denne måske over 248.000 kr (bundfradraget) og så
skal der betales boafgift til staten af den del af boopgørelsen der
overstiger bundfradraget. Som livsarvinger er denne afgift på 15 %

Huset har en værdi som kan opgøres på flere måder. Hvis huset ikke
bliver solgt inden et år efter dødsdagen, vil man vælge at
arveudlægge huset til arvingerne, med mindre de giver afkald på arven.

Det vil praktisk talt sige at arvingerne 'køber'
huset af boet til en aftalt pris, boet betaler så (groft sagt) boafgift af
købesummen, og arvingerne arver så den resterende købesum. De står så
endeligt med et hus de har købt og har fået en stor del af salgssummen
tilbagebetalt som arv.

Nu ejer de et hus. Dette kan kun sælges skattefrit hvis de bebor det
inden de videresælger det.

Tag en uforpligtende snak med en advokat. Dette her er
venstrehåndsarbejde for dem, men det er det værd når det drejer sig om
et dødsbo af en hvis værdi, IMO

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Fister

Dato : 10-04-08 14:36

Hvis boet sælger så beskattes boet med 15% boafgift, men hvis du derimod
udlodder det til en arving og bor der 1dag så kan det sælges skattefrit
efter ejendomsavancebeskatningslovens § 8
Problemet er at bevise at man har boet i huset ellers koster det 50% skat af
forskelsværdien til boopgørelsesværdien.
Du kan også sælge det sort

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-08 14:40

"Fister" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvis boet sælger så beskattes boet med 15% boafgift, men hvis du derimod
> udlodder det til en arving og bor der 1dag så kan det sælges skattefrit
> efter ejendomsavancebeskatningslovens § 8

Der vil nu stadig være en boafgift, selvom det udloddes, ejendommen har jo
en værdi.
Fidusen er/var, at boafgiften kan fastsættes eter offentlig vurdering, som
før i tiden tit kunne være noget mindre end handelsværdien.
Man kom dermed til at betale boafgift for en mindre værdi end det der kom
ind ved salget.
Men nu om stunder er den offentlige vurdering meget ofte lagt helt op til
(eller måske endda over) markedsprisen, og dermed er der ingen forskel.

/Per