Inspiration til aftensmad til to kvinder?
Fra : Padmé Amidala

Dato : 11-04-08 07:52

Jeg skal lave mad til min veninde og jeg i aften og jeg er fuldstændig
blank mht. idéer.

Er der nogen der kan hjælpe?

Da jeg er højgravid, skal det være noget hvor jeg ikke skal stå i
køkkenet i flere timer.

MVH Padmé

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-04-08 09:23

"Padmé Amidala" <sletikke@nogenemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe?
>
> Da jeg er højgravid, skal det være noget hvor jeg ikke skal stå i køkkenet

Frikadeller med brun sovs og kartofler, det er altid godt!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Max

Dato : 11-04-08 09:27

Hej Padmé

> Da jeg er højgravid, skal det være noget hvor jeg ikke skal stå i
> køkkenet i flere timer.

I aften laver jeg stegt flæsk med persillesovs.

--
Mvh Max

Fra : Padmé Amidala

Dato : 11-04-08 09:42

Tak for jeres svar og inden der kommer alt for mange med tung vintermad,
så havde jeg håbet på lidt inspiration i den lidt lettere genre, som
ville passe til en tøseaften

VH Padmé

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-08 16:37

> Tak for jeres svar og inden der kommer alt for mange med tung
> vintermad, så havde jeg håbet på lidt inspiration i den lidt lettere
> genre, som ville passe til en tøseaften

Min lokale SuperBest havde helt friskindfløjet tun, som jeg røg på for en
time siden. Måske din lokale biks også har frisk tun? Tre minutter på hver
side, lidt friskpresset citronsaft hen over, frisk salat og lidt brød, hvis
I er til det. Tager max. 15 min. at lave.

Hvis din veninde er single og ikke er højgravid, kommer jeg gerne og laver
maden

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Hansen

Dato : 11-04-08 10:05

Hvad med kylling i estragon?

Kartofler og porrer skæres i tynde skiver og lægges lagvis i et ildfast
fald. krydr med salt og peber mellem hvert lag kartofler. Porrerne
plejer jeg at fnuldre i mellem hvert lag kartofler.

Parter en kylling og fordel den oven på kartoflerne og porrerne.

Smelt lidt smør ( 20-40g ) i en gryde - tilsæt 2-3 spsk soja, en masse
estragon samt salt og peber.

Pensl kyllingestykkerne med den blanding - brug det hele.

Retten kan varieres med gulerodsskriver, pastinakskiver mm som delvis
erstatning for kartofler.

Det er let og det smager godt - tager ikke lang tid at lave.

Server eventuekt med flutes og en salat.

det skal jeg nok have i aften :)

Mvh Christian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-04-08 11:48

Padmé Amidala <sletikke@nogenemail.dk> writes:

> Jeg skal lave mad til min veninde og jeg i aften og jeg er fuldstændig
> blank mht. idéer.
>
> Er der nogen der kan hjælpe?

Tag en svinemørbrad eller en mignon og skær den i skiver på en
halvanden centimeter. Brun stykkerne i en høj pande og læg dem over på
en tallerken. Rens et par bundter forårsløg og et pund champignoner og
brun det. Tilsæt fløde og smag til med salt, peber, estragon og evt.
lidt sherry. Spiritussen i sherryen fordamper, så du skal ikke være
bekymret for barnet. Læg kødet oveni og lad det simre til kødet er
færdigt. Server med frisk pasta.

Du kan evt. komme et halvt pund cherrytomater i de sidste par minutter.

> Da jeg er højgravid, skal det være noget hvor jeg ikke skal stå i
> køkkenet i flere timer.

Det kan jeg godt forstå. Den sidste måned inden jeg fødte lavede jeg
dobbelt op af alt mad og smed halvdelen i fryseren. Det er nok noget
af det bedste jeg har gjort. Vi har fået ordentlig mad hver dag - uden
at skulle bruge tid på det.

Held og lykke med det hele.

Mvh Trine

Fra : Inger D.

Dato : 11-04-08 19:25

> Jeg skal lave mad til min veninde og jeg i aften og jeg er fuldstændig
> blank mht. idéer.
>
> Er der nogen der kan hjælpe?

Mariner et par kyllingebrystfiletter: Læg f.eks. et par frosne i en pose
sammen med en lime i skiver , en skivet frisk chili, salt og peber og sørg
for lime og chili er blevet mast. Læg i vandbad til de er tøet op. Eller
mariner nogle optøede i køleskabet.
Steg i olie i 3 - 4 min på hver side, læg noget over som låg, tag af varmen
og lad stå i 10 min. Skær i skiver og server oven på grøntsager efter eget
valg. F.eks. salat, agurk, tomat. Eller kogte gulerodstykker, rosenkål,
blomkål og broccoli og parmesanspåner. Eller romainesalat, en orangefarvet
melon i tern, kokosspåner og dressing af fløde med lidt rom og citron/lime.
Eller hvad du nu kan lide.

Inger D.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-08 20:10

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Mariner et par kyllingebrystfiletter: Læg f.eks. et par frosne

Giv mig én eneste grund til at bruge *frosne* filetter.

Ferske kyllingefiletter kan købes for ingen penge, og du mener vel ikke, at
nedfrysningen bibringer kødet en særlig kvalitet?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Inger D.

Dato : 12-04-08 12:35

> Giv mig én eneste grund til at bruge *frosne* filetter.

Jeg bruger nogen gange frosne filetter, fordi det er nemt.
Jeg er ret spontant, når jeg skal lave mad; jeg får lige pludselig lyst tial
at lave et eller andet, og så er det ikke sikkert butikkerne har åbent.
Derfor er det godt med en fryser med et bredt udvalg.
Jeg har i øvrigt lavet denne ret med både ferske og optøede filetter, og jeg
kan ikke smage/mærke forskel.

Inger D.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-04-08 09:13

Jens Bruun wrote:
> "Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Giv mig én eneste grund til at bruge *frosne* filetter.

http://www.allegaardenskylling.dk

Ebbe

Fra : marlene

Dato : 11-04-08 19:42

> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe?
>
> Da jeg er højgravid, skal det være noget hvor jeg ikke skal stå i køkkenet

måske for sent nu, men til en anden gang
forkog, for jer, passende antal små kartofler.
to laksestykker lægges i ildfast fad, med en spsk. pikant flødeost ovenpå,
derpå en skive bacon.
i samme fad lægges kartoflerne der får et par smørklatter, presset hvidløg
efter smag og lidt salt.
i oven med fadet i 20 min. smager rigtig godt og meget nemt.
server evt. salat til.

ren tøsemad for mine veninder

Fra : Kirsten Marker

Dato : 12-04-08 11:07

PASTA MED KALV I RUCOLA. FLØDE
(2 personer)

I næste uge, kommer ligeledes en veninde til mig og jeg vil lave denne
superlækre ret til 2 personer.
Køb bare en god stor kalvebøf, og skær den i supertynde strimler ,det giver
masser af smag sammen med rucola og pesto. Køb også en god kvalitet pasta,
for det er hovedingrediensen her.

1-2 kalvebøffer, ca. 250 g i alt) jeg tager mere
1 spsk olie
salt og kværnet peber
2 håndfulde skyllet rucolasalat
2 tsk. god basilikumpesto (resten af glassets indhold, kan fryses ind til
næste gang)
1½ dl. piskefløde
l/2 dl. kalv-eller hønsebouillon.
evt. friskrevet parmesanost
150-175 g frisk eller tørret pasta.

HAV ALLE TINGENE KLAR:
Skær bøfferne i MEGET tynde strimler.
Skyl og slyng vandet af rucolasalaten, hak den evt. ret groft.
Bland fløde,pesto og bouillon
Sæt vand over til pastaen, så den kan være nykogt, samtidig med resten af
retten.,
(se kogetiden på emballagen)
Varm en stor pande godt op, kom olien på, svits hurtigt kødet, det skal kun
lige blive brunt.
Krydr med salt og peber og tag det op.
Kom rucola på panden , og rør til den krymper sammen.
Kom pesto / flødeblandingen på og kog det hurtigt sammen,
Vend kødet i, og smag det til,
Lad pastaen dryppe af, og anret på varme tallerkener.
Kom kødet ovenpå og drys evt. med parmesan eller lidt friske hele
rucolablade.
Pasta og kød kan også blandes inden det serveres.
Du skal selvfølgelig sikre dig, at din veninde kan lide den lidt skarpe smag
af rucola, som nogle hader og andre elsker.

mvh/kirsten

Fra : Padmé Amidala

Dato : 15-04-08 08:30

Tak for alle jeres svar og der er bestemt en del af dem som skal
afprøves - på et andet tidspunkt.
Jeg endte dog med at få en ustyrlig trang til varmrøget laks, så det
blev en salat med lidt forskelligt fyld og små varme brød med smeltet
gedeost.
Og så var der jo også plads til jordbærtærten bagefter

VH Padmé