Bedste danske film
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-04-08 12:52

Inspireret af Cindys spørgsmål er jeg interesseret i kåringer af de
bedste danske film gennem tiden. Det er ikke lige så nemt at finde.

På IMDb kan man godt søge på land, men stemmegrundlaget er tit ret
lille, og en liste bliver lidt lemfældig. "Harry og kammertjeneren"
har en score på 8.2 med 118 stemmer, "Vredens dag" 8.1 med 2119,
"Festen" 8.1 med 20496.

Der er selvfølgelig kulturkanonen med 12 udvalgte film. Filmmagasinet
Ekko lavede en alternativ liste med 14 titler:

http://www.kulturkanon.kum.dk/
http://ekkofilm.dk/temaer.asp?table=temaer&nid=28&id=97

Bo Green Jensen har udgivet en bog med de 25 bedste danske film:

http://cinemazone.dk/article.asp?id=484

Danske film findes på nogle af de internationale lister. På Sight &
Sounds liste ligger Dreyers Jeanne d'Arc-film (mest fransk, men
alligevel) nr. 14 hos kritikerne og nr. 31 hos instruktørerne og
"Ordet" nr. 45 hos kritikerne.

I theyshootpictures.com's sammenkøring af forskellige filmlister til
én er der fem Dreyer-titler, én Trier og én Vinterberg i Top 1000.

http://www.bfi.org.uk/sightandsound/topten/
http://www.theyshootpictures.com/gf1000.htm

Jeg har en svag erindring om, at "Ordet" blev valgt som den bedste i
en afstemning, men kan ikke huske af hvem. Var det i forbindelse med
århundredskiftet?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Max

Dato : 11-04-08 13:44

Hej Peter

> Inspireret af Cindys spørgsmål er jeg interesseret i kåringer af de
> bedste danske film gennem tiden. Det er ikke lige så nemt at finde.

Hvorfor interessere sig for disse kåringer, ens egen dom må vel
være den der virkelig tæller ?

--
Mvh Max

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-04-08 13:55

Max skrev:

> Hvorfor interessere sig for disse kåringer, ens egen dom må vel
> være den der virkelig tæller ?

Bare fordi man har sine egne meninger, kan man stadig lytte til
andres.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-04-08 15:21

Max skrev blandt andet:

> Hvorfor interessere sig for disse kåringer, ens egen dom må vel
> være den der virkelig tæller ?

Jo, men ens egen dom over en film har ikke noget at gøre med om man har
film i bred forstand som interesse. Som hobby, om du vil. Husk: der er
samlere til hvad som helst mellem himmel og jord, og statistiske
hitlister af enhver slags er nok ikke en af de mindst kendte. Tænk på
Dansktoppen, fodboldturneringer og antal mål mod AGF, nummerplader, Miss
Ditogdat-konkurrencer, antal besøgende på ens websteder osv. osv.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Per

Dato : 12-04-08 07:51

Max wrote:
> Hej Peter

> Hvorfor interessere sig for disse kåringer, ens egen dom må vel
> være den der virkelig tæller ?

Hvorfor holder vi VM og Olympiade ?

/ Per

Fra : Max

Dato : 12-04-08 07:59

Hej Per

> Hvorfor holder vi VM og Olympiade ?

Det er jo ingen sammenligning.

--
Mvh Max

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-04-08 09:35

Max wrote:
> Hej Per

> Det er jo ingen sammenligning.

VM og OL beskæftiger sig med målelige forskelle, ikke med æstetik.

Per V

--
"Bag enhver stor mand står en undrende svigermor."

Hubert Humphrey

Fra : Per

Dato : 12-04-08 10:33

Per Vadmand wrote:

> VM og OL beskæftiger sig med målelige forskelle, ikke med æstetik.

Hvorfor får nogen restauranter så Michelin stjerner ?

Det er jo også en subjektiv vurdering, der ikke er målbar. Der findes til
gengæld ikke nogen Michelin restauranter, der er dårlige !!

Så sådan en liste har nu nok en vis rigtighed...

mvh. Per

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-04-08 13:12

Per wrote:

> [...]
> til gengæld ikke nogen Michelin restauranter, der er dårlige !!
>
> Så sådan en liste har nu nok en vis rigtighed...

Man kan sammenligne det med film deri, at der ud over det æstetiske er en
del målelige faktorer såsom kvaliteten af råvarer, når det gælder mad, og
fotografering og lydteknik, når det gælder film, men i sidste ende bliver
det i begge tilfælde baseret på et subjektivt skøn. De bedste "lister" må
være dem, hvr det bliver lagt åbent frem, hvad kriterierne for dette skøn
er. Det er derfor, stjernesystemer er og bliver noget fis.

Per V

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-04-08 13:38

Per Vadmand skrev:

> [...]
> skøn. De bedste "lister" må være dem, hvr det bliver lagt åbent
> frem, hvad kriterierne for dette skøn er. Det er derfor,

Kriterierne bliver da i rigt mål lagt frem, både når det gælder
Michelinstjerner og filmanmeldelser.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-04-08 21:15

Peter Brandt Nielsen wrote:
> Per Vadmand skrev:
[...]
> Kriterierne bliver da i rigt mål lagt frem, både når det gælder
> Michelinstjerner og filmanmeldelser.

Ikke på systematisk vis, hvad angår filmanmeldelser.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-04-08 22:54

Peter Knutsen wrote:

> Ikke på systematisk vis, hvad angår filmanmeldelser.

Nu var det også mere lister over "verdens bedste film" og den slags, der var
emnet. Dem kan man ikke rigtigt bruge til noget, da de dels ikke indeholder
kriterier, dels ofte sammenligner æbler og pærer.

Er "De syv samurajer" bedre end "Harry og Kammertjeneren"? Det spørgsmål kan
ikke besvares meningsfyldt.

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-04-08 21:15

Per Vadmand wrote:
> [...]
> være dem, hvr det bliver lagt åbent frem, hvad kriterierne for dette skøn
> er. Det er derfor, stjernesystemer er og bliver noget fis.

Jeg synes også det er en skidt ting når en anmeldelse slutter med bare
at give én karakter, f.eks. et antal stjerner, i stedet for at dele det
op og give karakter på forskellige områder, som så måske eller måske
ikke bliver regnet sammen til et afsluttende gennemsnit.

Men OK, jeg er ikke selv anmelder, så det er jo ret let at sidde og
skrive hvad jeg synes andre skal gøre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-04-08 10:45

Scripsit Per Vadmand:

> VM og OL beskæftiger sig med målelige forskelle, ikke med æstetik.

...og det er så derfor der findes OL i isdans

Lars Erik Bryld

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-04-08 21:16

Lars Erik Bryld wrote:
> Scripsit Per Vadmand:
>
> ..og det er så derfor der findes OL i isdans

Såvel som DM om hvem der skal sidde i folketinget.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org