Godfather 1 - verdens bedste ???
Fra : Cindy

Dato : 11-04-08 09:58

Jeg hører til dem der aldrig har set "Godfather"-filmene. Men i løbet af en
samtale om to af Al Pacinos rigtig gode film, tog jeg beslutningen at nu
måtte det være på tide at jeg så dem.

Selvfølgelig var 1'eren udsolgt, men så var der en flink gut hos Fona, som
fandt en box frem til mig med dem alle 3 + en 4. Nå det førte så til
forklaringer om at der er en eller anden jury, institution el. hvad, som har
præmieret "Godfather 1" som den bedste af alle verdens film. Ja intet mindre
end den bedste film, der nogensinde er blevet skabt.

Kan nogen sige mig, hvad det er for en gruppe mennesker, som er kommet til
den konklusion?

Hvornår er det sket, hvilke årstal har de 3 film haft premiere?

Cindy

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-04-08 10:49

Cindy skrev:

> [...]
> kommet til den konklusion?
>
> Hvornår er det sket, hvilke årstal har de 3 film haft premiere?

De to første film havde premiere i 1972 og 1974. Den tredje var en
efternøler, som kom i 1990.

Filmhjemmesiden IMDb, som du måske kender, har en filmliste, som
bygger på brugernes stemmer. Den første Godfather-film ligger nummer
et, og toeren ligger nummer tre. Det er nok den liste, medarbejderen
har tænkt på. Du kan se hele listen her:

http://www.imdb.com/chart/top

Men der er mange forsøg på sådan nogle lister, og det er langtfra
altid Godfather, der vinder. For eksempel er "Citizen Kane" nummer et
på en anerkendt liste bestemt af filmkritikere og instruktører i det
britiske filmblad Sight & Sound.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-08 05:28

On Apr 11, 11:48 am, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> et, og toeren ligger nummer tre. Det er nok den liste, medarbejderen
> har tænkt på. Du kan se hele listen her:

Jeg må sige at jeg personligt er meget enig, selvfølgelig med et par
ændringer. Men der er mange jeg ikke har set og derfor kan jeg jo også
synes de er gode efter jeg har set dem.
Men i top 50 er der rigtigt mange jeg også vil placere i top 50.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-04-08 13:08

Cindy skrev:

> [...]
> jeg beslutningen at nu måtte det være på tide
> at jeg så dem.
> Selvfølgelig var 1'eren udsolgt, men [...]

Jeg så 1'eren i januar 1973, kort efter premieren (dec. 1972).
Har kun givet den min middelkarakter (5 ud af 9 mulige). Jeg
synes at Marlon Brando er eminent god i den film. Men jeg
har aldrig haft lyst til at se flere af Godfather-filmene. Al
Pacino er vist også ret god, men det var Brando, jeg lagde
mest mærke til.

Se 1'eren. Det er en stærk (og barsk) oplevelse.

Gem det med "verdens bedste" til du ser "verdens bedste".
Det er med garanti ikke en af Godfather-filmene.

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 11-04-08 13:58

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> [...]

> Gem det med "verdens bedste" til du ser "verdens bedste".
> Det er med garanti ikke en af Godfather-filmene.

Jamen tak for alle svarene. Jeg glæder mig lige til at se de andre "bedste"
på listen. Og så ved jeg jo godt, at det selvfølgelig MÅ være en smags sag,
men alligevel - et eller andet må det sige, at nogen har valgt en film som
verdens bedste.

Vil det sige at Al Pacino overtager Marlon Brandos rolle i de to næste film?

Ja vi ville vel heller ikke have brudt os om at se en ny Matador med andre
personer i hovedrollen. Det ville jeg i hvert fald ikke.

Men i hvert fald - nu glæder jeg mig til at se nr. 1

Cindy

Fra : Kim2000

Dato : 11-04-08 15:04

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> personer i hovedrollen. Det ville jeg i hvert fald ikke.
>
> Men i hvert fald - nu glæder jeg mig til at se nr. 1

Al Pacino bliver Godfather kan vi vist godt røbe uden at sige for meget....

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-04-08 15:46

Cindy skrev bl.a.:

> Ja vi ville vel heller ikke have brudt os om at se en ny Matador med
> andre personer i hovedrollen.

Nok næppe. Men mennesker har det jo med at dø. Og hvis Mads var kradset
af midt i serien, så havde vi måttet leve med en ny matador. Ingen kan
vide om en sådan ville have været værre eller bedre spillet end ham vi
kender.

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-04-08 19:35

Cindy wrote:

> [...]
> nogen har valgt en film som verdens bedste.
>
> Vil det sige at Al Pacino overtager Marlon Brandos rolle i de to

Store dele af 2'eren foregår før 1'eren, hvor faderens (Brando) historie
fortælles om hvorfor/hvordan han kom til USA og opbyggede sit imperium.
Den blev engang lavet som TV serie også, hvor det hele var mere kronologisk.
Personligt synes jeg, at både 1'eren og 2'eren er kanongode, hvorimod 3'eren
ikke helt er faldet i min smag.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-04-08 17:50

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> synes at Marlon Brando er eminent god i den film. Men jeg
> har aldrig haft lyst til at se flere af Godfather-filmene.

Jeg syntes 1'eren var lumsk kedelig, når Brandi ikke var på lærredet. De
andre to har jeg set, men de kedede mig også. Lummer, overspillet
forbryderromantisering.

Per V

--
"Bag enhver stor mand står en undrende svigermor."

Hubert Humphrey