Eddikekrukke
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-04-08 17:59

Hej

En googlesøgning har givet et enkelt sted i Danmark hvor man kan købe
en eddikekrukke, men der må da være andre. Er der evt. nogen der har
set sådan nogle brugte?

Jeg skulle nemlig bruge en sjat balsamicoeddike i går, men der kom
ikke noget ud af flasken, der lå nemlig en eddikemoder i vejen. Så nu
vil jeg jo gerne prøve at lave min egen eddike.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-04-08 20:24

> [...]
> ikke noget ud af flasken, der lå nemlig en eddikemoder i vejen.
> Så nu vil jeg jo gerne prøve at lave min egen eddike.

Der er nogle stykker her, de er meget flotte, men ret dyre synes
jeg.

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=60

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-04-08 20:38

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Der er nogle stykker her, de er meget flotte, men ret dyre synes jeg.
>

> http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=60

Ja, det må du nok sige! Man kan godt nok købe meget god eddike til den
pris. :) Lad mig omformulere mit spørgsmål: Er der nogen der har set
brugte eddikekrukker til salg?

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-04-08 20:49

> Ja, det må du nok sige! Man kan godt nok købe meget god eddike
> til den pris. :) Lad mig omformulere mit spørgsmål: Er der nogen
> der har set brugte eddikekrukker til salg?

Jeg ville da prøve at spørge i dk.marked.privat. Det kan da godt
være, at der er nogen der er blevet træt af at lave eddike selv, og
bare har en gemt væk i kælderen.

Fra : Max

Dato : 07-04-08 14:43

Hej Trine

> pris. :) Lad mig omformulere mit spørgsmål: Er der nogen der har set
> brugte eddikekrukker til salg?

Hvad specielt er der ved eddikekrukker ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-08 15:23

> Hej Trine

> Hvad specielt er der ved eddikekrukker ?

Hej Max.

Det kan du læse om her:

http://hotstart.dk/Opskrifter/ViewRecipie.aspx?id=361

Og som jeg forstår det, så er det ikke nødvendigt med en dyr krukke,
man kan også bruge en alm. stentøjskrukke. Selvfølgelig er det
nemmere, når der er en aftapningshane på, men en stor køkkenpipette
kan vel også bruges. Jeg tror nok også at jeg ville kvie mig lidt
ved at give omtrent 700,- kr. for en eddikekrukke.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-08 16:16

Tove Krieger skrev:

> http://hotstart.dk/Opskrifter/ViewRecipie.aspx?id=361

Der står bl.a.:

»Tag nu eddikemoderen - som blev glemt på flaske - og
hæld denne i krukken, sammen med den filtrerede eddike.«

Jeg har altid troet at eddikemoren var den der svamp (geléklump,
om man vil) der svømmede rundt i eddikekrukken, men i ovennævnte
opskrift lyder det snarere som om de taler om den første eddike.

Se svampen på fx

· http://www.vincenter.dk/nyhedsbreve/2005/15_dr2.htm
· http://www.dr.dk/udeliv/artikler/et_veludstyret_udekoekken.asp

Den ligner sådan en tesvamp (kombucha¹), bortset fra at eddike-
moren er rødsort af vinen.

Mvh,
Klaus

[¹] http://images.google.com/images?q=kombucha
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-08 16:33

Jeg skrev:

> ... [eddikemor] ... [kombucha] ...

Et par links til wikipedia:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_of_vinegar
· http://en.wikipedia.org/wiki/Kombucha

Jeg vil holde fast i min opfattelse af at eddikemoren er den der
geléklump der svømmer rundt i eddikrukken.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-04-08 16:57

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Jeg vil holde fast i min opfattelse af at eddikemoren er den der
> geléklump der svømmer rundt i eddikrukken.

Det mener jeg også. Den ser ret ulækker ud. :)

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-04-08 18:35

> Det mener jeg også. Den ser ret ulækker ud. :)
>
> Mvh Trine

Så skulle du prøve at drikke Kombucha-te. Det gjorde jeg i et års
tid, og det var altså ulækkert at skulle stå og bakse med de svampe.
Jeg kan ikke huske hvad den te skulle gøre godt for, men den hjalp i
hvert tilfælde ikke på noget som helst.

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 09-04-08 19:59

> [...]
> tid, og det var altså ulækkert at skulle stå og bakse med de svampe.
> Jeg kan ikke huske hvad den te skulle gøre godt for, men den hjalp i

Og du blev ved i et år - hmm stædig hva?

/tue

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-08 20:39

"Nygaard (4330)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:47fd120a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> Og du blev ved i et år - hmm stædig hva?

LOL Joh, det kan man vist godt kalde mig. Jeg skulle jo lige se
om den holdt hvad den lovede.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-08 18:07

"Nygaard (4330)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:47fd120a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> Og du blev ved i et år - hmm stædig hva?

Det er en typisk egenskab ved kattedamer.

Hun drak noget, der smagte som lort, i et år uden at vide, hvorfor hun
gjorde det. Jeg begynder at ane, hvorfra "Kattens Værn" får deres
donationer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 07-04-08 17:25

Hej Tove

> Og som jeg forstår det, så er det ikke nødvendigt med en dyr krukke,
> man kan også bruge en alm. stentøjskrukke. Selvfølgelig er det
> nemmere, når der er en aftapningshane på, men en stor køkkenpipette

Så vidt jeg kan se drejer det sig bare om at have en beholder. Jeg har
en 5 liter kølebeholder stående, med aftapningshane og et stort låg
man kan skrue af så man kan få hele hånden ned i den når den skal
gøres ren. Jeg tror den er af fabrikatet Gio'style og er købt på et loppe-
marked for max. 30 kr. Så sådan en var måske værd at gå på jagt
efter i det lokale genbrugsmiljø.

--
Mvh Max