70er menu?
Fra : anderstoxvaerd@gmail~

Dato : 06-04-08 09:57

Hej

Jeg skal holde en slags tema-fest, hvor vi skal tilbage til 70erne...
Nu er jeg ikke selv helt gammel nok til at vide hvad menuen stod på i
70erne.

Kan I hjælpe?

Det må godt være sådan noget man gik ud for at spise eller som man
inviterede gode venner på, og ikke "bare" hverdagsmaden fra dengang.

Forret?
Hovedret?
Dessert?

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 17:04

<anderstoxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg skal holde en slags tema-fest, hvor vi skal tilbage til 70erne...
Nu er jeg ikke selv helt gammel nok til at vide hvad menuen stod på i
70erne.

Er det ikke klassisk suppe, steg og is?
Mvh Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 17:13

<anderstoxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan I hjælpe?

Klassikeren er rejecocktail til forret (evt. rejer, serveret i en halveret
avocado). Til hovedret og dessert er jeg mere i tvivl. Jeg lavede selv
dessert med frisk ananas dengang (ja, jeg fik lov til at stå i køkkenet,
selvom min mor ikke var meget for det), og det var godt nok hipt ,-) Måske
en luksusudgave af forloren hare med hasselback-kartofler vil være passende
som hovedret?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-04-08 17:25

">

Rejer på en eller anden måde, gerne i avokado med en chilispicy dressing -
eller franskbrød med røget laks og slatne asparges til forret

Lammekølle provencal til hovedret

Pærer Belle Helene til dessert

Vi spiser stadig alle tre ting med stort velbehag i vores familie.

God fornøjelse.

Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : Max

Dato : 06-04-08 17:29

Hej Jens

> halveret avocado). Til hovedret og dessert er jeg mere i tvivl. Jeg

En klassisk hovedret fra dengang må være kalvesteg stegt som
vildt med waldorfsalat til. Og en af de helt store desserter til
f.eks. konfirmation var Rubinsteinkage.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-04-08 15:20

> <anderstoxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Klassikeren er rejecocktail til forret (evt. rejer, serveret i en halveret
> avocado).

Hmmmm - jeg synes nu ikke jeg så mange avocadoer den gang. Men rejecoctail -
den var sikker.

Til gengæld var fondue et klart hit.
T-bonesteak og hasselbachkartofler serverede mine forældre også tit. Gerne
med et hug pulverbernaise over.

Desserter....tjae, jeg husker ikke noget specielt bortset fra at vi i den
unge ende åd ret meget regnbueis. De ældre indtog svjh hyppigt div. frugter
skåret i mundrette stykker sammen med nougatis og så en del citronfromage,
men den opfatter jeg ikke som specielt tidstypisk. Jo forresten - is med
Khaluha sås også ofte.

Den irske kaffe levede også i dette årti.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-08 15:30

Jan Boegh skrev:

> Hmmmm - jeg synes nu ikke jeg så mange avocadoer den gang.

Avocadoen kom i butikkerne i 70'erne, men ingen vidste rigtigt
hvad man kunne bruge den til. Allersidst i 70'erne, eller først
i 80'erne, fik jeg serveret den første halve avocado med rejer
(og måske Thousand Island-dressing).

Herhjemme er avocado mestendels blevet en madting, hvor den i
Sydøstasien ofte bruges i dessertsammenhæng (fx Indonesiens
avocado-smoothie med chocolade).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-04-08 17:26

Anders skrev:

> [...]
> 70erne...
> Nu er jeg ikke selv helt gammel nok til at vide hvad menuen

Rejemad (avocado med rejer var vist først i 80'erne?) med citron
og majonæse.

> Hovedret?

Fondue, lammekoteletter, T-bone steak, mørbradgryde (eller var det
i 60'erne?), culottesteg, roastbeef, engelsk bøf.

> Dessert?

Indbagt is, Irmas blåbærtærte med crème fraîche (eller var det i
80'erne?).

Kaffe bryget på kaffemaskine.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-04-08 17:43

> Kaffe bryget på kaffemaskine.
Eller kolbe?
Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-04-08 17:48

Margrete Johansen skrev:

> Eller kolbe?

Det gjorde vi i 60erne (i min familie), på lige fod med tragtning.
Kaffemaskinerne holdt, som jeg husker det, sit indtog først i 70erne,
og blev det helt store hit (forstå det hvem der kan).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ralph

Dato : 06-04-08 22:10

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Kaffemaskinerne holdt, som jeg husker det, sit indtog først i 70erne,
> og blev det helt store hit (forstå det hvem der kan).

Bare rolig, vores kaffemaskine er smidt ud for længst.

--
Ralph

Fra : Dido

Dato : 06-04-08 19:04

Helt klart tarteletter med fiskeboller til forret - eller rejecocktail
med thousand Island dressing og kurvet flüte
gammeldags oksesteg med godt (ud)kogte grøntsager til hovedret
fløderand med dåsefrugt, "spejlæg" (en ananasskive med en fersken på -
og flødeskum i kanten) eller regnbue is med vafler

God fest

/Dorthe

Fra : Ralph Køster

Dato : 07-04-08 07:33

Desserten må da være regnbueis med vafler....

Typisk sen-70'er dessert.

Ralph.

Fra : Max

Dato : 07-04-08 17:35

Hej Anders

> Jeg skal holde en slags tema-fest, hvor vi skal tilbage til 70erne...

En mulighed ville være at kikke et sted hvor de sælger gamle bøger.
Man kan så kikke efter bøger fra Lademanns Internationale Mad-
leksikon, de omhandler temaer og hedder noget med MENU ved.
Der blev i halvfjerdserne også udgivet en masse små temabøger
skrevet af Lotte Havemand, bøger som "Bogen om hakket kød",
"Bogen om sild", "Bogen om kylling" og så vidre.

--
Mvh Max

Fra : anderstoxvaerd@gmail~

Dato : 08-04-08 02:18

Tak for hjælpen til alle

Tror vi ender ud i en rejecocktail til forret.

Forloren harre, roastbeef eller engelsk bøf til hovedret.

Og så slutter vi af med en gang Pærer Belle Helene til dessert.

Mvh
Anders

Fra : Biker-Torben®

Dato : 08-04-08 16:44

<anderstoxvaerd@gmail.com> wrote in message
Hej

Jeg skal holde en slags tema-fest, hvor vi skal tilbage til 70erne...
Nu er jeg ikke selv helt gammel nok til at vide hvad menuen stod på i
70erne.

En typisk ting fra den tid var, at man brugte franske kartofler som
tilbehør, når det skulle være fint. Lige sådan en håndfuld i den ene side af
tallerkenen.

Flødegullasch med løse ris husker jeg også som et stort hit fra dengang.

--
Hilsen
Torben, årgang 1963