Små pander på ca. 10 cm
Fra : Heidi

Dato : 06-04-08 09:58

Vi fik hos venner serveret en form for raclette i går, men hvor man
steger i hver sin lille pande på ca. 10 cm over en spritbrænder som ved
fondue, i stedet for på den elektriske raclette - og det var en stor
succes.
Kender i nogen steder hvor man kan købe pander på ca. 10 cm? Jeg ved
Tiger har nogle små nogen til feks. spejlæg, med bamseformet bund, men
de ser ikke særlig høje ud, og kanten skal helst være i hvert fald 3-4
cm høj, så der er plads til at lave sovs i også.

Hedder denne form for madlavning i øvrigt noget specielt, ligesom vi har
raclette og fondue?

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 13:58

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Hedder denne form for madlavning i øvrigt noget specielt, ligesom vi
> har raclette og fondue?

Raclette er det i hvert fald ikke. Raclette er navnet på en ost fra Valais i
Schweiz. Raclette benyttes nogen gange som navnet på en ret, hvor man
opvarmer denne ost, skraber den næsten flydende ost af og spiser den med
kartofler, diverse pølser, tørret kød og surt. Det smager rigtigt godt -
især efter en lang dag på pisterne - og mætter helt utroligt meget. Ordet
"raclette" kommer i øvrigt fra det franske ord for "at skrabe" (racler).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph Køster

Dato : 06-04-08 16:54

Sikkert, men raclette er også navnet på den elktriske fondue fra "vist nok"
OBH...

Fra : Heidi

Dato : 06-04-08 17:52

Ralph Køster wrote:
> Sikkert, men raclette er også navnet på den elktriske fondue fra
> "vist nok" OBH...

Netop - det eneste jeg lige kunne finde på at sammenligne med var netop
racletten, hvor man steger på en elektrisk plade øverst, og har hver en
lille trekantet pande nederst, og så fonduen.

--
Heidi

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-04-08 17:27

">
> Hedder denne form for madlavning i øvrigt noget specielt, ligesom vi har
> raclette og fondue?

Spejdermad i stuen? Det lyder hyggeligt.

Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : Heidi

Dato : 06-04-08 17:54

Margrete Johansen wrote:
> ">
>
> Spejdermad i stuen? Det lyder hyggeligt.

Det var super hyggeligt - men spejdermad vil jeg nu nok ikke kalde det -
så får spejderne i hvert fald noget bedre mad end jeg regner med

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 06-04-08 18:18

Hej Heidi

> Det var super hyggeligt - men spejdermad vil jeg nu nok ikke kalde
> det - så får spejderne i hvert fald noget bedre mad end jeg regner
> med

Jeg kan så fortælle dig at noget af det bedste mad jeg nogensinde
har fået, ja det har jeg fået på vildmarksture med spejderne.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 19:28

> Jeg kan så fortælle dig at noget af det bedste mad jeg nogensinde
> har fået, ja det har jeg fået på vildmarksture med spejderne.

Jeg vælger at tro, at du har fået helt ekseptionel spejdermad.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars

Dato : 06-04-08 18:15

Heidi skrev:
> [...]
> cm høj, så der er plads til at lave sovs i også.
>
> Hedder denne form for madlavning i øvrigt noget specielt, ligesom vi har

Det billigste er nok at købe sådan en raclette (eller hvad de nu rigtig
hedder) inkl. pander.

http://www.tefal.dk/All+Products/Cooking+appliances/Informal+meals/Products/Harmony/Harmony.htm

Men ellers sælger bl.a H.W. Larsen blinispander på 12 cm i dia. til
omkring 60-70 kr. stykket.

Fra : Heidi

Dato : 06-04-08 19:51

Lars wrote:

> Det billigste er nok at købe sådan en raclette (eller hvad de nu
> rigtig hedder) inkl. pander.
>
> http://www.tefal.dk/All+Products/Cooking+appliances/Informal+meals/Products/Harmony/Harmony.htm

Men der er bare ikke den åbne ild og de "rigtige" pander.

> Men ellers sælger bl.a H.W. Larsen blinispander på 12 cm i dia. til
> omkring 60-70 kr. stykket.

Tak, det vil jeg kigge nærmere på - jeg har i mellemtiden også fundet ud
af at dem vi brugte i går nærmere var 14 cm end 10...

--
Heidi

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 04-05-08 14:33

On Sun, 6 Apr 2008 10:58:26 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>de ser ikke særlig høje ud, og kanten skal helst være i hvert fald 3-4
>cm høj, så der er plads til at lave sovs i også.

Hej
Jeg skal ikke gøre mig klog på navne og betegnelser, jeg vil foreslå
dig at kigge efter panderne hos HW Larsen eller kunst og Køkkentøj
/Bjarne