Hvilke øl skal jeg servere?
Fra : ConniBonde@gmail.com

Dato : 05-04-08 14:50

Jeg skal have gæster til middag på lørdag og menuen er som følger ca:
Forret: forskellige små fisketing laks, rejer, ørredsalat, røget
torskerognssalat.
Hovedret: Glaseret skinke med salat
Dessert: Forskellige chokoladeting kage, mousse, creme osv.

Jeg vil gerne servere øl, da gæsterne ikke er så begejstret for vin.
Hvilke øl kan anbefales. Jeg vil gerne have noget der er lidt
anderledes - ikke bare almindelig pilsnerøl.

Kan nogen hjælpe?

Mvh. Conni.

Fra : erling hansen

Dato : 06-04-08 07:35

<ConniBonde@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hvilke øl kan anbefales. Jeg vil gerne have noget der er lidt
> anderledes - ikke bare almindelig pilsnerøl.

Carlsberg bryggede for år tilbage en ICE-BEER - jeg tror desværre at de
er holdt op, for det var en rigtig frisk og let øltype, som gik
fremragende til fisk. Prøv i et par specialforretninger, jeg er sikker
på at jeg i Tyskland har set tysk produceret ice-beer, som måske
importeres til Danmark.
mvh
erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-04-08 07:56

Conni skrev:

> [...]
> røget torskerognssalat.
> Hovedret: Glaseret skinke med salat
> Dessert: Forskellige chokoladeting kage, mousse, creme osv.

Irma (og sikkert andre) sælger en øl ved navn Wieckse Witte, som
er en let og aromatisk øl med en frisk smag der går godt sammen
med fisk. Den er på kun 4,5% alkohol, og kommer i en flaske på
75 cl med patentprop.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 06-04-08 07:58

<ConniBonde@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tuborg, Tuborg,Tuborg.!

Fra : Ralph Køster

Dato : 06-04-08 08:33

Hvad med at ofre lidt penge og køb noget ordentligt øl?

Classic eller en af de andre gode specialøl fra svaneke bryggeri.
Noget af det bedste øl jeg har smagt.

Ralph.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 06-04-08 08:49

[...]

Til foretterne, prøv Corsendonk Agnus. En lys, men kraftig overgæret belgisk
øl.

Til hovedretten vil jeg anbefale en mørk hvedeøl, f.eks fra Indslev eller en
Weihenstephaner dunkel.

Til dessert: Carlsberg Criollo stout, hvis den findes endnu, eller en
Kasteel Dunkel.

mvh

Anders
http://spisdrik.blogspot.com
www.vinkritik.dk
www.ølsmagning.com

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-04-08 08:47

ConniBonde@gmail.com wrote:

> Jeg skal have gæster til middag på lørdag og menuen er som følger ca:
> Forret: forskellige små fisketing laks, rejer, ørredsalat, røget
> torskerognssalat.

En let sommeragtig aromatisk øl måske?. Såsom feks "Blanche de Namur"
(http://www.glocalbeer.dk/oelkatalog/belgiske_oel/blanche_de_namur.htm)

> Hovedret: Glaseret skinke med salat

Noget kraftigt og humlet......en engelsk ale type måske?. Feks; Carlsberg
Semper Ardens "First Gold", Broeckhouse IPA, Nørrebro Bryghus's Bombay Pale
Ale, eller lignende. Kan du finde rester af Ørbæk's Påskebryg, ville den
også være fantastisk tror jeg. Øllet skal i hvert tilfælde kunne smage op
med det salte og søde fra kødet.

> Dessert: Forskellige chokoladeting kage, mousse, creme osv.

En porter / Stout type, såsom Young's "Double Chocolate", eller Carlsberg
Semper Ardens "Criollo Stout". Nørrebro Bryghus's "La Granja Stout" har en
megt tør espresso/kaffesmag, som sikker godt går sammen med søde sager
(http://noerrebrobryghus.dk/index.php?id=27)

> Jeg vil gerne servere øl, da gæsterne ikke er så begejstret for vin.

Fornuftigt !

Vh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-04-08 13:30

On Sun, 06 Apr 2008 09:46:39 +0200, Stig Mogensen wrote:

> En let sommeragtig aromatisk øl måske?. Såsom feks "Blanche de Namur"
> (http://www.glocalbeer.dk/oelkatalog/belgiske_oel/blanche_de_namur.htm)

> Noget kraftigt og humlet......en engelsk ale type måske?.

Jeg er på det seneste blevet meget begejstret for Ærø India Pale Ale fra
Rise Bryggeri. Den er ret heftigt humnlet, men meget flot afballanceret, så
det bitre ikke får overtaget. En dejlig let og forfriskende øl, men med en
god del kompleksitet, som egner sig fortræffeligt til mad.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 11:01

<ConniBonde@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan nogen hjælpe?

Du kan køre Carlsberg-linien:

Jacobsen Extra Pilsner
Jacobsen Saaz Blonde
Semper Ardens Criollo Stout

Eller Brøckkhouse-linien:

Brøckhouse Hvede
Brøckhouse IPA
Esrum Kloster

Eller Chimay-linien:

Chimay Blanche (Cinq Cents)
Chimay Rouge (Premiére)
Chimay Bleue (Grande Réserve)

Eller måske en kombination af ovenstående?

Husk, du ikke må servere øl til mad alt for koldt. Især dessertøllen skal
være tempereret (12-14 grader)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-04-08 13:45

ConniBonde@gmail.com skrev bl.a.:

> Hvilke øl kan anbefales. Jeg vil gerne have noget der er lidt
> anderledes - ikke bare almindelig pilsnerøl.

Jeg vil foreslå en god, lys Hefeweizen (Weißbier). Måske til
desserten, da den er let sødlig? Fås i ½-literflasker i fx Coop.
For eksempel Erdinger eller Paulaner.

Kunsten er at skænke den *forsigtigt* op, med en halvlang
stråle, i høje, slanke glas, således at det lækre, tykke skum
står en tre-fire centimeter ovenud af glasset, *uden* at løbe
ned ad siden.

--
Herluf :·)

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 13:48

> Jeg vil foreslå en god, lys Hefeweizen (Weißbier). Måske til
> desserten, da den er let sødlig? Fås i ½-literflasker i fx Coop.
> For eksempel Erdinger eller Paulaner.

Det ville så være mit aller-allersidste valg til en tung dessert med
chokolade, kage, mousse, creme mm.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-04-08 14:02

Jens Bruun skrev:

> Det ville så være mit aller-allersidste valg til en tung dessert
> med chokolade, kage, mousse, creme mm.

Jeg tror du har ret. Selv kan jeg ikke fordrage tunge desserter.
Måske skal man bare drikke en Hefeweizen efter det hele, når
man er blevet tørstig igen?

--
Herluf :·)

Fra : ConniBonde@gmail.com

Dato : 06-04-08 13:47

On 5 Apr., 22:49, ConniBo...@gmail.com wrote:
> [...]
> Hvilke øl kan anbefales. Jeg vil gerne have noget der er lidt
> anderledes - ikke bare almindelig pilsnerøl.

*****************

Jeg takker alle for de meget fine svar.

Nogle af forslagene havde jeg selv overvejet, men jeg er ikke
velbevandret i alle de skønne øl der findes.
Det var dejligt, at få lidt idéer her.
Jeg er også mest selv til øl.

Jeg plejer bare at købe lidt forskelligt og så håbe på, at der er
noget af det der passer til maden

Nu skal jeg så bare ud og lede....

Mvh. og mange tak.
Conni.