Nogen der har set en "Disney 3D" film?
Fra : jim

Dato : 10-04-08 04:53

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article994129.ece

førte mig videre til
http://en.wikipedia.org/wiki/Disney_Digital_3-D
der førte mig videre til
http://www.reald-corporate.com/cinema_theater.asp

Er der nogen her der har set sådan en Real D film? Og som også har set
3D-film i TB-planetariet og kan sige noget om hvor meget bedre det er?

/jim

Fra : Lars

Dato : 10-04-08 14:28

In article <b6b4a800-ec54-4495-8c8c-ee66ffaab922@p25g2000pri.googlegroups.com>,
jim@officeconsult.dk says...
> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article994129.ece

Faktisk har der i nogle år kunne købes ægte 3D flat-screens til computere, vel at mærke hvor
brugeren IKKE skal bruge nogle briller.
Det bliver interessant når film, tv-stationer/ internet video, gør brug af disse teknologier

Mere her:
www.x3d.com

--
Best regards

Lars

Fra : Zeki

Dato : 15-04-08 18:03

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article994129.ece

>Faktisk har der i nogle år kunne købes ægte 3D flat-screens til computere,

Det er vist hvad man kan kalde "snyde 3D". Eller som der står på deres side:
"All viewers can enjoy the same high-quality 3D impression from their
different viewing positions."

Altså blot en "impression" så vidt jeg kan se.

Det virker lidt som den der Pioneer højtaler (ental!) som kan give en
"surround oplevelse." Den kan dog aldrig erstatte et ægte 5.1 eller 7.1
højtalersystem

På samme måde kræver ægte 3D sepererede billeder da vi jo har to øjne.
Derfor 3Dbriller.

Man kan dog godt gennem et 2D billede snyde folk til at tro at der er tale
om 3D, gennem det der kaldes "z-depth illusion"
Se f.eks her:
http://interactive.usc.edu/members/kleung/2005/12/3d_without_glasses_omg.html

Samt her på hvorfor ægte 3D uden brilller stadig et science fiction:
http://www.3dcompany.com/3dtvintro.html

Lad dig ikke narre. Producenter der markedsfører TV med "3D" er enten "3D
effect", "3D illusion" eller "3D impression". Ægte 3D er det i hvert fald
ikke.

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 15-04-08 23:01

In article <4804dfae$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Zeki@nope.dk says...
> Det er vist hvad man kan kalde "snyde 3D". Eller som der står på deres side:
> "All viewers can enjoy the same high-quality 3D impression from their
> different viewing positions."

Trust me, der er tale om rigtig stereoskopisk 3D

> På samme måde kræver ægte 3D sepererede billeder da vi jo har to øjne.
> Derfor 3Dbriller.

Nødvendigheden af 3D briller hører fortiden til, med andre ord gammel teknologi.

"How does glasses-free NewSight viewing work?
NewSight displays use a special 3D filter array to project different perspectives of a scene
into different view directions. In this way, the eyes of viewers see different perspectives of
the scene and perceive the displayed content in three dimensions."
http://www.newsight.com/index.php?id=74

Med andre ord, afstanden mellem dine øjne, medfører at hvert øje ser hvert sit billede fra
skærmen, deraf 3D stereoskopi.

Det kræver selvf. at video-materialet er lavet med "dobbelt kamera", hvor der er ca 70 mm linse
afstand, som vore øjne.
I 3D applikationer, skal disse ligeledes arbejde med 2 kameraer.

> Samt her på hvorfor ægte 3D uden brilller stadig et science fiction:
> http://www.3dcompany.com/3dtvintro.html

Jeg vil foreslå dig at nærlæse din egen artikkel under: "NATURAL VISION (Anaglyph)"

> Lad dig ikke narre. Producenter der markedsfører TV med "3D" er enten "3D
> effect", "3D illusion" eller "3D impression". Ægte 3D er det i hvert fald
> ikke.

Det kan jeg love dig for det er, som allerede nævnt.
Se lige denne video:
"3D Message Impact. See how customers react to 3D"
http://www.newsight.com/Technology/Software/3d_message_impact.html

Firmaet udstiller iøvrigt på CeBIT og viste det første gang i marts 2000, hvor jeg så det.
Jeg var noget overrasket og må konkludere at konkurrenter, der fortsat skal bruge
shutterglasses nok nærmest ikke er konkurrenter

--
Best regards

Lars

Fra : Zeki

Dato : 16-04-08 06:18

In article <4804dfae$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Zeki@nope.dk
says...

>Trust me, der er tale om rigtig stereoskopisk 3D

Ægte 3D forudsætter jo at dine øjne modtager to forskellige signaler.
Som dit link siger: "A 3D display needs to use at least two different views,
one for each eye of the observer, to present a scene in three dimensions."

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig et display som på samme tidspunkt
sender to forskellige signaler til to forskellige øjne uden at øjnene
"kender" det andet signal. Det er jo derfor briller er nødvendige.

>Jeg vil foreslå dig at nærlæse din egen artikkel under: "NATURAL VISION
>(Anaglyph)"

Ja? Der står f.eks:

"An anaglyph is a single image composed of two (left and right eye) images
being color coded, usually one cyan (blue/green), one red, and superimposed.
Simple to describe, but difficult to achieve. When viewed through glasses
having the proper colored lenses (i.e. cyan/red), one can see a fully
3Dimensional (stereoscopic) image"
http://www.3dcompany.com/nvhist.html

Med andre ord: Med briller.

Det kan jeg love dig for det er, som allerede nævnt.
>Se lige denne video:
>"3D Message Impact. See how customers react to 3D"
>http://www.newsight.com/Technology/Software/3d_message_impact.html

Som (be)viser absolut intet.

> [...]
>bruge
>shutterglasses nok nærmest ikke er konkurrenter

Jeg vil meget gerne tro på det og æde mine ord, men jeg er ikke på nogen
måde overbevist.
Hvor kan man se sådan et display i Danmark? Og findes der ikke anden
dokumentation end den producenten leverer?

Fra : Lars

Dato : 16-04-08 18:25

In article <48058c03$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Zeki@nope.dk says...
> Jeg har ikke fantasi til at forestille mig et display som på samme tidspunkt
> sender to forskellige signaler til to forskellige øjne uden at øjnene
> "kender" det andet signal. Det er jo derfor briller er nødvendige.

Jamen, så overgår virkligheden skam din fantasi
X3D anvender en teknologi, hvor dine øjne grundet deres indbyrdes afstand, ser hver sit
billede. Skærmen sender dermed et højre + venstre billede samtidigt. Rent teknisk kan man
åbenbart adskille dette (jeg kender ikke detaljerne).

Jeg tror de fleste har prøvet de rød/grønne briller og fået hovedpine.
Da jeg arbejder med 3D-CAD software havde jeg allerede i 1996 lejlighed til at prøve VRex's (
www.vrex.com ) shutterglasses + special projektor, hvor vi brugte inaktive briller med
polariserings-filtre, for at opnå 3D stereoskopi. Via vore 3D-CAD software, lavede vi så højre
+ venstre billeder i nogle scener. Jeg syntes at shutterglasses med deres LCD lukke-teknologi
gav et mørkt og flimrende billede, men det var jo stadigvæk ægte 3D stereoskopi og dermed
imponerende.

Da jeg på CeBIT 2000, så X3D's 3D displays (dengang 4D-Vision), var jeg særdeles imponeret, for
nu var 3D stereoskopi ikke mørkt og flimrende + briller var fortid. Vi arbejdede faktisk på at
forhandle disse her i dk til vore 3D-CAD løsninger.

Jeg kan huske at man for mere end 20 år siden, kunne få en slags glansbilleder med 3D billede,
disse havde en lidt nubret overflade, hvor man åbenbart rent optisk kunne skille højre/ venstre
billede.
Du har sikkert også set kuglepenne med et billede, der skiftede fra billede A til B afhængig af
vinkel.
Med andre ord, ideen har været mange år undervejs, for mere end 8 år siden kunne X3D så
implementere dette i deres skærm-teknologi.

Jeg kan anbefale dig at tage til næste Cebit-messe ( www.cebit.de ) så kan du jo se deres
skærme

> Ja? Der står f.eks:
> "An anaglyph is a single image composed of two (left and right eye) images
> being color coded, usually one cyan (blue/green), one red, and superimposed.

Faktisk er ovenstående 2 linier nok. Teknologien har bare passeret behovet for rød/grøn briller
eller shutter-glasses.

> Hvor kan man se sådan et display i Danmark?

Aner det ikke

> Og findes der ikke anden
> dokumentation end den producenten leverer?

Jo, deres skærme Det tager jo under et sekund at se om påstanden holder, hvis du f.eks
kommer til CeBIT.

Alternativt google lidt efter krydsreferencer ud over mine og X3D's påstande

Jeg bemærkede iøvrigt at de har plug-in's til 3D Studio MAX fra Autodesk, der jo bliver brugt
en del i film-industrien
NewSight Plug-ins for 3ds Max, Maya, and LightWave:
http://www.newsight.com/index.php?id=62

--
Best regards

Lars