Fugekant hele vejen rundt om trægulv?
Fra : Morten

Dato : 08-04-08 09:03

Hej

Vi har trægulve i vores nye hus, og jeg overvejer kraftigt at give det en
acrylfuge, hele vejen rundt langs vægen, for at undgå at de - garanteret
store kolonier af edderkopper som lever under gulvet - kan komme op.

Skulle der være nogen problemer i at give det sådan en kant?

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-04-08 11:24

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> acrylfuge, hele vejen rundt langs vægen, for at undgå at de - garanteret
> store kolonier af edderkopper som lever under gulvet - kan komme op.

Fuge mellem fodpanel og gulv, eller fodpanel og væg?

Fuger du mellem gulv og fodpanel, kan du godt regne med det ikke holder.
Sådan et trægulv arbejder en del.

- Martin

Fra : Morten

Dato : 08-04-08 12:34

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Fuge mellem fodpanel og gulv, eller fodpanel og væg?

Mellem gulv og væg - altså simpelthen en kant rundt hele vejen langs vægen,
inden der kommer fodpaneler op.

> Fuger du mellem gulv og fodpanel, kan du godt regne med det ikke holder.
> Sådan et trægulv arbejder en del.

Også når det har ligget på en del år allerede?

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-04-08 16:53

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vægen,
> inden der kommer fodpaneler op.

> Også når det har ligget på en del år allerede?

Det giver sig ret meget sommer/vinter. Det handler om fugt, og ikke alder.
:)

En løsning kunne være fodpaneler med en gummikant i bunden, hvis du er
edderkoppehysterisk. Hvis du fuger skal du i hvert fald sørge for at det kan
give sig en del, og det bliver udført korrekt. Dvs. med fugebagstop.

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 08-04-08 21:27

> [...]
> vægen,
> inden der kommer fodpaneler op.

> Også når det har ligget på en del år allerede?

Du skrev at det var jeres nye hus. Jeg antog at det var nyt. Nu ved jeg ikke
engang om i har fodpanelerne af, eller om det er de gamle du vil "tætne".
Det er unde alle omstændigheder en god ide at sørge for at der er tæt mellem
fodpanel og gulv. Edderkopper eller ej. Alene fordi at det støv og møg der
med tiden vil finde derind vil fylde ud mellem væg og gulv, og med tiden vil
betyde at gulvet ikke længere kan bevæge sig.
Acrylfuge gør som minimum ingen skade. Men måske revner den med tiden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten

Dato : 08-04-08 22:05

> [...]
> møg der med tiden vil finde derind vil fylde ud mellem væg og gulv, og med
> tiden vil betyde at gulvet ikke længere kan bevæge sig.

Ok - huset i sig selv er ikke nyt - kun for os.
Det lyder fornuftigt - min plan var først at ligge fugen - derefter sætte
fodpaneler op - og derefter fuge igen ...

> Acrylfuge gør som minimum ingen skade. Men måske revner den med tiden.

Det var netop sådan et svar jeg søgte efter...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-04-08 22:20

> Ok - huset i sig selv er ikke nyt - kun for os.
> Det lyder fornuftigt - min plan var først at ligge fugen - derefter sætte
> fodpaneler op - og derefter fuge igen ...

> Det var netop sådan et svar jeg søgte efter...

Det bliver det jo ikke mere rigtigt af. Ender du med at have fuget gulvet
fast til væggen og panelet fast til gulv og væg, så får du problemer til
sommer. Vores gulv arbejder ca 2 cm, og det er bare 3,5 m bredt. Har du
gjort dit fast i begge sider, så ender du enten med revner eller med buler.

Mvh Maria

Fra : Morten

Dato : 08-04-08 23:41

> [...]
> sommer. Vores gulv arbejder ca 2 cm, og det er bare 3,5 m bredt. Har du
> gjort dit fast i begge sider, så ender du enten med revner eller med

Jeg har svært ved at forestille mig at det er fugemassen der vil holde, og
gulvet der vil gå i stykker, og ikke omvendt - men du ved vel hvad du
rådgiver om....

Fra : Holst

Dato : 09-04-08 07:00

Morten wrote:

> Jeg har svært ved at forestille mig at det er fugemassen der vil holde, og
> gulvet der vil gå i stykker, og ikke omvendt - men du ved vel hvad du
> rådgiver om....

Har du stoppet fugemasse ned i mellemrummet hele vejen rundt, giver du
jo ikke gulvet plads til at udvide sig, for fugemassen kan jo næppe
sammentrykkes til ingeting.

Fra : Morten

Dato : 09-04-08 08:02

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Har du stoppet fugemasse ned i mellemrummet hele vejen rundt, giver du jo
> ikke gulvet plads til at udvide sig, for fugemassen kan jo næppe
> sammentrykkes til ingeting.

Læs det indlæg du kommentere på igen ...

Fra : Holst

Dato : 09-04-08 08:07

Morten wrote:

> Læs det indlæg du kommentere på igen ...

Det har jeg så gjort. Og?

Fra : Morten

Dato : 09-04-08 08:18

> Det har jeg så gjort. Og?

spørgsmålet gik primært på hvad der ville gå i stykker NÅR gulvet udvider
sig...

Men jeg vil lukke diskutionen her - jeg takker til dem der har kommenteret
på spørgsmålet!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-08 20:05

> Jeg har svært ved at forestille mig at det er fugemassen der vil holde, og
> gulvet der vil gå i stykker, og ikke omvendt - men du ved vel hvad du
> rådgiver om....

Jep. Vores gulv sprækker i køkkenet, fordi køleskabet er for tungt, og vi
måtte flytte to fejelister, der var sat så stramt at gulvet begyndte at bule
(aldrig mere håndværkere, men det er en anden historie).

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-04-08 18:00

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> problemer til sommer. Vores gulv arbejder ca 2 cm, og det er bare 3,5
> m bredt. Har du gjort dit fast i begge sider, så ender du enten med

Acrylfugemasse er ikke særligt elastisk. Hvis jeg skulle i gang med et
lignende projekt, ville jeg vælge en højelastisk fuge. Om det så er nok,
må tiden vise

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Holst

Dato : 08-04-08 12:39

Morten wrote:

> Vi har trægulve i vores nye hus, og jeg overvejer kraftigt at give det en
> acrylfuge, hele vejen rundt langs vægen, for at undgå at de - garanteret
> store kolonier af edderkopper som lever under gulvet - kan komme op.

De kan da ikke komme op, hvis du sætter dine fodpaneler ordentligt op.

Fra : Morten

Dato : 08-04-08 13:32

> De kan da ikke komme op, hvis du sætter dine fodpaneler ordentligt op.

Jeg foretrækker den anden løsning.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-04-08 15:49

> "Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg foretrækker den anden løsning.

*LOL*

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-04-08 18:46

> De kan da ikke komme op, hvis du sætter dine fodpaneler ordentligt op.

De kan komme ind så snart der er tilløb til noget, der kunne minde om et
sprække - lige som myrer. Jeg lever med dem på trods af at de bestemt ikke
er særlig hyggelige.

Mvh Maria