Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
s/h til farve, program
Fra : Freddy

Dato : 10-04-08 10:46

Hej.

I går faldt jeg over et program, der angiveligt skulle kunne farvelægge gamle
sort-hvid billeder. Recollored hedder det (shareware). Jeg synes nu ikke det
var helt rigtigt, for man skal faktisk "male" selv. Google søgning frembragte
et alternativ, blackmagic, men det ligner et windows 3.1 program, og er i
øvrigt efter samme princip.
Jeg tænker at man jo kan farvelægge gamle film, så der må da være et program,
der kan gætte farverne automatisk. Jeg ved jo ikke hvordan forfædrene egentlig
har set ud...

Nogen der kender et sådant program, der økonomisk ligger i den uprofessionelle
ende - for sjov ?

Motiverne vil være gamle indskannede billeder.

Freddy

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 10-04-08 16:41

> Jeg tænker at man jo kan farvelægge gamle film, så der må da være et
> program, der kan gætte farverne automatisk.

Når man farvelægger gamle S/H film gætter programmet ikke farverne. De
bliver valgt af mennesker ud fra research, farvebilleder fra
indspilningen, filmplakater og ... gæt. De enkelte frames bliver mig
bekendt farvelagt enkeltvis og manuelt. Efter sigende var det et godt
trick at bruge grøn læbestift, fordi det så godt ud i S/H. Jeg kan ikke
dokumenterer noget af ovenstående med et link. Jeg har læst det for år
tilbage i "Illustreret videnskab"

-Steen Hansen, Aalborg