Spørgsmål fra en nybegynder...
Fra : copy@cat.dk

Dato : 10-04-08 07:14

Hvilket udstyr er det hensigsmæssigt at købe, hvis man kun vil dykke udenlands - eller sagt på en anden måde
hvilket udstyr er det hensigsmæssigt at rejse med?

Hvilken mærke skal man købe af følgende udstyr for at få det bedste/sikreste?

Regulator:
BC vest:
Dykkercomputer:

På forhånd tak

Fra : JL

Dato : 10-04-08 00:53

On 10 Apr., 08:14, <c...@cat.dk> wrote:
> Hvilket udstyr er det hensigsmæssigt at købe, hvis man kun vil dykke udenlands - eller sagt på en anden måde
> hvilket udstyr er det hensigsmæssigt at rejse med?

Jeg har altid taget en computer med da det ikke altid er muligt at
leje, så tager jeg også en maske og en dekobøje med. Hvis man har
store eller små fødder bør man selv tage vådsko med. Hvis jeg havde
plads ville jeg tage en god våddragt med.

mvh
Jonas

Fra : Bo Christensen

Dato : 10-04-08 09:10

> Hvilken mærke skal man købe af følgende udstyr for at få det bedste/sikreste?
det er vist en nærmest religiøs snak hvad "det bedste" (TM) er,
jeg vil anbefale at gå en tur rundt til de forskellige dykkercentre du
har i nærheden, og snakke og prøve/føle/mærke de forskellige mærker, og
køb der hvor du får den bedste behandling og det bedste udstyr.
/bo

Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 10-04-08 02:12

En våddragt, ja, det er godt, men tykkelsen afhænger af temperaturen,
men en tre til fem mm eventuelt kombineret med en vest med hætte, hvis
det er ekstrakoldt, er en god ide. Under alle omstændigheder er det
ikke dumt at have en løs hætte, isæt hvis man har meget kort hår.

Regulator - et spørgsmål om pengepungen, men en standard Apeks, Mares
eller lign. går man ikke galt i byen med. regn med en 4000-5000 kr. Og
overvej om du ikke ender med at dykke i Danmark, får så vil du gerne
have en der også er egnet til koldt vand.

Du har brug for et par gode finner. Overvej helfodfinner, og sørg for
de ikke er for bløde. For helfodsfinners vedkommende, skal du overveje
et par neoprensokker, så du ikke får skrabesår. Ellers et par
hælfinner, hvor du har et par neoprenstøvler, der så også kan bruges,
hvis du skal vandre på f.eks. et rev.

Computer, ja, dem er der mange af. Og priserne er mangfoldige.
Generelt er det således, at dem, der kan en masse koster mange penge,
men der kan være tilbud. Du kan overveje at købe et manometer til
regulatoren og så en fornuftigt dykkercomputer, der også kan fungere
som som normalt ur; f.eks. en Suunto D4 eller en Suunto Gekko, der er
mere specifk en computer - eller en af andet mærke. De mest solgte
mærker er generelt alle fornuftige til feriedykning, blot skal tænke
over, at du måske engang vil dykke med Nitrox og derfor skal have en
computer, der kan regne den logaritme ud; det kan de ovennævnte.

BCD - igen, de fleste gængse mærker er gode, men gå efter vægten,
pasformen og det simple; hvis du kommer til at dykke meget, er det ret
sikkert, at du ender med at købe en anden om et eller to år. Man kan
diskutere om man vil have integreret blylommer eller klare sig med
blybælte, selv er jeg delt mellem begge dele, men har købt et blybælte
med små lommer og et snapspænde, der er nemt at tage på samt holde på.

Skriv igen, hvis du kommer i tvivl. Bedøm din dykkerforretning efter,
hvor meget de interessere sig for dine behov, og lad være med at købe
på nettet i udlandet, fordi du ikke har mulighed for at blive godt
retledt.

Med venlig hilsen

Flemming Pless
Padi Divemaster

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-04-08 19:00

hej,

<copy@cat.dk> skrev i meddelelsen

vægt og størelse er jo meget vigtig når man rejser.

> BC vest:

som BCD ville jeg vælge en vinge og en alu bagplade, som feks denne.
http://www.divedata.dk/sub.asp?placid=DIBC&w_style=produkt
(bare med en alu plade i stedet for stål)

den er letter en de fleste BCD veste og fylder meget mindre i tasken.

mvh Morten Dall Darmer
www.divedata.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 11-04-08 03:29

Hej

> vægt og størelse er jo meget vigtig når man rejser.

Ja, i hvertfald sådan ca. Når jeg rejser med min 5mm er jeg på ca 17
kg i rent udstyr.

> [...]
> (bare med en alu plade i stedet for stål)
>
> den er letter en de fleste BCD veste og fylder meget mindre i tasken.

Øh, og her snakker vi nybegynderudstyr. Det ville jeg jo nok IKKE
vælge.

Mvh
Lars Skov

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 11-04-08 10:56

Hej,

"Lars Skov-Dethlefsen" <l@rsskov.dk> wrote in message
> [...]
>
> den er letter en de fleste BCD veste og fylder meget mindre i tasken.

Øh, og her snakker vi nybegynderudstyr. Det ville jeg jo nok IKKE

Hvorfor?

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 12-04-08 20:44

hej Lars,

"Lars Skov-Dethlefsen" <l@rsskov.dk> skrev i meddelelsen

> Øh, og her snakker vi nybegynderudstyr. Det ville jeg jo nok IKKE
> vælge.

de fleste af min elever starter med en Winge, og de har ingen problemer med
det, jeg har også hørt at ungdomsskoler i KBH området, som kun har winger og
bagplader. og det er altså helt unge menesker der bruger det og mange
forskellige, og de har heller ingen problemer.

så til dig og alle ander, der skulle sidde med de gamme dages holdninger så
er vinger ikke noget som kun er for tech dykker og meget erfarende dykker.

de er den bedste, letteste, starkeste måde at afbalancere sig på i vandet
for alle, uanset hvilket niveau man er på.
jeg har aldrig lånt min winge til en dykker som ikke har været begejsteret
for den i forhold til sin gamle BCD.

mvh Morten )

Fra : Jens

Dato : 11-04-08 03:57

> Øh, og her snakker vi nybegynderudstyr. Det ville jeg jo nok IKKE
> vælge.

Ja og så måske aligevel.
Jeg købte for 1-2 år siden en fin BCD, men har lige siden jeg fik øjne
op for vinger, fortrut mit køb.
Jeg har nu købt en vinge som ankommer i dag.

Jeg kender flere nubegyndere som startede med vinge, og de har ikke
haft problemer, tvært i mod, og så skal de ikke ud og købe en vinge
efter nogen tid.

Vinger som ovenstående er ikke meget dyre end en bcd i den fine ende.
Så findes der jo også andre som Agir osv.

Mvh Jens

Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 11-04-08 04:24

On 11 Apr., 11:57, Jens <dal...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Vinger som ovenstående er ikke meget dyre end en bcd i den fine ende.
> Så findes der jo også andre som Agir osv.

Jeg vil også give mit medhold til vingen og alu skjold.
Men hvis det er penge pungen der bestemmer i den sidste ende og det er
det hos de fleste, så skulle du evt prøve PROBLUE.
BCD fra 1350,- og komplet reg sæt fra 2690,- Og så er du stadig væk
ikke gået på kompromi med kvaliteten. Jeg ligger hovedet på blokken
for kvaliteten.
Hvad angår computer så kan du kalre dig med en bottom timer. fra
1000,-

mvh
TZ

Fra : KiM

Dato : 11-04-08 18:59

On 10 Apr., 14:14, <c...@cat.dk> wrote:
> [...]
> hvilket udstyr er det hensigsmæssigt at rejse med?
>
> Hvilken mærke skal man købe af følgende udstyr for at få det bedste/sikreste?

Nu er udenlands jo mange ting. Men jeg kan sige at jeg ville købe
computer + regulator evt. BCD i Danmark og resten udenlands.
Våddragter her på Philippinerne hvor jeg bor koster gennem et center
mellem 50 og 100 Dollars. OK det er lokale mærker, og en Camaro ER
bare BEDRE. Men hvad skal man egentligt bruge til varmt vand ?

Du kan også få ganske fine regulatorer herude eg. aquamundo og lign.
De er vist produceret i taiwan og fås til en slik i østen. Men som
tidligere skrevet ville jeg nok købe en i danmark. Jeg har en mares
ABYSS og den holder nok for evigt. (håber jeg).

BDC skal bare være så let som muligt. Jeg har en gammel diverite vinge
og et scubapro soft harness. Det købte jeg brugt for 1500 dkr. hos
tommy på amager. Nu har jeg rundet 600 dyk med det sæt, og jeg har
endnu ikke skiftet en eneste part.. Fordelen ved en vinge +
softharness er at det kan stoppes ned i din rygsæk. Der er ikke nogen
ubøjelige hårde dele.

Computer. Hmm. Se hvad du kan få billigt. Overvej evt. at få en du kan
smide i en konsol. Men det er i sidste ende et smags spørgsmål. Jeg
har en Tek2G fra uwatec. Den er mere en nok. Jeg har indtil nu haft en
stinger, men den gik desværre i stykker. (Der er flere folk der
rapporterer om at stinger fra suunto ikke er så holdbar som den burde
være.!!).

Men igen. Hvis du vil rejse intensivt med udstyr, så er dit mantra.
vægt vægt vægt. Jeg tog 6 måneder rundt i Indonesien for snart 6 år
siden. Der var jeg glad for kun at have maske + computer med mig. Men
når det er sagt så har jeg nok også oplevet BUNDEN af hvad en leje
regulator kan præsterer

God tur.!